Visa utbildning.se som: Mobil

Varumärkes- och affärsstrategi

Berghs School of Communication
Kort om utbildningen
42 timmar
42 000 SEK exkl. moms
Öppen utbildning
   
Stockholm

Beskrivning av: Varumärkes- och affärsstrategi

Varumärkes- och affärsstrategi

Du som redan har en ledande eller senior roll inom kommunikation och vill skaffa dig ännu djupare kunskap inom varumärkes- och affärsstrategi kan förvänta dig en riktig nytändning efter den här kursen. Här lär vi dig hur du får olika strategier att samverka och att skapa starka varumärken.

Om kursen

Varumärken handlar inte bara om kommunikation utan om allt ett företag eller organisation säger och gör. En naturlig konsekvens av detta är att det blir allt viktigare att få alla företagets strategier att gå hand i hand. Så skapas tydliga och uppskattade varumärken. Det låter enkelt, men i praktiken är det inte alltid så lätt.

Utgångspunkten är att varumärket är bland det viktigaste ett företag eller en organisation har. Det är mer relevant som grund för strategiska beslut än affärsidén eftersom vi verkar i en tid där produkter och tjänster blir allt mer lika varandra. Då blir andra aspekter som känslor och personlighet allt viktigare för att kunna sticka ut och skapa intresse – och ytterst för att kunna konkurrera på marknaden.

Kursen syftar till att ge deltagarna modeller och tankesätt för att skapa gemensamma plattformar för varumärkesbyggandet, som kan ligga till grund för hela verksamheten, från produkt- och tjänsteutveckling till t ex kommunikation och säljträning.

Kursen ger en överblick kring användbara verktyg och modeller och en djupare förståelse för hur varumärken fungerar i grunden. Det skapar förutsättningar att jobba metodiskt och strategiskt med varumärket över hela verksamheten och bättre argument för att få med sig hela ledningen i varumärkesarbetet.

Målgrupp

Kursen vänder sig till kommunikatörer i ledande befattning eller seniora kommunikatörer som vill bidra till att skapa ännu mer värde i företaget. Kursen passar oavsett om du jobbar på byrå eller på en marknadsavdelning. Den passar även för andra i ledande befattning som vill lära sig mer om kommunikation och varumärkesbyggande, och hur det hänger ihop med företagets övergripande strategiska ramverk.

Förkunskaper

Du har minst fem års erfarenhet av arbete med affärs- och marknadsstrategiska frågor.

Kursinnehåll

Kursen består av sju avsnitt:

  • Ramverk för varumärkestänkande
  • Nya och gamla förutsättningar i en digital värld
  • Kraften i en stark vision
  • Varumärkeslöftet i teori och praktik
  • Handlingsplan som omfattar hela verksamheten
  • Living the brand
  • Vikten av att mäta och följa upp
  • Strategisk varumärkesarkitektur

Ett projekt kring varumärkesdriven affärsstrategi kommer att pågå under hela kursens gång, där man i grupp får använda de modeller kursen tar upp och praktiskt arbeta fram ett varumärkeslöfte och en plan för genomförande över hela verksamheten.

Kursledare

Åsa Myrdal Bratt, fristående varumärkeskonsult på Myrdal Bratt Partners. Åsa har lång erfarenhet av att hjälpa företag och organisationer med att utveckla sina varumärken och har bland annat varit ansvarig för en uppmärksammad varumärkesskola i Dagens Industri. Bland uppdragsgivare som Åsa har arbetat fram varumärkeslöften och planer för finns Electrolux, JM, Indiska, East Capital, Telia Mobile, Swedbank Robur, Einar Mattsson, Mio, Stockholm- the Capital of Scandinavia och Socialdemokraterna.

Examen, diplom m.m.

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Varumärkes- och affärsstrategi, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication
– Utbildning och kurser inom PR, reklam och media

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.  Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Sveavägen 34, Box 1380
111 93 Stockholm

 Visa telefonnummer
www.berghs.se

Recensioner

Snittbetyg: 3,2

Baseras på 6 recensioner.

Kursdeltagare
(4)
4 av 5
Kursdeltagare
(4)
4 av 5
Kursdeltagare
(2)
2 av 5
Recensioner
Kursrecensioner
(3,1)
Baseras på 6 recensioner.
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(3,6)
Baseras på 143 recensioner.
Alla recensioner för arrangören