Kursbeskrivning
Vill du bli bättre på att skriva marknadsförande texter?
Under den här kursen får du lära dig grunderna i copywriting - vare sig du vill utveckla ditt skrivande eller är nyfiken på att börja.
Under kursen tränas du i copywriting med konkreta skrivtips, smarta knep och enkla modeller. Du får verktyg för att skriva marknadsförande texter för webben och sociala medier såväl som för broschyrer och andra sorters tryckt material. Ditt övergripande fokus ligger på skrivande som inspirerar, når fram - och skapar resultat. Du jobbar med teori varvat med praktiska övningar.
Mål med kursen
Efter kursens slut har du fått grundläggande förståelse, knep, verktyg, skrivmodeller och en tränad skribentröst för att självständigt kunna skriva för olika sorters varumärken eller egna projekt, i olika sorters kanaler – på webben och i tryck.
Målgrupp
Entreprenör, marknadsförare eller nyfiken på skrivande – kursen passar dig som vill utveckla ditt skrivande, vare sig du redan skriver i jobbet vill påbörja en skribentkarriär. Du som går kursen får handfasta tips och modeller till hur du tar ditt skrivande till nästa nivå, samt insikter för hur du använder skrivandet i ditt dagliga arbete.
Innehåll
- Modeller för hur du hittar de mest effektiva budskapen
- Enkla knep som hjälper dej ta fram en text som uppnår det du vill
- Hur du bygger förtroende genom text
- Vad du behöver veta om din målgrupp
- Vinkla budskapen - att skriva för olika målgrupper, mål och syften
- Hur du anpassar texter till olika kanaler och format, till exempel e-post,webb och tryck
- Konkreta tips för att skriva lockande rubriker
- Hur du hittar ditt varumärkes tonalitet
- Konverteringskedjan – från bokstäver till köp
- Content marketing
- Att arbeta med kommunikationskoncept
- Att städa och vässa en text
Upplägg
Teoretiska genomgångar blandat med praktiska uppgifter. Max 12 deltagare.
Kursen sträcker sig under 5 veckor med 5 uppsamlingstillfällen. Tisdagar 17:45-21:00
Kursledare
Lena Zetterberg Björk är copywriter och kommunikationsspecialist, utbildad inom journalistik, copywriting, media och filmproduktion. Hon driver företaget True Copy.
Lena Zetterberg Björk leder de flesta kurstillfällen och Ivan Gedin övriga. Kursen ges i samarbete med Stockholms Skrivbyrå.
Folkuniversitetet Stockholm

Folkuniversitetet
Vi har hundratals yrkesrelaterade kurser och utbildningar som gör din tid på jobbet mer givande, förverkligar dina framtidsplaner eller flyttar dig till en ny lönenivå. Helt enkelt höjer ditt attraktionsvärde på arbetsmarknaden. Folkuniversitetet startade redan 1933 då en grupp studenter...