Kursbeskrivning

Key Account Management
Vill du bli mer framgångsrik, självsäker och effektiv i ditt arbete med att utveckla företagets nyckelkunder? Vår utbildning för Key Account Managers ger dig verktygen för att utveckla ditt arbetssätt med nyckelkunder. Dessutom tränar vi på många olika situationer som ingår i KAM-rollen för att du skall utveckla dig som individ. Vi lägger stort fokus på att hjälpa dig omvandla kunskapen till vanor i ditt Key Account Management-arbete för att nå uthålligt bra effekt.
Varför träna på Key Account Managment?
Key Account Management har en stor påverkan på resultatet och kan i vissa fall enskilt leda till framgång eller undergång för ett företag.
Att som Key Account Manager träna och utveckla din förmåga att genomföra och leda arbete är inte bara positivt för dig som individ utan för hela företaget. Då en KAM hanterar ett fåtal kunder är det också positivt att träna under utbildningen och inte träna i skarpt läge med kunden.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Utbildningen är för dig som är eller skall bli Key Account Manager och arbeta med företagets strategiskt viktigaste kunder.
Försäljningschefer, affärsområdeschefer och andra ledare för Key Account Managers kan ha nytta av utbildningen för att skapa bättre förutsättningar och ledarskap kopplat till Key Account Management-arbetet.
Kunskap som blir vanor ger resultat
I alla våra utbildningar arbetar vi med en beprövad metodik för att stötta deltagarna i att omvandla den nya kunskapen till vanor. Det är först då kunskapen kan bidra till att skapa resultat. Detta arbetssätt gör att sannolikheten för att du får effekt i kommande KAM-arbete ökar kraftigt.
Under utbildningen och i dokumentationen får du våra förslag på vanor att börja skapa i samband med ditt arbete med Key Account Management.
All dokumentation för utbildningen Key Account Manager erhålls primärt digitalt.
Kursinnehåll
Under utbildningen kommer vi bland annat arbeta med följande:
- Modellen kring Key Account Management
- Rollen som Key Account Manager och nyckeluppgifter
- Välja och prioritera nyckelkunder
- Kundanalys och bedöma potential
- Kartlägga köpresan
- Strategiska och taktiska KAM-planer
- Nyckeltal och styrning i KAM-rollen
- Positionera sig som nyckelleverantör
- Utveckla kundens och den egna affären
- Utveckla förhandlingsförmågan
- Leda och organisera KAM-arbetet internt
- Driva långsiktig utveckling i kombination med taktiska vinster
Tid & plats
Utbildningstillfällen
- 22-23 mars, Stockholm
- 11-12 maj, Stockholm
Praktisk information
Tid: 09.00-16.00, frukost från 08.30.
Plats: Stockholm: Kungsgatan 60, 1 tr
Pris: SEK 14 800 + moms per person. I priset ingår två dagars utbildning, lunch, fika, dokumentation och digitalt material på ca 3 timmar.
Antalet platser är begränsat till 12 personer per utbildning, så boka din plats i god tid.
Kursledare
Patrik Nordkvist har utbildat och fungerat som mentor åt ett stort antal KAM. Med en gedigen erfarenhet som eget arbete som KAM och att leda Key Account Managament arebete han dela med sig av både egna praktiska erfarenheter, beprövade modeller och metoder för att lyckas som KAM idag och i framtiden.
Patrik är en mycket uppskattad utbildare tack vare sin förmåga att på ett enkelt och tydligt sätt dela med sig av sin kunskap och metodik.