Inga recensioner än

Digital Analys

Längd
6 halvdagar
Pris
24 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Löpande starter se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Längd
6 halvdagar
Pris
24 900 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
Löpande starter se detaljer
Utbildningsform
Onlineutbildning
Få mer information om utbildningen, arrangörerna svarar oftast inom 48h 👍

Kursbeskrivning

Digital Analys

FÅ EN HELTÄCKANDE FÖRSTÅELSE FÖR HUR ANVÄNDARE INTERAGERAR MED DIN WEBPLATS

Idag behöver medarbetare på både operativ och strategisk nivå förstå avancerad data för att kunna ta datadrivna beslut. Den här utbildningen säkrar din förståelse för kopplingen mellan datainsamling, analys och reell affärsnytta - och uppgraderar din kompetens inom datadriven marknadsföring till expertnivå.

"Strategiska beslut utifrån dataanalys ökar försäljningen - så har länge varit fallet. Kursen Digital Analys ger dig kunskap om hur du sätter upp digitala mål utifrån affärsmålen och färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning.

Du får även med dig de senaste verktygen och teknikerna för att verkligen kunna optimera företagets digitala närvaro. Ett första steg är att komma igång med och förstå Google Analytics 4, dess funktionalitet och nya möjligheter.- Fredrik Ekdahl, huvudlärare

FÖR VEM PASSAR UTBILDNINGEN?

Kursen är för dig som jobbar inom marknadsföring, försäljning eller annan befattning med resultatansvar oavsett om du är egenföretagare eller arbetar inom en stor organisation.

Du bör ha grundläggande kunskaper inom digital marknadsföring. För att maximera din investering ser vi också gärna att du har tillgång till ett aktivt Google Analytics-konto.

RESULTAT EFTER UTBILDNINGEN

  • Färdigheter inom mätning och analys för att kunna fatta strategiska beslut som leder till ökad effekt och försäljning
  • Kursen ger dig det senaste inom verktyg och teknik för att kunna optimera företagets digitala närvaro
  • Du lär dig hur du tar fram avdelningsspecifika rapporter för ledningsgrupp och andra intressenter i organisationen
  • Praktisk kunskap i att sätta upp mätbara digitala mål utifrån övergripande affärsplan
  • Förmåga att läsa av och korrekt analysera data
  • Förståelse för optimeringspotential av det egna företagets marknadsföring och försäljning - helt baserat på data
  • Terminologi för att förstå och använda Google Analytics

OMFATTNING

6 halvdagar, kl. 08.30-12.30

Kommande kursstarter

1 tillgänglig kursstart

Löpande starter

  • Onlineutbildning
  • Distans

Kursinnehåll

UTBILDNINGEN OMFATTAR

DIGITALA MÅL OCH FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR WEBBANALYS

Vi kommer att bryta ner spelplanen för digital analys och dess komponenter. Vi går igenom de centrala delarna av mål och mätning, hur man bryter ned övergripande affärsmål till digitala mål, förutsättningarna för webbanalys, samt tittar närmare på Google Analytics 4.

  • Digitala mål och affärsmål
  • Introduktion till webbanalys och mätningens grunder
  • KPI:er - Digitala mål & Affärsmål
  • Gamla Google Analytics vs nya Google Analytics
  • Genomgång av Google Analytics 4, GA4
    • Kontouppbyggnad och struktur 
    • Navigering, Acquisition
    • Navigering, Engagement

ANALYS OCH MÄTNING

Inom ämnet Analys och mätning kommer vi fokusera på Google Analytics 4 och zooma in på plattformens navigering och funktioner. Vi tar upp de olika komponenterna i plattformen och visar hur du kan ta dig runt och hitta det du behöver. Vi diskuterar också mer avancerade funktioner och möjligheter som att skapa anpassade rapporter och sätta upp mätbara mål.

  • Navigering, Monetization
  • Navigering, Demographics och temp
  • Metrics och Dimensions
  • Rapportering och Dashboards
  • Så fungerar Google Looker Studio

UTVÄRDERING, EFFEKT OCH OPTIMERING

Under kursen kommer vi gå igenom för hur man kopplar samman affärsnytta och analys, samt hur man utvärderar sina digitala mål och aktiviteter på effektivast sätt.

Vi går även igenom hur man kan jobba med konverteringsoptimering för att förbättra sina digitala resultat.

  • Google Tag Manager
  • Genomgång av eventspårning i GTM
  • Kampanjuppföljning och UTM-spårning
  • Konverteringsoptimering och A/B-testning
  • A/B-testning

Investering

AVGIFT

24 900 kr exkl. moms

31 125 kr inkl. moms

Kursledare

Fredrik Ekdahl

Efter att ha studerat en 2-årig yrkesutbildning med inriktning på E-handel, har jag sedan sommaren 2016 arbetat som konsult och föreläsare på Topvisible. Mina fokusområden har sedan karriärsstarten varit SEO, SEM samt digital analys. Jag har en förkärlek för Google och har under åren samlat på mig mycket kunskap och erfarenhet om Google’s olika plattformar, Google Analytics, Google Ads, Google Looker Studio - för att nämna några. Under årens lopp har jag fått inblick i och erfarenheter från många olika typer av branscher och bolag. Erfarenheter som jag gladeligen delar med mig utav under mina utbildningar på IHM.

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Digital Analys, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!
IHM Business School
Fabriksgatan 25
41250 Göteborg

IHM utvecklar kompetensen som utvecklar näringslivet.

Ju högre tempo som präglar förändringarna i vår omvärld, desto mer behövs IHM. Utveckling kräver utveckling, och på IHM Business School erbjuder vi affärsutbildningar för företag och individer som vill utvecklas och nå framgång. Vi erbjuder ett brett utbud av...

Läs mer om IHM Business School och visa alla utbildningar.

Highlights