Kursbeskrivning
Kursen riktar sig till dig som vill få en introduktion till verktyget Google Analytics 4 (GA4) och förstå hur du kan använda det för att analysera din webbplats och dina digitala kanaler. Vi går igenom de viktigaste funktionerna i GA4 och hur du tar fram insikter om användarbeteenden. Du kommer att lära dig grunderna i att tolka rapporter och identifiera mätvärden som kan hjälpa dig att optimera dina digitala strategier och fatta datadrivna beslut.
Kommande kursstarter
Varför välja Företagsinstitutet?
Framstående kursledare
Högkvalitativa utbildningar
Nöjd kund garanti
Målgrupp
Denna kurs är för yrkesverksamma inom kommunikation, marknadsföring eller affärsutveckling som vill få en grundläggande introduktion till Google Analytics 4. Den passar för dig som är ny inom området webbanalys och vill förstå hur du använder data för att optimera digitala strategier, digitala insatser och din webbplats prestation.
Kursinnehåll
Under denna kurs kommer du att få:
● En introduktion till verktyget Google Analytics 4 och hur du kan använda händelsespårning för att förstå målgruppens beteende
● Grundläggande genomgång av plattformens användargränssnitt och funktioner
● En introduktion till de viktigaste rapporterna i GA4 och hur du filtrerar data för att få fram relevanta insikter
● Hur du sätter upp grundläggande anpassningar i rapporter för att följa upp specifika affärsmål
● Genomgång av viktiga mätvärden och dimensioner för att förstå webbplatsens prestation
● Hur du tolkar och tillämpar data för att förbättra kampanjer och optimera din webbplats
● Introduktion till konverteringsspårning och hur du definierar relevanta mål för att mäta webbplatsens framgång
Upplägg
Vi fokuserar på den teoretiska biten men vissa inslag av praktiska moment såsom att testa de grundläggande funktionerna i Google Analytics 4 förekommer. Det finns också tid för frågor och diskussioner kring specifika utmaningar.
Kursens mål
Efter kursen kommer du att ha en grundläggande förståelse för hur du använder Google Analytics 4 för att analysera data från din webbplats och dina digitala kanaler. Du kommer att kunna navigera i verktyget, förstå viktiga rapporter och mätvärden, samt identifiera förbättringsområden baserat på insikter från data. Målet är att ge dig en bra grund för att kunna arbeta datadrivet och fatta mer informerade beslut.
Kursledare
Mattis Engstedt
Som senior kampanjspecialist på Salgado Kommunikation ägnar Mattis sina dagar åt att designa och finjustera digitala kampanjer så att de träffar rätt publik och uppnår de önskade resultaten. Tack vare sin omfattande erfarenhet inom digital marknadsföring och djupa förståelse för digital analys, är Mattis en högt uppskattad utbildare.
En av Mattis mest framträdande kvaliteter är hans expertis inom programmatisk annonsering, SEM, Paid Social och dataanalys. Med denna skicklighet kan han inte bara rikta in annonser med precision, utan också utföra noggranna analyser av deras effekt. Han strävar alltid efter att förbättra kampanjernas effektivitet genom att göra justeringar baserade på den data han samlar in.
Mattis är känd som en engagerad och kunnig pedagog på de skolor han utbildat. Han har delat med sig av sin expertis genom att undervisa på etablerade institutioner som Medieinstitutet och Berghs School of Communication. Hans talang att göra svåra digitala ämnen förståeliga har gjort honom till en favorit bland studenter.
Intresseanmälan
Vi strävar ständigt efter att vara det självklara valet när det gäller kompetensutveckling!
På Företagsinstitutet arrangerar och genomför vi högkvalitativa kurser och konferenser för dig som är yrkesverksam inom näringslivet och som strävar efter att utvecklas i din professionella yrkesroll med ökad kompetens. Genom att vara lyhörda för ditt och näringslivets behov samt uppmärksamma trender...