Visa utbildning.se som: Mobil

Missa inte Upskill & Reskill den 25 januari 2023 – ett digitalt och kostnadsfritt event! Anmäl dig idag 

Google Analytics och webbpsykologi

Berghs School of Communication
Kort om utbildningen
N/A
21 500 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2023-05-04 - Distans
Onlineutbildning
Distans
Svenska

Beskrivning av: Google Analytics och webbpsykologi

  • Ta fram KPI:er och sätta upp mål
  • Segmentering av målgrupper
  • Mätning av digitala kampanjer

Genom Google Analytics kommer du förstå hur besökarna rör sig på din site. Med en förståelse för webbpsykologi kommer du förstå varför de gör som de gör. I denna grundläggande intensivkurs berör vi båda delar, för att din site ska prestera så bra som möjligt.

Om kursen

Google Analytics är tveklöst det största och mest utbredda analysverktyget på marknaden. Stora som små företag använder detta verktyg för att optimera sin site för att få ut absolut max av sin marknads­kommunikation.

På denna intensivkurs kommer vi på ett grundligt och pedagogiskt sätt gå igenom grunderna i Google Analytics, Universal Analytics och Google Analytics 4. Du kommer skaffa dig en bättre helhetsbild av er site, mäta var era besökare landar, men också var de lämnar er. Det kommer inte enbart skapa förståelse för hur siten, utan även hur er digitala marknadsföring presterar. Parallellt med detta kommer du få en ökad förståelse för webbpsykologi. Du kommer att kunna ersätta magkänsla med fakta och på så sätt göra det enklare att prioritera på din site.

Under kursens gång kommer du ha möjlighet att arbeta med din eller ditt företags egen site, vilket gör att det blir enkelt att tillämpa i ditt vardagliga arbete. Förhoppningen är att du, precis som tidigare deltagare, sakta men säkert upptäcker flera saker som du/ni behöver förbättra. I slutet av kursen sammanfattar vi vad du har lärt dig i verktyget och blickar sedan framåt där vi öppnar dörren till löpande optimering och A/B-tester.

Vem är kursen för?

Kursen passar dig som arbetar på ett mindre eller större företag och dess digitala närvaro. Det viktiga är att du har ett intresse för analys och mätning samt bättre vill kunna följa upp vad som händer på ditt företags site. Du behöver inte ha några förkunskaper i Google Analytics sedan tidigare.

Ansökan och antagningskrav

Behöver jag några förkunskaper?

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande kunskaper, datorkunskaper och tillgång till internet.
Ett Google Analyticskonto behöver vara uppsatt mot hemsida. Kursen ges på svenska.

Skicka också med

Ditt CV eller länk till din LinkedIn profil.

När får jag besked om jag kommit in?

Besked kommer senast i samband med sista ansökningsdag.

Kursintyg

Efter genomförd kurs utfärdas kursintyg.

Vad kostar kursen?

Studieavgift inkl. moms
26 875 kronor

Studieavgift exkl. moms
21 500 kronor

Övrig information

I veckan för kursstart får du inlogg till onlineplattformen med kursplan, schema och information om kurslitteratur. För kursen behöver du tillgång till dator (med kamera och mikrofon) och en bra internetuppkoppling. I veckan före kursstart får du inlogg till Berghs onlineplattform i Canvas, där kursstarten sker och genomförs i videokonferens. Videomöten genomförs i videoverktyget Zoom. Kursplan och schema finns i kursen i onlineplattformen.

Kursdatum

Start online 4/5 kl 18.00-19.00. Avslut online 25/5 kl 18.00-19.00. Obs! Detta är inte återkommande lektionstider på kursen. Läs längre ned på kurssidan om att "Läsa en distanskurs på Berghs".

Egna studietimmar

10-15 timmar per vecka

Kursansvarig

Adam Andersson, Product Analyst, Viaplay på Nordic Entertainment Group. Han har starka band till Berghs då han tidigare arbetade här som Digital strateg.

Det här får du

  • Genomgång i grunderna för Google Analytics
  • Lära dig ta fram KPIer, sätta upp mål
  • Schemalagda rapporter
  • Mätning av digitala kampanjer
  • Sätta upp interna dashboards
  • Segmentering av målgrupper
  • Webbpsykologi

Att läsa en distanskurs på Berghs

• Kursen har inte lärarledda lektioner varje vecka (vissa undantag finns). Kursuppgifterna publiceras i lärplattformen Canvas och du bestämmer själv när du löser uppgifterna enligt schemalagd inlämning. Vanligtvis en uppgift per vecka.

• Kursstart och kursavslut är på bestämda tidpunkter och sker live i videoplattformen Zoom. Gäller dock vanligtvis inte 15-veckors kurser samt ARU. Se alltid på kurssidan exakt vad som gäller för just din kurs.

• Du får personlig feedback på varje veckouppgift och har kontakt med lärare och kursdeltagare via Canvas.

• Vi arbetar med öppen feedback samt peer-to-peer feedback (gemensamt lärande mellan deltagare).

• Du behöver tillgång till en dator med kamera och ljudupptagning.

• Genomsnittlig studietid för distanskurser är 10 timmar/vecka.

• Du kan genomföra kursen även om du får förhinder att delta vid kursstart eller avslut då de filmas, läggs i lärplattformen Canvas och finns tillgängliga under terminen.

*Obs! Gäller inte våra 15-veckors kurser samt ARU, de startar och slutar på plats på Berghs.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Google Analytics och webbpsykologi, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Berghs School of Communication

Kraft att utvecklas – igår, idag, imorgon

Berghs School of Communication älskar all form av kommunikation och vi drivs av att se människor utvecklas! Vårt mål är att fortsätta utbilda framtidens bästa kommunikatörer, det har vi gjort sedan 1941. Berghs ligger i centrala Stockholm och erbjuder strategisk och...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Bobergsgatan 48
115 47 Stockholm

 Visa telefonnummer
www.berghs.se

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Google Analytics och webbpsykologi!

Arrangörsrecensioner
(4,3)
Baseras på 1507 recensioner.
Alla recensioner för arrangören
Intresseanmälan

För att få mer information om utbildningen Google Analytics och webbpsykologi från Berghs School of Communication, fyll i dina uppgifter: