Krishantering (2 dagar)

D&T Företagsutbildning, i Stockholm (+3 orter)
Längd
2 dagar
Pris
15 800 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
17 april, 2024 (+44 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Onlineutbildning
Längd
2 dagar
Pris
15 800 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
17 april, 2024 (+44 kursstarter)
Utbildningsform
Öppen utbildning, Onlineutbildning
Från 15 800 SEK exkl. moms / person

Kursbeskrivning

Krishantering (2 dagar)

Krishantering (2 dagar)

Tvådagarskurs i krishantering, krisledning och kriskommunikation

De flesta organisationer drabbas någon gång - eller flera - av kris. den kan vara stor och förödande för organisationens hela existens, eller mindre och tära på förtroendet hos kunder, medarbetare, ägare, och andra intressenter.

Hur gör man när det som inte borde hända ändå händer, så att skadan ändå blir så liten som möjligt? En kurs med allt från krisdefinition och krisplanering till beslutsstress i den akuta situationen och konkret budskapshantering, allt prövat och utvecklat i verkligheten.

Kursen innehåller teori varvat med praktiska erfarenheter och workshops. Kursen kan även ges företagsinternt med än mer målgruppsanpassade exempel och tillämpningar.

Vi erbjuder både distanskurs och klassrumsundervisning på denna kurs!

Kommande kursstarter

Välj mellan 44 kursstarter

17 april, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

17 april, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

17 april, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

17 april, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

21 maj, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

21 maj, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

21 maj, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

21 maj, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

18 juni, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

18 juni, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

18 juni, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

18 juni, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

23 juli, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

23 juli, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

23 juli, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

23 juli, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

20 augusti, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

20 augusti, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

20 augusti, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

20 augusti, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

18 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

18 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

18 september, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

18 september, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

16 oktober, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

16 oktober, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

16 oktober, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

16 oktober, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

13 november, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

13 november, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

13 november, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

13 november, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

18 december, 2024

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

18 december, 2024

  • Öppen utbildning
  • Malmö

18 december, 2024

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

18 december, 2024

  • Onlineutbildning
  • Distans

15 januari, 2025

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

15 januari, 2025

  • Öppen utbildning
  • Malmö

15 januari, 2025

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

15 januari, 2025

  • Onlineutbildning
  • Distans

19 februari, 2025

  • Öppen utbildning
  • Göteborg

19 februari, 2025

  • Öppen utbildning
  • Malmö

19 februari, 2025

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

19 februari, 2025

  • Onlineutbildning
  • Distans

Kursens innehåll:

  • Vad är en kris? En del kriser börjar inte akut, de kommer smygande. Exempel på kriser och dess konsekvenser samt en generell krisdefinition, krisfilter.
  • Organisationens förtroendekapital - dess betydelse för verksamheten, hur bygga/utveckla, hur bevara?
  • Hur upptäcks en kris? Kan vi upptäcka den tidigare? Ledningens övergripande ansvar för krisfilter, och att fånga upp kris-ungar.
  • Vad är målet med vår krishantering?
  • Krisens skeden, snabba (akuta) förlopp, långdragna förlopp.
    • Aktörer i krisen - internt, externt, media, grannar, kunder, ägare, tillsynsmyndigheter med flera.
    • Skillnad i hantering av intern och extern kris, olyckor/misstag och kriminalitet.
    • Krisplanen - ett levande dokument. Och förhållandet till RSA, dvs Risk- och SårbarhetsAnalys.
    • Exempel på krisplaner. (leverans, inte tid att gå igenom på en dag.)
    • Krisorganisation - För att snabbt kunna dra i gång en effektiv och uthållig krishantering. Vilka funktioner behövs? Vi går igenom NATO-standarden som är mest spridd i Sverige.
    • Kriscentret – fysisk/digital organisering. Sträva efter att nyttja ordinarie funktioner. Ström/nätbortfall?
    • Lathund – processen, checklistorna – så här gör du!
    • Informationsinsamlingen - medarbetare, media, kunder/partners med flera.
    • Castingen styr budskapen - hjälten, skurken, offret, åskådaren - vilken roll väljer du/organisationen i krisen?
    • Budskap - vad till vem och när, speciellt om man ännu inte har full koll på krisens omfattning. Vilka budskap äger du, vilka ska andra stå för? Vad händer med organisationens "ordinarie" budskap?
    • Våga dra i gång krisorganisationen. Hur? Vem ansvarar? Talesperson - vem går in i rollen och när?
    • Beslutsloggen och budskapsloggen.
    • Budskapsstrategier vid olika kunskapslägen och olika ansvar för det inträffade. Lite mediedramaturgi. Omvärldsbevakning och revidering.
    • Koordinering av ansvar och budskap med andra aktörer. Före, under och efter.
    • Krisens avslut - hur, och vem bestämmer?
    • Efter krisen - uppföljning, revidering och övning.
    • Case - exempel på bra och mindre bra hantering. IKEA, Estonia m.fl.
    • Case - workshop kring inskickade deltagarcase - verkliga eller befarade.

    Målgrupp

    Ledningsgrupper med övergripande ansvar för organisationens förtroende och krishantering, samt medabetare som har (eller sannolikt får) ansvar vid en kris. Allt från VD till divisions- eller avdelningschefer, kommunikationsansvariga, marknadsansvariga, säkerhetsansvariga med flera.

    Investering

    Pris: 15800:- exkl. moms.

    Kursledare

    Jan Lindqvist har arbetat som kommunikationschef på Arlanda (och Bromma) i 13 år och hanterat allehanda kriser med allt från rena olyckor och kriminalitet till ekonomisk kris och inte minst tsunamin.

    Han har föreläst om verklighetsbaserad krishantering bland annat på Försvarshögskolan, på UD och övriga Regeringskansliet, Riksdagskansliet och Folke Bernadotte-akademien.

    Tidigare biträdande informationschef i Försvarsmakten och kommunikationschef på Svensk Kärnbränslehantering AB.

    Examen, diplom m.m.

    Du får ett Diplom efter genomförd kurs.

    Intresseanmälan

    Beställ information

    Fyll i formuläret för att få mer information om Krishantering (2 dagar), direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

    reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämapas.

    Recensioner

    Snittbetyg: 5

    Baseras på 1 recensioner
    Skriv en recension
    5/5
    Kursdeltagare
    16 okt 2019

    Kursen var inspirerande och gav mig verktyg för hur jag ska tänka och agera med krishantering framöver.

    D&T Företagsutbildning
    Oxtorgsgränd 2
    111 57 Stockholm

    D&T Företagsutbildning

    Vi erbjuder både distans och klassrumsundervisning på alla våra kurser! Våra kurser kan skräddarsys för dig eller ert företag. Välj mellan distanskurs, på plats hos er, våra lokaler i Malmö, Göteborg eller Stockholm. All our Adobe and Office courses can also...

    Läs mer om D&T Företagsutbildning och visa alla utbildningar.

    Highlights