Visa utbildning.se som: Mobil

Tjänstehantering i praktiken för IT

BiTA Service Management
Kort om utbildningen
3 dagar
18 950 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2019-11-06 - Stockholm
Öppen utbildning
   
Stockholm

Kursbeskrivning

Fördjupa dig i tjänstehantering

Dagens IT-leverans blir mer och mer komplex då allt fler parter ska samarbeta i IT-leveransen. Detta medför att IT-organisationen behöver styra och leda både sin interna organisation liksom ett flertal leverantörers IT-leveranser. Affärsverksamheten är beroende av en snabbfotad IT-organisation som erbjuder tjänster med rätt nivåer och dynamik i leveransnivå. Det medför att IT-tjänstestrukturen behöver klara av verksamheternas sammanräknade krav och att IT-tjänsterna förblir kostnadseffektiv övertid. I och med att  IT-leveransen är alltmer tekniskt integrerad där komponenter inom olika IT-tjänst samverkar behöver också gemensamma krav på tillgänglighet och balanserad kapacitetsutnyttjande styras.

Är IT leveranser standardiserade, utlovas garantier och är det tydligt beskrivet vad som skall levereras till kunden och dess användare? Rätt dynamik och kostnadseffektiva IT-tjänster uppnås när IT och affärsverksamheten avtalar i vilken omfattning IT-leveransen ska ske. Avtal där alla levererande parter, extern som intern, är säkrade. IT skall känna sig trygga i att resurser och kompetenser är de rätta för en konkurrensmässig IT-leverans. 

På den här kursen ger vi deltagarna verktyg för att kunna få bättre kontroll på IT-leveransen och arbetet med IT-tjänstehantering, genom ökad förståelse om:

  • Tjänsteerbjudande
  • Sourcingstrategi
  • Avtala om Tjänstnivå (SLA, OLA samt externt)
  • Kostnadskontroll 
  • Ansvariga Roller

Målgrupp

Kursens målgrupp

Kursen riktar sig till dig i exempelvis rollen som IT-chef, IT-strateg, Leveransansvarig, Verksamhetsutvecklare, Driftchef, Tjänsteansvarig (Service Management), IT controller, Leverantöransvarig eller Avtalsförhandlare. 

Förkunskaper

Minst 3 års erfarenhet av delaktighet av IT-leveranser. Det är en fördel att ha erfarenhet av IT-styrning mot verksamhet eller leverantör och vi rekommenderar att deltagarna har kunskaper som motsvarar kursen ITIL Foundation.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Tjänstehantering i praktiken för IT, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

BiTA Service Management

BiTA Service Management

BiTA Service Management AB startades 2003. Grundarna var 2 konsulter som arbetat med processer i gränssnittet mellan verksamhet och IT i drygt 10 år. De var också bland de första att anamma ITSM och ITIL som verktyg i detta arbete....


Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

BiTA Service Management

Gamla Brogatan 11
111 20 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Tjänstehantering i praktiken för IT!

Arrangörsrecensioner
(4,4)
Baseras på 20 recensioner
Alla recensioner för arrangören