Visa utbildning.se som: Mobil

Digital innehålls­strategi

Berghs School of Communication
Kort om utbildningen
20 timmar
24 000 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2019-10-02 - Stockholm
Öppen utbildning
   
Stockholm

Beskrivning av: Digital innehålls­strategi

Digital innehålls­strategi

Att finnas på Internet är inte detsamma som att höras – och att formulera sig kreativt är tyvärr inte någon garanti för att nå fram. Men med rätt strategi för hur kommunikationen ska gå till och med användarens upplevelser i fokus kan du börja skapa framgångsrik närvaro på nätet.

Om kursen

Internet svämmar över av webbplatser med innehåll som ingen läser. Bakom kulisserna kämpar webbredaktörer och innehållsarbetare med att försöka göra något bra av sin webb trots knappa resurser, otydliga krav och en känsla av att inte bli tagen på allvar inom organisationen. Innehållsstrategi eller Content Strategy som det ofta benämns, är kittet mellan verksamhetens mål för webben, besökarens behov och innehållsarbetarnas förmåga att arbeta effektivt med rätt saker.

En genomtänkt innehållsstrategi utgör grunden till en framgångsrik webbnärvaro över tid. Som innehållsstrateg ansvarar du för att webben har det innehåll som ger bäst effekt för er verksamhet. För att lyckas med det behöver du ha insikt i hur besökare beter sig på webben i allmänhet och hur de reagerar på ditt innehåll i synnerhet. På kursen kommer du att utgå från innehåll du känner till idag och lära dig hur du kan utforma en innehållsstrategi baserat på de förutsättningar och behov som gäller inom din verksamhet. Unikt för denna innehållskurs är att vi tar stor hänsyn till användarnas upplevelser (UX) av ditt innehåll.

Målgrupp

Kursen riktar sig till dig som idag arbetar som kommunikatör och/eller webbstrateg på en marknadsavdelning eller informationsavdelning samt till dig som idag arbetar som webbansvarig eller webbredaktör. För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.

Förkunskaper

För att få ut maximalt av den här kursen är det bra om du har erfarenhet eller kommit i kontakt med innehållsarbete för webb. Du som idag inte jobbar med innehållsfrågor men brinner för kommunikation och vill avancera till innehållsstrateg är givetvis också mycket välkommen.

Kursinnehåll

Hitta dina innehållsdiamanter
• Det digitala jaget
• Mål och mätpunkter för innehåll som ger effekt

Lär känna din besökare
• Beteenden på webben, användningstester, analys av webbstatistik och A/B-tester

Verktyg för styrning och effektivare arbetsprocess
• Nuläge och vanliga problem
• Verktyg och metoder för att arbeta effektivare.
• Rollbeskrivning för innehållsarbetare

Utformning av webbinnehåll och genomgång av en innehållsstrategi
• Vilket innehåll fungerar på webben?
• Hur når du dina besökare? Digitala kanaler och SEO
• Innehåll tillgängligt i alla enheter

Upplägg

Onsdagarna 2/10, 9/10, 16/10, 23/10 och 6/11

Kl 13:00-17:00

Kursledare

Anna Lantz, Content lead och Site Content Manager på Systembolaget. Anna har över 15 års erfarenhet av att utforma framgångsrika webbplatser för ett femtiotal olika företag utifrån användarnas såväl som verksamhetens behov. Hon har hållit ett flertal utbildningar inom innehållsstrategi, webbpublicering och storytelling.

Examen, diplom m.m.

Efter genomförd kurs (och minst 80% närvaro) utfärdas kursintyg.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Digital innehålls­strategi, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication
– Utbildning och kurser inom PR, reklam och media

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.  Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Sveavägen 34, Box 1380
111 93 Stockholm

 Visa telefonnummer
www.berghs.se

Recensioner
Kursrecensioner
Bli den första att recensera Digital innehålls­strategi!

Arrangörsrecensioner
(4,2)
Baseras på 15 recensioner.
Alla recensioner för arrangören