Visa utbildning.se som: Mobil

Diplomerad kurs inom sociala medier-strategi

Breakit
Kort om utbildningen
4 tillfällen
9 990 SEK exkl. moms
   
Distans
 Diplomerad kurs inom sociala medier-strategi

Kursbeskrivning

Diplomerad kurs inom sociala medier-strategi

Allt du behöver veta om kanalval, målgrupp och målsättning 2020

Välkommen till kursen som boostar dina sociala kanaler på bara fyra veckor! Lär dig tänka nytt, smartare och mer effektivt när det kommer till att kommunicera med din målgrupp – i rätt kanal, på rätt tid och med rätt verktyg.

För att lyckas i sociala medier-djungeln krävs en väl uttänkt strategi och plan – något som många bolag väljer att inte högprioritera – eller i värsta fall skippa helt. Men i dagens moderna samhälle där varumärken inte bara konkurrerar om kundernas pengar, utan även tid, är det viktigare än någonsin att träffa rätt från början. Vad är din målsättning? Hur skapar du innehåll som väcker intresse eller engagemang? Och hur mäter du effekten? 

Allt detta får du svar på i denna diplomerade kurs i sociala medier-strategi. Jobba både praktiskt och strategiskt med att ta fram en konkret plan för ditt bolags närvaro i sociala kanaler. Steg för steg får du lära dig mer om hur du väljer rätt kanal, målgrupp och målsättning för just ditt syfte. Även hur du ska tänka kring innehållsproduktion, statistik och mätning av effekten. Du får från början till slut skapa en stjärnstrategi för era sociala kanaler som utgör en grund för ett mer effektivt arbete och som även är långsiktigt hållbar.

Hur påverkar COVID-19 denna utbildning?

Vi på utbildning.se är övertygade om att kunskap driver människor och organisationer framåt. Det gör även de arrangörer vi samarbetar med.
Många utbildningar ställs exempelvis om från klassrums- till distansutbildning.

För att ta reda på om en utbildning påverkas med anledning av COVID-19, kontakta gärna arrangören.

Målgrupp

Kommunikatörer, marknadsförare och andra ansvariga personer för sociala och digitala kanaler. Till exempel:

  • Marknadschefer/ansvariga/koordinatorer
  • Sociala medier-ansvariga
  • Kommunikationschefer/ansvariga
  • Content-producenter
  • Entreprenörer

Kursinnehåll

För att kunna arbeta långsiktigt och kontinuerligt med kommunikation i sociala medier behöver du först backa och tänka efter. Hur kan du egentligen koppla dina sociala kanaler till dina syften och affärsmål? Tänker du rätt kring kommunikationen där? Var finns egentligen din målgrupp och vilket innehåll passar bäst att göra för att nå de mål du satt upp för företaget?

I kursen kommer du bland annat få lära dig:

  • Syfte och affärsmål – varumärkeskännedom, försäljning och engagemang 
  • Fördelar och utmaningar med att finnas i sociala medier
  • Din innehållsplan/publiceringskalender – hur du planerar och utvärderar ditt innehåll
  • Val av kanal – vilken, eller vilka, är de bästa kanalerna för dig? 
  • Genomgång av de största och mest betydelsefulla kanalerna – målgrupp, algoritmer och möjligheter
  • Din innehållsstrategi – målgrupp, visuellt tema och tonalitet 
  • Hur du skapar innehåll som engagerar och sprids – viralitet, nyckelord och hashtags 
  • Trender i sociala medier som påverkar dina strategier 
  • Inspiration och verktyg – så håller du löpande igång dina kanaler 

Upplägg

Kursen består av fyra separata digitala tillfällen där du får möjlighet att ställa frågor till kursledaren, få personliga råd och workshoppa tillsammans med andra deltagare. Resterande tid bygger på eget arbete – du får varje vecka en hemuppgift som du sedan skickar in och får personlig feedback på.

Syfte & mål

  • Att ge dig de nödvändiga kunskaperna och verktygen för att sätta en långsiktig sociala medier-strategi
  • Hjälpa dig hitta ett effektivt arbetssätt kring kommunikation i sociala medier
  • Hjälpa dig att omvandla din strategi till ett konkret syfte och affärsmål – t.ex ökad försäljning eller ökat engagemang
  • Ge dig förståelse för vilka kanaler och vilket innehåll som är relevant för just din verksamhet

Kursledare

Edit Brunner är utbildad i medie- och kommunikationsvetenskap vid Uppsala Universitet och PR och strategisk kommunikation på Berghs School of Communication. Hon har under sina 10 år i mediebranschen främst fokuserat på digital kreativitet. Efter Berghs blev hon anställd i det första kreativa team som mediebyrån Mindshare startade. Där arbetade hon med digitala idéer och sociala medier för bl.a AXE, Rexona och Mazda. Som Sverigechef på SplayOne djupdök hon sedan in i influencervärlden och byggde strategi och innehåll på YouTube, Instagram, Facebook och TikTok för kunder som Ellos, Coca-Cola, TUI och Unilever, tillsammans med influencers. 

De senaste åren har hon arbetet med affärsutveckling och strategi på mediebyrån Screams digitala produktionsbolag Loudly. Vilket bl.a inkluderade att starta och styra Husqvarnas globala sociala medie-konton och utveckla digitala innehållsstrategier för EasyPark, Plantagen och RFSU. Nu är hon frilansande konsult med fokus på att inspirera och utbilda. 

Examen, diplom m.m.

Deltagaren erhåller diplom efter avslutad kurs.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Diplomerad kurs inom sociala medier-strategi, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

Snittbetyg: 4,8

Baseras på 4 recensioner.

Kursdeltagare
(5)
Kursdeltagare
(5)
Fantastiskt kunnig kursledare och bra innehåll. Gav mig mycket ny kunskap och värdefull feedback inför 2021. Tack Edit!
Kursdeltagare
(5)
Tack för en bra kurs

Breakit

Breakit

har på kort tid vuxit till att bli den självklara spelaren i startup- och techvärlden (det nya näringslivet) med 250 000 unika läsare varje vecka. Teknik och innovation stöper just nu om näringslivet i grunden. Breakit är den nya, snabbväxande...


Läs mer om Breakit och visa alla utbildningar.
Recensioner
Kursrecensioner
(4,8)
Baseras på 4 recensioner.
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(4,7)
Baseras på 56 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Diplomerad kurs inom sociala medier-strategi från Breakit, fyll i dina uppgifter:

Liknande utbildningar