Kursbeskrivning
Många verksamheter lider av att samma problem uppstår i verksamheten med jämna mellanrum. Trots moderna avvikelsehanteringssystem så uteblir resultaten.
Vår utbildning i avvikelsehantering och rotorsaksanalys kombinerar teoretiska kunskaper med praktiska övningar för att stärka deltagarnas förmåga att arbeta metodiskt med ständiga förbättringar. Utbildningens mål är att lära deltagarna att identifiera rotorsaker till avvikelser, hur man kan arbeta fram korrigerande åtgärder och säkerställa resultat genom uppföljning. Deltagarna lär sig att använda PDCA-cykeln som en grundläggande arbetsmodell och får verktyg och tekniker för att genomföra rotorsaksanalyser på ett strukturerat sätt.
Utbildningen ger en grund för att kunna hantera avvikelser så att de inte uppstår igen.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Utbildningen riktar sig till alla organisationer och personer som arbetar med avvikelsehantering, till exempel med utgångspunkt i ledningssystem. Den är särskilt relevant för chefer, arbetsledare, medarbetare och förbättringsledare som hanterar avvikelser och driver förbättringsarbete.
Kursinnehåll
- Grundläggande krav på avvikelsehantering, orsaksanalys och korrigerande åtgärder enligt ISO
- Korrigering vs. korrigerande åtgärd
- Rotorsaksanalys och PDCA
- Effektiva tekniker för rotorsaksanalys
- Arbete med praktikfall och egen träning för att identifiera rotorsaker
- Uppföljning av resultat
Kursens mål
Efter utbildningen kommer du kunna genomföra orsaksanalys, ta fram korrigerande åtgärd samt verifiering.
Kursledare
Anna Vesterberg har 30 års erfarenhet med utveckling av organisationers och företags ledningssystem både som anställd och som konsult. Hon har bland annat teoretisk grundutbildning inom miljö och en masterutbildning i ledarskap, pedagogik och vuxnas lärande samt projektledning. Hon har stor erfarenhet av affärs- och organisationsutveckling.
Intresseanmälan
Gör dig redo för framtidens utmaningar
Dagens arbetsplats ser inte ut som den gjorde för 10 år sedan. Tekniker utvecklas nästan dagligen, och den senaste pandemin och övergången till att arbeta hemifrån har bara påskyndat förändringen. Därför är det viktigare än någonsin för företag och dess...