Svenska utbildningspriset
Vi är nominerade till Svenska utbildningspriset 2025! Priset delas ut till aktörer som inspirerar, tänker nytt och skapar konkreta resultat. Du kan också nominera och lyfta fram dem som sprider kunskapens kraft och driver på för ett livslångt lärande för alla. Läs mer här.
Beskrivning av: Strategisk hållbarhetskommunikation
Vill du skapa kommunikation som inte bara informerar, utan också berör och driver verklig förändring? I en tid där hållbarhet är mer än en trend – det är en nödvändighet – behöver din röst nå fram på ett äkta och engagerande sätt. Den här kursen hjälper dig att skapa kommunikation som väcker känslor, engagerar och leder till konkret förändring.
kursens innehåll
I dagens snabbt föränderliga kommunikationslandskap ställs högre krav än någonsin på hållbarhetskommunikation som är både trovärdig och effektiv. Den här kursen ger dig verktygen att navigera i detta landskap och skapa strategier som engagerar och driver förändring.
Med fokus på förtjänad kommunikation, storytelling och hur samtliga kommunikationsinsatser kan fungera tillsammans, lär du dig hur du kan stärka din organisations hållbarhetsarbete och nå fram till din målgrupp.
Vi utforskar hållbarhetens dimensioner, risker som greenwashing, legala utmaningar samt hur storytelling och beteendedesign kan användas för att motivera och engagera.
Vi tittar också på hur vi kan nyttja och förhålla oss till kommunikationsmöjligheter - köpta såväl som förtjänade. Vi analyserar medielandskapet för att förstå hur det skapar både möjligheter och hinder för förtjänad synlighet, samt hur dessa kan kombineras med andra typer av kommunikation för maximal effekt.
Kursen är praktiskt inriktad och deltagarna arbetar löpande med egna eller fiktiva case för att tillämpa insikterna i verkliga scenarier. Använd gärna ditt eget företag/organisation i projektarbetet eller förbered en organisation att utgå från om du är konsult eller mellan jobb.
Målsättningen är att du efter kursen ska kunna skapa och leda strategisk hållbarhetskommunikation som gör skillnad.
Det här får du
- Förståelse för hållbarhetens ekologiska, sociala och ekonomiska dimensioner.
- Verktyg för att identifiera och hantera risker som greenwashing och trovärdighetsproblem.
- Insikter om lagstiftning och riktlinjer för hållbarhetskommunikation.
- Förmåga att skapa en kommunikationsstrategi baserad på målgruppsbeteenden och medietrender.
- Kunskap om hur storytelling kan stärka hållbarhetsarbetet.
- Praktisk erfarenhet av att utveckla kampanjer genom beteendedesign och nudging.
- Förståelse för medielandskapets möjligheter och hinder för förtjänad synlighet.
- Möjlighet att tillämpa lärdomar genom case-baserade uppgifter och workshops.
- Feedback från kursledare och nätverkande med andra yrkesverksamma inom området.
Vem är kursen för?
Den här kursen är för dig som arbetar som kommunikatör, PR-ansvarig, projektledare, marknadsansvarig eller i en liknande roll och vill stärka din förmåga att kommunicera hållbarhetsfrågor strategiskt.
Kanske har du precis börjat arbeta med hållbarhet på ditt företag eller vill fördjupa din kompetens för att skapa kommunikation som engagerar, inspirerar och driver förändring.
Kursen passar både dig som söker praktiska verktyg för att utveckla framgångsrika kommunikationsstrategier och dig som vill förstå de senaste trenderna inom hållbarhetskommunikation.
Praktisk information
SpråkSvenskaPlatsStartTorsdag 16 januariSlutTorsdag 16 januariVanliga frågor
Hittar du inte svaret på din fråga eller vill ha mer information? Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om att läsa en kurs på Berghs.
Kursansvariga
Olof Gränström
Senior samhällsanalytiker med engagemang på bland annat Gullers Grupp och Funnel.
Helena Björklund
Senior PR-konsult och specialist på påverkan och förtjänad kommunikation på Gullers Grupp.
Ansökan och antagningskrav
Behöver jag några förkunskaper?
Kursen ges på svenska.
Skicka också med
Din ansökan ska innehålla en kort beskrivning av dig själv (max en A4-sida), i vilken du även förklarar varför du söker just den här kursen, samt en översiktlig sammanställning av utbildningar och arbeten.
När får jag besked om jag kommit in?
Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.
Kursintyg
Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.
Vad kostar kursen?
Studieavgift exkl. moms
28 500 kronor
Studieavgift inkl. moms
35 625 kronor
Övrig information
För kursen behöver du ha tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. Videomöten sker i videoverktyget Zoom. I veckan före kursstart får du inlogg till onlineplattformen Canvas.
Kursdatum
Start online måndag 17/3 kl 18.00-21.00. Avslut online måndag 12/5 kl 18.00-21.00
Däremellan läser du kursen via vår lärplattform Canvas och bestämmer själv när du löser kursuppgifterna under veckan enligt schemalagd inlämning.
Egna studietimmar
ca 10 timmar per veckaKommande kursstarter
Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon
Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...
Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.