Sök utbildning

Linux Troubleshooting and Support

Cornerstone Group AB, Distans (+2 orter)
Längd
2 dagar
Pris
21 950 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
2 juni, 2025 (+5 kursstarter)
Utbildningsform
Onlineutbildning, Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
Längd
2 dagar
Pris
21 950 SEK exkl. moms
Nästa kurstillfälle
2 juni, 2025 (+5 kursstarter)
Utbildningsform
Onlineutbildning, Öppen utbildning, Företagsanpassad utbildning
Kursen är bokningsbar via arrangörens hemsida 🤗

Kursbeskrivning

Den här kursen ger dig kunskaper, praktiska färdigheter och djup förståelse för att arbeta professionellt med felsökning och hantering av IT-driftstörningar i en Linux-miljö. 

Under kursen lär du dig identifiera, analysera och lösa problem och utmaningar i Linux-baserade system. Du lär dig att använda avancerade felsökningsverktyg, hantera loggfiler och analysera systembeteenden för att snabbt identifiera och åtgärda problem i en professionell Linux-infrastruktur.

Genom handgripliga övningar, riktiga scenarier och experttips lär du dig att arbeta effektivt med de viktigaste verktygen och metoderna. Kursen är generisk och täcker de tre stora distributionerna Red Hat, Debian/Ubuntu och SUSE.

Målgrupp och förkunskaper

Kursen är framtagen för dig som regelbundet arbetar med Linux-system och vill stärka din förmåga att hantera tekniska problem och utmaningar. Kursen är labbintensiv och idealisk för dig som redan har grundläggande Linux-kunskaper och är bekväm med att navigera i kommandoraden, men vill bli ännu säkrare och effektivare i din roll.

För att hänga med i kursens tempo och tillgodogöra dig dess innehåll förutsätts du, utöver analytiskt tankesätt och intresse för felsökning, besitta vissa förkunskaper:

  • Grundläggande kunskaper i Linux-systemadministration
  • Erfarenhet av att använda terminalen och textredigerare
  • Förståelse för filsystem och nätverk i Linux

För detta rekommenderar vi vår kurs Linux System Administration for Linux Engineers.

För att alltid hålla en hög kvalitet på våra kurser använder vi både engelsk- och svensktalande experter som kursledare.

Detaljerad information

Kursmaterialet är på engelska, med detta innehåll:

Introduction to IT Errors and Outages

  • Understanding common IT failures and their impact
  • Categorizing system outages and troubleshooting methodologies
  • Case studies of major IT failures

Gathering Information

  • Effective techniques for gathering system and log data
  • Using built-in Linux tools to identify system anomalies
  • Practical log analysis exercises

Analysis

  • Identifying root causes of IT failures
  • Understanding system resource utilization and bottlenecks
  • Hands-on analysis of real-world issues

Solutions

  • Applying systematic troubleshooting approaches
  • Fixing software, network, and hardware-related issues
  • Debugging techniques and quick-fix strategies

Documentation

  • Best practices for incident reporting and documentation
  • Creating clear and concise troubleshooting logs
  • Hands-on documentation exercise

Centralized Logging

  • Introduction to centralized logging solutions (Syslog, Logstash, Graylog)
  • Setting up and managing log aggregation systems
  • Hands-on lab: configuring and analyzing logs from multiple servers

Advanced Linux Troubleshooting Tools

  • Using stracelsofiotop, and other diagnostic tools
  • Monitoring system behavior with dstat and sar
  • Practical exercises in troubleshooting system slowdowns

Advanced Log Management

  • Understanding structured vs. unstructured logs
  • Parsing and filtering logs for effective troubleshooting
  • Setting up log monitoring and alerting systems

Advanced Network Troubleshooting

  • Using tcpdump, ncand nmap to analyze network traffic
  • Diagnosing connectivity and latency issues
  • Debugging DNS, firewall, and proxy-related problems

Advanced Kernel and Memory Debugging in Linux

  • Kernel logs and crash analysis
  • Understanding memory leaks and debugging OOM (Out of Memory) scenarios
  • Hands-on debugging with vmstatdmesg, and gdb

Advanced I/O and Disk Troubleshooting

  • Diagnosing disk failures and performance issues
  • Understanding filesystem corruption and recovery techniques
  • Hands-on analysis using fsckiostat, and smartctl

Kommande kursstarter

Välj mellan 5 kursstarter

2 juni, 2025

  • Onlineutbildning
  • Distans

18 september, 2025

  • Onlineutbildning
  • Distans

27 november, 2025

  • Öppen utbildning
  • Stockholm

27 november, 2025

  • Onlineutbildning
  • Distans

Enligt överenskommelse

  • Företagsanpassad utbildning
  • Sverige

Intresseanmälan

Beställ information

Fyll i formuläret för att få mer information om Linux Troubleshooting and Support, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

reCAPTCHA logo Den här hemsidan är skyddad av reCAPTCHA och Googles Integritetspolicy och Användarvillkor tillämpas.
Cornerstone Group AB
Borgarfjordsgatan 4
164 55 Kista

Vi vill göra skillnad i världen

Med kompetens som verktyg inspirerar vi människor att växa, utvecklas och briljera. Vi gör det i en medveten riktning. Nya insikter, beteenden, arbetssätt och tekniker börjar tillämpas på ett sätt som ger medarbetarna trygghet och deras prestationer energi och kraft....

Läs mer om Cornerstone Group AB och visa alla utbildningar.

Highlights