Beskrivning av: Internationell e-handel
Under denna kurs presenterar vi olika områden som du som e-handelsexportör bör känna till för att öka förutsättningarna för en så framgångsrisk internationell satsning som möjligt.
Vill du bli en långsiktigt framgångrik och konkurrenskraftig global e-handelsaktör så är det bra att ha koll på marknadernas villkor och beteendemönster. Under denna kurs presenterar vi olika områden som du som e-handelsexportör bör känna till för att öka förutsättningarna för en så framgångsrik internationell satsning som möjligt.
E-handeln har i allra högsta grad blivit global. Möjligheterna för svenska företag att nå ut till kunder över hela världen genom webben har aldrig tidigare varit så stora. Men detta ställer också nya krav på företagen som, för att lyckas bli konkurrenskraftiga globala e-handelsaktörer, måste anpassa sig efter såväl strukturella som kulturella förutsättningar på de olika marknaderna. Begreppet "Go global - Act local" är många gånger avgörande för om man kommer att bli långsiktigt framgångsik med sin e-handel internationellt. Det är därför även viktigt att vara förberedd och sätta en färdig exportstrategi. Under kursen går vi igenom såväl strukturella som kulturella aspekter - allt ifrån rent exporttekniska frågor så som tull- och momsregler, dokumenthantering och legala frågor till lokala preferenser och beteendemönster, som är av betydelse och många gånger avgörande att anpassa sig efter för en lyckad e-handelsexport.
Plats
Stockholm
Business Sweden
World Trade Center
Klarabergsviadukten 70
Stockholm (Intill Stockholms Central)
Göteborg
Business Sweden
Östra Hamngatan 16
Göteborg
Program
Obs! Medtag egen laptop till kurstillfället
Vi tar bland annat upp:
- E-handeln ur ett exporttekniskt perspektiv; vikten av att förbereda sin internationella expansion online.
- Vi presenterar Business Swedens kostnadsfria digitala guide: E-handelsguiden, full med relevant information om vad som gäller vid onlineförsäljning till ett flertal intressanta marknader både inom och utanför EU.
- Go global - act local: Att förstå och välja rätt e-handelsmarknad samt anpassa sitt erbjudande lokalt mot varje marknad är ofta avgörande för att lyckas
- Legala aspekter vid internationell onlineförsäljning. Köpvillkor och konsumentskydd vid e-handel. Nya lagar och regler inom EU som berör e-handeln.
- Den praktiska hanteringen och proceduren kring tullar, moms och dokument vid export
- Övningar genom praktiska exempel
Film
Mål
Kursens mål är att ge företaget kunskap om e-handeln ur ett exporttekniskt perspektiv.Vi presenterar verktyg som företaget kan ha stor nytta av i sina förberedelser för att bli framgångsrika och effektiva internationella e-handelsföretag. Kursen ger även utrymme för diskussion och erfarenhetsutbyte.
Citat från tidigare kursdeltagare
"Väldigt bra kurs, mycket lärorikt och nyttigt för oss."
Målgrupp
Kursen vänder sig till e-handelsföretag och entreprenörer som ska börja sälja fysiska varor via webshop mot kunder på andra marknader (B2C). Den riktar sig även till dig som har påbörjat internationell onlineförsäljning men som vill förbättra din exportstrategi och få en bättre förståelse för de marknadsvillkor och förutsättningar som råder runt om i världen.
Kostnad
4 900 SEK exkl. moms. I kursavgiften ingår kaffe, lunch och dokumentation.
Deltagande i seminariet bekräftas och faktureras av Business Sweden. Lämnas återbud senare än 14 dagar före seminariet debiteras 50 procent av seminarieavgiften. Vid återbud mindre än en vecka kvar till seminariedatum debiteras full avgift. Vid förhinder kan anmälan överlåtas till annan person på företaget.
Kursledare
Föreläsare Linda Laszlo Ek och Carl Winberg som du dessutom alltid kan kontakta för kostnadsfri rådgivning.
Linda Laszlo Ek, Business Sweden, tel 08-588 663 81
Linda arbetar som rådgivare och föreläsare på Business Swedens Exporttekniska avdelning, framför allt kring frågor som rör gränsöverskridande e-handel samt legala aspekter kring export. Linda är jurist och har arbetat i närmare 20 år med internationella handelsfrågor, såväl på offentlig som privaträttslig nivå.

Carl Winberg, Business Sweden, tel 08-588 660 00
Carl arbetar på Business Swedens Exporttekniska avdelning framför allt med frågor som rör internationella transport- och logistikfrågor, försäkringsfrågor, tullfrågor samt juridiska frågor rörande internationell handel och export. Carl är jurist och har arbetat inom shipping-, transport- och försäkringsbranschen.
Intresseanmälan
Recensioner
Snittbetyg: 4,8
”Blev glad över att man har tillgång till materialet i 1 år. Det är lättare då tiden inte alltid räcker till i det dagliga arbetet”
”Jag rekommenderar varmt Business Swedens digitala kurs i internationell e-handel. Den ger en bra insyn i vilka utmaningar man möter, och hur man kan gå tillväga för att göra en...

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader....
”Perfekt kurs som resulterade i en ”to do-lista” att göra för en expandering av exporten. Lättbegriplig och nödvändig kurs som alla funktioner i organisationen bör ta del av för...