Kursbeskrivning
Vilka regelverk behöver du tänka på vid marknadsföring och liknande kommunikation? Normalt sett används personuppgifter vilket innebär att reglerna i GDPR behöver följas. Men det finns också andra regelverk kopplade till marknadsföring som kan bli aktuella beroende på hur marknadsföringen genomförs, i vilket sammanhang och till vilka mottagare.
Kursinnehåll
Under webbinariet ger Johan Thörn, Johan Sundberg och Fredrik Eråker från edpLaw dig förståelse för vilka lagar och regler ni behöver följa vid marknadsföring av era produkter och tjänster. Du får praktiska tips på åtgärder och rutiner att följa t.ex. vid kommunikation via e-post, användning av kakor och liknande tekniker samt i sociala medier. De tar också upp konsekvenserna av det nyligen meddelade beslutet från den österriska dataskyddsmyndigheten rörande den så kallade Meta-pixeln (Facebook).
Ur innehållet:
- Därför är det viktigt att säkerställa integriteten för mottagare av marknadsföring och annan kommunikation
- Vilka lagar och regler som kan bli aktuella vid marknadsföring
- Hur och när samtycken för marknadsföring ska inhämtas, inklusive metoder för ”opt-out”
- Övriga praktiska tips på åtgärder för att säkerställa laglig marknadsföring
- Så undviker du renomméskador, sanktionsavgifter och skadestånd
Målgrupp:
CMO, marknadschef, specialist inom marknadsföring, SoMe Manager eller Content Manager. Passar också dig som är bolagsjurist, dataskyddsombud och dataskyddsspecialist samt advokat eller jurist med inriktning mot dataskyddsfrågor.
Intresseanmälan
Juridisk kompetensutveckling för jurister och beslutsfattare
Som yrkesverksam jurist eller beslutsfattare är det viktigt att hålla sig uppdaterad inom juridiken som ständigt förändras. På Lexnovas online-seminarier får du träffa landets ledande juridiska experter som ger sitt perspektiv på rättsutvecklingen och delar med sig av ovärderlig know-how....