Kursbeskrivning
Google Ads och sökmotormarknadsföring (SEM) för företag
Kursen för dig som vill kunna annonsera på Google via sökmotormarknadsföring (SEM) och Google Ads.Du kommer också att lära dig hur du optimerar dina annonser och kampanjer över tid, vilket innebär att du ständigt kan förbättra dina resultat.
I den här kursen får du lära dig om Google Ads och hur du marknadsföra genom sökmotormarknadsföring (SEM) och annonsering på Google. Du kommer att lära dig om sökannonser och andra format i Google Ads. Kursen kommer att täcka vikten av Google Ads för företag och hur man skriver en annons med bra rubriker och beskrivningar samt extensions.
Du kommer också att lära dig hur man når rätt personer genom att använda keyword match types och exkludera särskilda keywords. Kursen kommer att täcka hur man gör annonserna kostnadseffektiva genom att använda AdRank och hur man optimerar och följer upp annonserna genom att analysera data.
Nykundserbjudande!
Dags att ta nästa steg i din yrkesroll? På Företagsinstitutet arrangerar och genomför vi högkvalitativa kurser och konferenser för dig som är yrkesverksam inom näringslivet och som strävar efter att utvecklas i din professionella yrkesroll med ökad kompetens.
Som ny kund har du nu möjlighet att få en exklusiv rabatt på 50% på din första kurs hos oss när du använder koden: Nykund2024. Erbjudandet gäller i mån av plats.
Kommande kursstarter
Varför välja Företagsinstitutet?
Framstående kursledare
Högkvalitativa utbildningar
Nöjd kund garanti
Målgrupp
Denna kurs riktar sig främst till yrkesverksamma inom kommunikation, marknadsföring och affärsutveckling som vill utveckla sina färdigheter inom annonsering på Google.
Förkunskaper
Van datoranvändare, inga andra förkunskaper krävs. Du behöver ett konto på Google för att kunna genomföra utbildningen.
Kursinnehåll
Kursen inkluderar följande
Annonsformat i Google Ads:
- Du kommer att få en grundlig förståelse av olika annonsformat och hur du kan använda dem för att nå företagets målgrupper.
Arbetssätt med rubriker, beskrivningar och extensions:
- Du kommer att lära dig hur du skapar lockande rubriker, beskrivningar och extensions för att öka klickfrekvensen och förbättra relevansen för dina annonser.
Hantering av målgrupper genom keyword match types och exkludering av nyckelord:
- Du kommer att få en djupare förståelse av olika matchtyper och hur du kan använda dem för att rikta in dig på de mest relevanta sökfraserna för din annons.
Kostnadseffektivisering av annonser genom AdRank:
- Du kommer att lära dig hur du kan använda AdRank för att placera din annons högre upp på sökresultatsidan och samtidigt minska kostnaderna för din kampanj.
Uppföljning och optimering av annonser genom dataanalys:
- Du kommer att lära dig hur du kan använda dataanalys för att förbättra dina annonser och kampanjer över tid, genom att följa upp resultaten och optimera dem för att uppnå dina mål.
Arbetssätt
Kursen sträcker sig över en halv dag där vi visar hur du använder Google Ads-plattformen. Vi kommer att guida dig genom processen att välja rätt sökord, skapa en kampanj och optimera befintliga annonser.
Under kursen har du som kursdeltagare möjlighet att ställa frågor till kursledaren och vara med i diskussionerna med andra deltagare.
Kursens mål
Vår målsättning är att du ska använda dina nya kunskaper i ditt företag och locka till dig nya kunder med hjälp av de metoder du har lärt dig.
Du ska:
- Känna dig trygg i att arbeta med verktyget Google Ads och assisterande verktyg.
- Kunna sätta upp egna annonser från ax till limpa på egen hand.
- Ha kunskap om relevanta begrepp och funktioner för arbete med Google Ads.
- Kunna skapa grundläggande och effektiva strategier för Google Ads.
- Kunna läsa av data och omvandla det till insikter för dina kampanjer.
Kursledare
Mattis Engstedt
Som senior kampanjspecialist på Salgado Kommunikation ägnar Mattis sina dagar åt att designa och finjustera digitala kampanjer så att de träffar rätt publik och uppnår de önskade resultaten. Tack vare sin omfattande erfarenhet inom digital marknadsföring och djupa förståelse för digital analys, är Mattis en högt uppskattad utbildare.
En av Mattis mest framträdande kvaliteter är hans expertis inom programmatisk annonsering, SEM, Paid Social och dataanalys. Med denna skicklighet kan han inte bara rikta in annonser med precision, utan också utföra noggranna analyser av deras effekt. Han strävar alltid efter att förbättra kampanjernas effektivitet genom att göra justeringar baserade på den data han samlar in.
Mattis är känd som en engagerad och kunnig pedagog på de skolor han utbildat. Han har delat med sig av sin expertis genom att undervisa på etablerade institutioner som Medieinstitutet och Berghs School of Communication. Hans talang att göra svåra digitala ämnen förståeliga har gjort honom till en favorit bland studenter.