Visa utbildning.se som: Mobil

Digital Marketing – Goals & Analytics

IHM Business School
Kort om utbildningen
3 dagar
16 900 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2019-03-26 - Göteborg
Göteborg, Malmö, Stockholm
Öppen utbildning
Kommande starter
Göteborg
2019-03-26  
16 900 SEK
Malmö
2019-04-24  
16 900 SEK

Kursbeskrivning

Lär dig mäta rätt saker i digital marknadsföring

Företagens digitala närvaro har blivit given och dagens affärskritiska beslut baseras i allt större utsträckning på data. Mängden data som finns tillgänglig är ofantlig; utmaningen är att tolka och förstå vilken data som är viktig för att kunna ta korrekta beslut som leder till att affärsmålen uppnås.

”Mäta kan alla klara av, men alltför få mäter rätt saker. Morgondagens beslutsfattare är de som kan analysera och förstå vad som faktiskt gör skillnad för att optimera ett företags digitala närvaro och öka försäljningen.”

– Peter Stopp lärare IHM Digital Marketing - Goals & AnalyticsKöp Goals & Analytics

Målgrupp

För vem?
Kraven på kunskap i digital analys ökar. Att ha förståelse för och kunna ta beslut baserat på data bli allt viktigare för fler funktioner och medarbetare. Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

Förkunskaper
Deltagare bör ha grundläggande kunskaper i digital marknadsföring motsvarande IHM Digital Marketing. För att maximera investeringen så ser vi gärna att ni har tillgång till er organisations Google Analytics-konto. För er som ej har tillgång till ett eget konto finns demokonto från Google att använda. 

Upplägg

Dag 1 - Digitala mål och förutsättningar för webbanalys Den första dagen fokuserar vi på att staka ut spelplanen för digital analys och dess komponenter. Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, hur man bryter ned övergripande affärsmål till digitala mål, förutsättningarna för webbanalys, samt bekantar oss med Google Analytics.

Exempel på ämnen dag 1:

  • Från övergripande affärsmål till digitala mål 
  • Mätningens grunder
  • Introduktion till webbanalys
  • Google Analytics - grundgenomgång i verktyget

Dag 2 - Analys och mätning

Andra dagen går vi djupare in på webbanalys, vikten av att mäta rätt samt hur mål och mätning samspelar. Vi kommer att fördjupa oss i centrala verktyg som Google Analytics och går igenom hur man kan jobba med rapportering för att få rätt beslut tagna i organisationen.

Exempel på ämnen dag 2:

  • Mätning och KPI:er
  • Uppsättning av event och mål
  • Mikro-konverteringar
  • Kampanjuppföljning
  • Rapportering och dashboards

Dag 3 - Utvärdering, effekt och optimering 

Den tredje och avslutande dagen kommer vi fokusera på hur man skapar affärsnytta och effekt av analysen, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter. Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat och ger tips på nyttiga verktyg.

Exempel på ämnen dag 3:

  • Spårning, pixlar och UTM-taggning
  • Google Tag Manager
  • Från analys till strategiska beslut
  • Spårning av kundbeteende
  • Konverteringsoptimering
  • A/B-testning

Examen, diplom m.m.

För dig som vill kunna fatta korrekta strategiska beslut. 

  • Du får kunskap i att sätta digitala mål utifrån övergripande affärsmål och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.
  • Du lär dig hur du kan ta fram rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen. 
  • Kursen ger dig även det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro. 

Resultat efter utbildningen:

  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsmål
  • Förmågan att läsa av och korrekt analysera data
  • Ge rekommendationer kring optimering av det egna företagets marknadsföring och försäljning baserat på data
  • Konkret kunskap i att sätta upp och administrera mätning via Google Tag Manager och hur man följer upp respektive aktiviteter i analysverktyget kopplat till mål
  • Ta fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Digital Marketing – Goals & Analytics, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

IHM Business School

IHM Business School

Mitt i näringslivet

Ju högre tempo som präglar förändringarna i vår omvärld, desto mer behövs IHM. Utveckling kräver utveckling, och den allra största utmaningen är att lära av och lära nytt. På IHM skrotar vi gamla sanningar och finner nya vägar som stärker...


Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

IHM Business School

Norra Vallgatan 102
21121 Malmö

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Digital Marketing – Goals & Analytics!

Arrangörsrecensioner
(4,4)
Baseras på 13 recensioner
Alla recensioner för arrangören