Visa utbildning.se som: Mobil

Krishantering (2 dagar)

D&T Företagsutbildning
Kort om utbildningen
2 dagar
15 800 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2022-08-30 - Malmö
Distans, Göteborg, Malmö, Stockholm, Sverige
Öppen utbildning
Kommande starter
Göteborg
15 800 SEK
2022-08-30

Malmö
15 800 SEK
2022-08-30

Stockholm
15 800 SEK
2022-08-30

Sverige
Du kan föreslå ett eget startdatum eller välja någon av våra schemalagda datum.
Krishantering (2 dagar)

Kursbeskrivning

Krishantering (2 dagar)

Tvådagarskurs i krishantering, krisledning och kriskommunikation

De flesta organisationer drabbas någon gång - eller flera - av kris. den kan vara stor och förödande för organisationens hela existens, eller mindre och tära på förtroendet hos kunder, medarbetare, ägare, och andra intressenter.

Hur gör man när det som inte borde hända ändå händer, så att skadan ändå blir så liten som möjligt? En kurs med allt från krisdefinition och krisplanering till beslutsstress i den akuta situationen och konkret budskapshantering, allt prövat och utvecklat i verkligheten.

Kursen innehåller teori varvat med praktiska erfarenheter och workshops. Kursen kan även ges företagsinternt med än mer målgruppsanpassade exempel och tillämpningar.

Vi erbjuder både distanskurs och klassrumsundervisning på denna kurs!

Boka kursen på valfri ort men skriv "Distans" i Meddelande fältet för distanskurs.

Målgrupp

Ledningsgrupper med övergripande ansvar för organisationens förtroende och krishantering, samt medabetare som har (eller sannolikt får) ansvar vid en kris. Allt från VD till divisions- eller avdelningschefer, kommunikationsansvariga, marknadsansvariga, säkerhetsansvariga med flera.

Kursens innehåll:

  • Vad är en kris? De flesta kriser börjar inte med att något exploderar och sjunker, de flesta kriser kommer smygande. Exempel på kriser och dess konsekvenser samt en generell krisdefinition.
  • Organisationens förtroendekapital - dess betydelse för verksamheten, hur bygga/utveckla, hur bevara?
  • Hur upptäcks en kris? Kan vi upptäcka den tidigare? Ledningens övergripande ansvar för krisfilter, och att fånga upp och hantera kris-ungar.
  • Vad är målet med vår krishantering?
  • Kris-anatomi - krisens skeden, snabba (akuta) förlopp, långdragna (stegvis förvärrande) förlopp.
  • Aktörer i krisen - internt, externt, media, grannar, kunder, ägare, tillsynsmyndigheter m.fl.
  • Skillnad i hantering av intern och extern kris, olyckor/misstag och kriminalitet.
  • Krisplanen - ett levande dokument.
  • Exempel på krisplaner.
  • Krisorganisation - För att snabbt kunna dra igång en effektiv och uthållig krishantering. Vilka funktioner behövs? Modellen utvecklad i Försvarsmakten, finslipad på Arlanda.
  • Kriscentret - fysisk organisering. Sträva efter att nyttja ordinarie funktioner.
  • Informationsinsamlingen - medarbetare, media, kunder/partners m.fl. Exempel från 9/11.
  • Analys- och beslutsfunktionen. Vi belyser även beslutsstress och tunnelseende.
  • Koordinering av ansvar och budskap med andra aktörer. Före, under och efter.
  • Beslutsloggen och budskapsloggen.
  • Våga dra igång krisorganisationen. Vem ansvarar?
  • Budskap - vad till vem och när, speciellt om man ännu inte har full koll på krisens omfattning. Vilka budskap äger du, vilka ska andra stå för? Vad händer med organisationens "ordinarie" budskap?
  • Castingen styr budskapen - hjälten, skurken, offret, åskådaren - vilken roll väljer du/organisationen i krisen?
  • Budskapsstrategier vid olika kunskapslägen och olika ansvar för det inträffade. Lite mediedramaturgi. Omvärldsbevakning och revidering.
  • Talesperson - vem går in i rollen och när?
  • Vem är "drabbad" och vad gör du för dem? Hur säkrar du att det inte händer igen?
  • Kanalval - hur når dina budskap fram bäst och vad orkar organisationen med? Sociala medier. Någon där ute vet alltid mer...
  • Krisens avslut - hur, och vem bestämmer det?
  • Efter krisen - uppföljning, revidering och övning.
  • Case - exempel på bra och mindre bra hantering. IKEA, Estonia m.fl.
  • Case - workshop kring inskickade deltagarcase - verkliga eller befarade.

Investering

Pris: 15800:- exkl. moms.

Kursledare

Jan Lindqvist har arbetat som kommunikationschef på Arlanda (och Bromma) i 13 år och hanterat allehanda kriser med allt från rena olyckor och kriminalitet till ekonomisk kris och inte minst tsunamin.

Han har föreläst om verklighetsbaserad krishantering bland annat på Försvarshögskolan, på UD och övriga Regeringskansliet, Riksdagskansliet och Folke Bernadotte-akademien.

Tidigare biträdande informationschef i Försvarsmakten och kommunikationschef på Svensk Kärnbränslehantering AB.

Examen, diplom m.m.

Du får ett Diplom efter genomförd kurs.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Krishantering (2 dagar), direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

Snittbetyg: 5

Baseras på 1 recensioner.

Kursdeltagare
Kursen var inspirerande och gav mig verktyg för hur jag ska tänka och agera med krishantering framöver.

D&T Företagsutbildning

D&T Företagsutbildning

Vi erbjuder både distans och klassrumsundervisning på alla våra kurser! Våra kurser kan skräddarsys för dig eller ert företag. Välj mellan distanskurs, på plats hos er, våra lokaler i Malmö, Göteborg eller Stockholm. All our Adobe and Office courses can also...


Läs mer om D&T Företagsutbildning och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

D&T Företagsutbildning

Oxtorgsgränd 2
111 57 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
(5,0)
Baseras på 1 recensioner.
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(4,8)
Baseras på 261 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Krishantering (2 dagar) från D&T Företagsutbildning, fyll i dina uppgifter: