Visa utbildning.se som: Mobil

Marknadsplanering för tillverkande företag

Gothia Logistics
Kort om utbildningen
30 timmar
Nästa tillfälle: Kontakta oss. - Sverige
Företagsanpassad utbildning
   
Rikstäckande

Kursbeskrivning

Att planera för att tillfredsställa kundernas behov

Företagande handlar i hög grad om att organisera resurser och kompetens för att tillfredsställa kundernas behov. För att lyckas krävs det att företaget har en väl utarbetad affärsidé om sättet att göra detta på. Det är viktigt att identifiera marknaden och avgränsa den för att effektivt kunna göra affärer.

Marknadsplanering är en process på företagets ledningsnivå som syftar till att samordna och balansera tillgångar och efterfrågan för att med valda strategier nå uppsatta mål så att företagets effektivitet och konkurrensförmåga främjas.

Utbildningsmål
Denna kurs ger dig en insikt i betydelsen av att samordna resurser, avgränsa marknader och anpassa marknadsstrategier för att nå uppsatta mål av att tillfredsställa kundernas behov av effektiva leveranser och god kundservice.

Målgrupp

Kursen vänder sig till dig som arbetar eller avser att arbeta med marknadsföring, marknadsplanering, försäljning, distribution och kundservice inom materialförsörjning eller har ett kostnadsansvar kring leveranser och leverantörskontakter.

Förkunskaper
Det finns inga formella kunskapskrav, däremot rekommenderas att det finns en viss erfarenhet av marknadsföring, försäljningsarbete, distribution och marknadsstudier.

Kursinnehåll

Del 1
Affärsidé med helhetssyn
Företagets affärsidé
Övergripande planering
Sälj- och verksamhetsplanering
Verksamhetsstyrning
Huvudplanering
Företagets resurser
Företagsanalys vid marknadsplanering
Konceptet Supply Chain Management
Försäljning och logistik

Del 2
Marknaden
Marknadsorientering
En marknad har gränser
Situationsanalys av verksamheten
Marknadsbearbetning och kundsyn
Marknadssegmentering
Hur man segmenterar en marknad
Distribution och tillgänglighet
Begreppet distributionskanal

Del 3
Marknadsutveckling
Egenskaper hos efterfrågan
Användning av prognoser
Prognosarbete
Vilka processer skapar kundvärde
Köpbeteende
Processen för köpbeslut och attityder
Konkurrens på marknaden
Marknadsföring och påverkan

Del 4
Marknadsplaneringsprocessen
Handlingsplan inom marknadsplanen
Marknadsplanens budget
Strategisk och operativ marknadsföring
Relationsmarknadsföring
Kundservice
Marknadsanalys av leveransservice
Kund- och leveransservice

Upplägg

Marknadsplanering för tillverkande företag är en Premiumkurs som läses över internet via vår plattform för e-learning Instant Education.

Utbildningens längd är cirka 30 timmar aktiv studietid, beroende på förkunskaper. I kursen ingår även personlig handledning i obegränsad omfattning via e-mail och/eller telefon. Varje studerande har tillgång till sin kurs i 6 månader.

Investering

Pris
5 300 SEK exkl. moms/studerande.
För större utbildningsprojekt; begär offert.

Onlinepris
5 150 SEK exkl. moms/studerande

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Marknadsplanering för tillverkande företag, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Gothia Logistics

Gothia Logistics

Gothia Logistics arbetar med organisationsutveckling både på distans och genom möten. Vi är ett av Sveriges ledande utbildnings- och kunskapsföretag med inriktning mot industrins behov och har utbildat företag och privatpersoner över hela världen sedan 1992. Våra webbkurser har två...


Läs mer om Gothia Logistics och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Gothia Logistics


 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Marknadsplanering för tillverkande företag!

Arrangörsrecensioner
(4,5)
Baseras på 107 recensioner.
Alla recensioner för arrangören