Visa utbildning.se som: Mobil

Företagsanpassad: Leveransvillkor och utlandsbetalningar

Business Sweden
Kort om utbildningen
1 dag
Företagsanpassad utbildning
   
Rikstäckande

Beskrivning av: Företagsanpassad: Leveransvillkor och utlandsbetalningar

Utbildning inom leveransvillkor och utlandsbetalning

Särskilt aktuell nu inför nya Incoterms® 2020! Rätt leveransvillkor fördelar ansvaret för kostnader och risker under transporten. Rätt betalningslösning minimerar risken för att inte få betalt. Tillsammans kan leverans- och betalningsvillkor vara ett kraftfullt säljverktyg. I denna exportutbildning går vi igenom leveransvillkoren i Incoterms® 2010 och Incoterms® 2020 samt olika betalningsformer som t.ex. remburser och EKN-garantier.

Att göra affärer är alltid ett risktagande. Vad är det för risker, hur hanterar man dem och vilka avvägningar behöver man göra? Samtidigt måste erbjudandet vara tillräckligt intressant för att resultera i en affär. Det är ämnen vi tar upp under denna fördjupade utbildning.  


Leveransvillkor är en av de viktigaste delarna i ett internationellt avtal. En leverans innebär alltid vissa kostnader och risker, och vid internationella avtal ökar osäkerhet och risker för missförstånd. Genom ett väl underbyggt val av leveransvillkor kan säljare och köpare komma överens om en avvägd fördelning av kostnader och risker under transporten. Kunskaper i ämnet ger bättre möjligheter att tillmötesgå kundens önskemål, och samtidigt vara medveten om vad man behöver räkna in i kalkylen som säljare. Att använda olika leveransvillkor på ett insatt och genomtänkt sätt kan ge större säkerhet vid utlandsaffärer än att hålla sig till minimivillkoren, och dessutom göra företagets erbjudande mer attraktivt.


Vi går grundligt igenom de mest använda leveransvillkoren Incoterms® 2010, men visar även hur leveransvillkor samspelar med allmänna leveransbestämmelser som Orgalime S2012, med de olika transportdokumenten och olika betalningslösningar.


Utan en säker betalningslösning kan båda parter tveka inför en internationell affär. Därför är det viktigt att du tar ställning till vilka risker du är beredd att ta och vilka risker som du måste täcka av. Val av betalningsvillkor avgörs t ex. av om det är en ny eller välkänd kund, kundens kreditvärdighet, land, affärens storlek och om varan är specialtillverkad just för din kund.


Många små och medelstora bolag avstår från potentiellt lönsamma exportaffärer på grund av risken att inte få betalt. Så ska det inte behöva vara. Lär dig mer om olika betalningslösningar som är bra både ur säljarens och köparens perspektiv. Vi går grundligt igenom olika betalningsformer som Dokumentinkasso, Remburs, EKN-garanti och Betalningsgaranti.

Vi fokuserar mycket på remburser och går igenom vad en remburs innebär, beskriver olika typer av remburser, fördelar med rembursen och vad man ska tänka på när man arbetar med remburser. Vi ger råd om vilka betalningsformer som är lämpliga på olika länder.


Utbildningen innehåller också praktiska övningar kring leveransvillkor och remburshantering. 

Program

Vi tar bland annat upp:

• Exportofferten och standardavtal ECE 188, NL 09, Orgalime S2012
• Leveransvillkor i internationell handel
• Genomgång av leveransvillkoren i Incoterms® 2010
• Köparens och säljarens åtaganden
• Incoterms® 2010 och varuförsäkringen
• Transportdokumenten och konventionerna som reglerar transportsätten

• Risker i utlandsaffärer och val av betalningsvillkor
• Rena betalningar och dokumentinkasso
• Remburs inkl. praktisk övning kring rembursavräkning
• Kopplingen mellan leverans- och betalningsvillkor
• EKN-garantier, både risktäckning och finansieringsmöjlighet
• Bankgarantier, privata kundkreditförsäkringar och factoring

Mål

Målet med utbildningen är att du ska förstå innebörden och fördelarna med olika leverans- och betalningsvillkor och hur dessa kan kombineras på ett optimalt sätt för att säkerställa för säljaren att få betalt och för köparen att få sin leverans.

Citat från tidigare kursdeltagare

"Det var bra att det kom upp riktiga exempel, eftersom det hjälpte att förstå ytterligare hur betalningsvillkor och leveransvillkor ska matcha."

"Väldigt kunniga och inspirerande föreläsare. Stort plus."

"Tyckte det var mycket bra arrangerat."

Målgrupp

Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med skeppning eller logistik, handlägger exportdokument, är orderansvarig, men även till dig som arbetar med ekonomi och finans eller inköp.

Det är bra om du har vissa grundkunskaper i leverans- och betalningsvillkor.

”Det var en mycket bra utbildning som jag redan haft nytta av när vi förhandlat avtal med våra utländska kunder" Fredrik Ljungkvist, Finance and Logistics Manager, Renapharma AB

”Business Swedens föreläsare var både väldigt kunniga och insatta samt pedagogiska och lärde ut på ett mycket bra sätt." Melker Persson, Sales & Marketing Manager Cue Dee AB

Kostnad

Deltagande i seminariet bekräftas och faktureras av Business Sweden. Lämnas återbud senare än 14 dagar före seminariet debiteras 50 procent av seminarieavgiften. Vid återbud mindre än en vecka kvar till seminariedatum debiteras full avgift. Vid förhinder kan anmälan överlåtas till annan person på företaget.

Kursledare

Föreläsare är Yvonne Brycker och Maria Lundberg som du dessutom alltid kan kontakta för kostnadsfri rådgivning.

 Yvonne Brycker

Yvonne Brycker, Business Sweden, tel 08-588 661 17

Yvonne arbetar på Business Swedens Exporttekniska avdelning framför allt som expert inom exportfinansiering, internationella betalningar, risker och leveransvillkor. Yvonne är ekonom och har arbetat med internationell finansiering i 30 år på banker, EKN och Business Sweden.

Maria Lundberg, Business Sweden, tel 08-588 661 95

Maria arbetar på Business Swedens Exporttekniska avdelning framför allt som expert inom internationella transport- och logistikfrågor, produktkrav och dokumentationsfrågor. Maria är juristutbildad och har arbetat med internationella transporter och logistik i 30 år och har erfarenhet både från leverantörssidan och kundsidan av området.  

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Företagsanpassad: Leveransvillkor och utlandsbetalningar, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Business Sweden

Business Sweden

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin internationella försäljning och internationella företag att investera och expandera i Sverige. Det gör vi genom strategisk rådgivning och praktiskt stöd, såväl i Sverige som på nära 50 av världens mest intressanta marknader....


Läs mer om Business Sweden och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Business Sweden

Business Sweden

World Trade Center, Klarabergsviadukten 70
101 24 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Företagsanpassad: Leveransvillkor och utlandsbetalningar!

Arrangörsrecensioner
(4,7)
Baseras på 8 recensioner.
Alla recensioner för arrangören