Visa utbildning.se som: Mobil

ITIL® Lifecycle Service Design

BiTA Service Management
Kort om utbildningen
3 dagar
20 750 SEK exkl. moms
Öppen utbildning
   
Stockholm

Kursbeskrivning

ITIL Lifecycle Service Design

ITIL® Lifecycle Service Design är en av Intermediate-kurserna inom ITIL® och ger en fördjupning på livscykelnivå.

Kursen syftar till att lära ut kunskap om hur planering, utförande och kontroll beskrivs utifrån ett Design-perspektiv, och efter genomgången utbildning kommer du som deltagare att ha erhållit kunskap om bland annat:

  • Principer för Service Design
  • Processer inom Service Design
  • Organisation och tekniker för Service Design
  • Förståelse av tillvägagångssätt för införande, roller för Service Design, kritiska framgångsfaktorer och risker

BiTAs kurs ITIL® Lifecycle Service Design riktar sig till CIO, chefer inom IT, IT-projektledare, objektägare, förvaltningsledare, arkitekter, tjänsteansvariga, processansvariga, kravanalytiker och de som är ansvariga för säkerhet och kvalitet.

Förkunskapskrav
För att kunna tillgodogöra sig kursen, bör deltagaren ha gått ITIL Foundation eller ha motsvarande kunskap.
Du förväntas lägga viss tid på självstudier i samband med kursen.

Certifiering
Certifieringen sker inte under kurstillfället utan den sker vid ett separat tillfälle ett antal veckor efter avslutad kurs. Information om certifieringsdatum sker vid kurstillfället. Certifieringen är på engelska.
OBS! För att få skriva certifieringen krävs att du har ett ITIL Foundation v3/eller ITIL 4 Foundation certifikat.

ITIL Lifecycle Service Design

Målgrupp

Målgrupp
Kursen riktar sig till CIO, chefer inom IT, IT-projektledare, objektägare, förvaltningsledare, arkitekter, tjänsteansvariga, processansvariga, kravanalytiker och de som är ansvariga för säkerhet och kvalitet.

Lär dig om hur planering, utförande och styrning bedrivs utifrån ett designperspektiv.

ITIL Lifecycle Service Design kursinnehåll

Kursens innehåll

Kursen kommer bland annat att omfatta följande delar:

Introduktion till Service Design
• Syfte och mål med Service Design
• Omfattningen av Service Design
• Förklara nyttan för verksamheten med en effektiv Service Design

Principer för Service Design
• Betydelsen av och tillvägagångssätt för balanserad design
• Identifiera tjänstekrav
• Aktiviteter, aspekter och begränsningar för design
• Utvärdera modeller för Service Design

Processer inom Service Design
• Syfte, mål och omfattning, nytta för verksamheten, principer, metoder, triggers, input, output och gränssnitt, mätetal, kritiska framgångsfaktorer och risker, och designaspekter för följande processer:
- Service Level Management
- Service Catalogue Management
- Capacity Management
- Availability Management
- IT Service Continuity Management
- Information Security Management
- Supplier Management

Tekniker för Service Design
• Krav, aktiviteter och tekniker inom Requirements Engineering
• Huvudaktiviteter och tekniker inom Data and Information Management
• Huvudaktiviteter och tekniker inom Application Management
• Tekniska överväganden för Service Design

Organisation för Service Design
• Roller och ansvar inom Service Design

Införandefrågor, utmaningar och kritiska framgångsfaktorer och risker
• Diskussion om införandefrågor för Service Design
• Gå igenom utmaningar och risker för Service Design
• Identifiera mätningar, kritiska framgångsfaktorer och KPI:er för Service Design

Upplägg

ITIL® Lifecycle Service Design är en av fördjupningskurserna inom ITIL®. Kursen tillhör den delen av fördjupningskurserna som heter Lifecycle modules. Lifecycle-kurserna syftar till att erbjuda en fördjupning på livscykelnivå.

Lifecycle-kursen Service Design syftar till att lära ut kunskap om Design-fasen i tjänstelivscykeln och hur planering, utförande och kontroll beskrivs utifrån ett Design-perspektiv.

BiTA:s Lifecycle-kurser är en bra fortsättning när ett företag vill komma vidare med arbetssättet och förbättra leveransen av IT-tjänster. Kursen fokuserar på den delen av livscykeln som heter Service Design. Utbildningen är tre dagar lång och varvar teori med olika övningar.

Målsättning

Efter genomgången utbildning kommer deltagaren bland annat att ha erhållit kunskap om:

  • Introduktion till Service Design
  • Principer för Service Design
  • Processer inom Service Design
  • Organisation och tekniker för Service Design
  • Förståelse av tillvägagångssätt för införande, roller för Service Design, kritiska framgångsfaktorer och risker

Kurslängd
Tre dagar

Språk
Kursmaterialet är på engelska. Kursledaren pratar svenska.

Investering

Pris: 20 250 SEK exkl. moms
Certifieringen ingår i kurspriset.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om ITIL® Lifecycle Service Design, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

BiTA Service Management

BiTA Service Management

Våra kursledare och vårt presentationsmaterial är oslagbara - det är inte vi som säger detta, det är våra kursdeltagare! En anledning är att våra kursledare har många års erfarenhet i konsultuppdrag och deras erfarenhet och kompetens, gör att du som...


Läs mer om BiTA Service Management och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

BiTA Service Management

Gamla Brogatan 11
111 20 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera ITIL® Lifecycle Service Design!

Arrangörsrecensioner
(4,1)
Baseras på 178 recensioner.
Alla recensioner för arrangören

Liknande utbildningar