Visa utbildning.se som: Mobil

COVID-19 - hur påverkas din utbildning? Vi samlar artiklar kring coronaviruset och utbildning samt tips för dig som ska söka utbildning. Läs mer här.

Krishantering (2 dagar)

D&T Företagsutbildning
Kort om utbildningen
2 dagar
15 800 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2020-08-26 - Stockholm
Göteborg, Malmö, Stockholm
Kommande starter
Göteborg
15 800 SEK
2020-08-26

Göteborg
15 800 SEK
2020-09-23

Malmö
15 800 SEK
2020-08-26

Stockholm
15 800 SEK
2020-08-26

Kursbeskrivning

Tvådagarskurs i krishantering, krisledning och kriskommunikationDe flesta organisationer drabbas någon gång - eller flera - av kris. den kan vara stor och förödande för organisationens hela existens, eller mindre och tära på förtroendet hos kunder, medarbetare, ägare, och andra intressenter. Hur gör man när det som inte borde hända ändå händer, så att skadan ändå blir så liten som möjligt? En kurs med allt från krisdefinition och krisplanering till beslutsstress i den akuta situationen och konkret budskapshantering, allt prövat och utvecklat i verkligheten. Kursen innehåller teori varvat med praktiska erfarenheter och workshops. Kursen kan även ges företagsinternt med än mer målgruppsanpassade exempel och tillämpningar.

Vi erbjuder både "Remote courses" och klassrumsundervisning på alla våra öppna kurser!

Du bokar valfri kurs som vanligt men skriv i "Övrigt" fältet "Remote" för kurs på distans. Är ni två som bokar "Remote" samtidigt så rabatterar vi priset med 30 %.

Hur går det till?

Lärarens kurs streamas från klassrummet i realtid och du kan på distans interagera i kursen med dina frågor samt höra andra deltagares frågor. Du behöver förstås ha rätt konfiguration och program på din dator men det hjälper vi till med i god tid inför kursen.

Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?

Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.

För att ta reda på om utbildningen påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.

Målgrupp

Ledningsgrupper med övergripande ansvar för organisationens förtroende och krishantering, samt medabetare som har (eller sannolikt får) ansvar vid en kris. Allt från VD till divisions- eller avdelningschefer, kommunikationsansvariga, marknadsansvariga, säkerhetsansvariga med flera.

Kursens innehåll:

  • Vad är en kris? De flesta kriser börjar inte med att något exploderar och sjunker, de flesta kriser kommer smygande. Exempel på kriser och dess konsekvenser samt en generell krisdefinition.
  • Organisationens förtroendekapital - dess betydelse för verksamheten, hur bygga/utveckla, hur bevara?
  • Hur upptäcks en kris? Kan vi upptäcka den tidigare? Ledningens övergripande ansvar för krisfilter, och att fånga upp och hantera kris-ungar.
  • Vad är målet med vår krishantering?
  • Kris-anatomi - krisens skeden, snabba (akuta) förlopp, långdragna (stegvis förvärrande) förlopp.
  • Aktörer i krisen - internt, externt, media, grannar, kunder, ägare, tillsynsmyndigheter m.fl.
  • Skillnad i hantering av intern och extern kris, olyckor/misstag och kriminalitet.
  • Krisplanen - ett levande dokument.
  • Exempel på krisplaner.
  • Krisorganisation - För att snabbt kunna dra igång en effektiv och uthållig krishantering. Vilka funktioner behövs? Modellen utvecklad i Försvarsmakten, finslipad på Arlanda.
  • Kriscentret - fysisk organisering. Sträva efter att nyttja ordinarie funktioner.
  • Informationsinsamlingen - medarbetare, media, kunder/partners m.fl. Exempel från 9/11.
  • Analys- och beslutsfunktionen. Vi belyser även beslutsstress och tunnelseende.
  • Koordinering av ansvar och budskap med andra aktörer. Före, under och efter.
  • Beslutsloggen och budskapsloggen.
  • Våga dra igång krisorganisationen. Vem ansvarar?
  • Budskap - vad till vem och när, speciellt om man ännu inte har full koll på krisens omfattning. Vilka budskap äger du, vilka ska andra stå för? Vad händer med organisationens "ordinarie" budskap?
  • Castingen styr budskapen - hjälten, skurken, offret, åskådaren - vilken roll väljer du/organisationen i krisen?
  • Budskapsstrategier vid olika kunskapslägen och olika ansvar för det inträffade. Lite mediedramaturgi. Omvärldsbevakning och revidering.
  • Talesperson - vem går in i rollen och när?
  • Vem är "drabbad" och vad gör du för dem? Hur säkrar du att det inte händer igen?
  • Kanalval - hur når dina budskap fram bäst och vad orkar organisationen med? Sociala medier. Någon där ute vet alltid mer...
  • Krisens avslut - hur, och vem bestämmer det?
  • Efter krisen - uppföljning, revidering och övning.
  • Case - exempel på bra och mindre bra hantering. IKEA, Estonia m.fl.
  • Case - workshop kring inskickade deltagarcase - verkliga eller befarade.

Investering

Pris: 15800:- exkl. moms.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Krishantering (2 dagar), direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 1 recensioner.

Kursdeltagare
(5)
Kursen var inspirerande och gav mig verktyg för hur jag ska tänka och agera med krishantering framöver.

D&T Företagsutbildning

D&T Företagsutbildning

D&T Företagsutbildning

Vi erbjuder både distans och klassrumsundervisning på alla våra kurser! Skriv i "Meddelande" fältet om du vill ha kursen på distans. Hur går en distanskurs till? Lärarens kurs streamas från klassrummet i realtid och du kan på distans interagera i...


Läs mer om D&T Företagsutbildning och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

D&T Företagsutbildning

Oxtorgsgränd 2
111 57 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
(5,0)
Baseras på 1 recensioner.
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(4,8)
Baseras på 203 recensioner.
Alla recensioner för arrangören

Liknande utbildningar