Visa utbildning.se som: Mobil

Digital Copywriting

Berghs School of Communication
Kort om utbildningen
168 timmar
70 000 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2019-09-16 - Stockholm
Öppen utbildning
   
Stockholm

Beskrivning av: Digital Copywriting

Berghs Upgrade - Digital Copywriting

Bli en Digital Copywriter på 12 veckor! Lär dig de delar som mest efterfrågas på marknaden idag och skapa möjligheter för nytt jobb eller uppdrag som digital copywriter.

Om utbildningen

Copywriterns roll har förändrats och breddats mycket de senaste åren. Mycket på grund av att nya digitala kanaler har förändrat hur vi tar till oss information, fattar köpbeslut och kommunicerar. När konsumenterna hittar nya och egna vägar behöver copywritern skriva texter som når fram, träffar rätt, förklarar och hjälper mottagaren – att hitta rätt, komma vidare och fatta beslut.

När användarens upplevelse står i fokus krävs smart kommunikation i det stora och det lilla. Som copywriter ska du helst kunna locka med hjälp av känslor och träffande ord för att sedan visa rätt väg med hjälp av rätt tonläge och microcopy. Sätta övergripande koncept som tas ut i många olika kanaler.

Under utbildningen lär du dig bland annat metoder för att arbeta med storytelling, content marketing, inbound marketing, UX-writing och sökmotoroptimering. Vi utforskar även copywriterns roll i en tid där video tar allt större plats. Du får kunskap som efterfrågas idag. Du lär dig metoder och får verktyg för att lyckas som copywriter i olika typer av digitala projekt.

Berghs Upgrade

Genom utbildningskonceptet Upgrade ger Berghs dig möjlighet att skifta karriär och utbilda dig till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens – på 12 veckor.

Utbildningarna riktar sig till dig som redan har erfarenhet av att arbeta inom kommunikation och vill styra om din karriär mot ett nytt område eller en ny spetskompetens. Vid avslutad utbildning inom Berghs Upgrade finns en ny uppsättning kunskaper, erfarenheter som visar på ny kompetens direkt i ditt CV. 

Målgrupp

Den här utbildningen riktar sig till dig som är verksam som copywriter, kommunikatör eller webbredaktör och vill utveckla dina kunskaper inom Digital Copywriting. Du förväntas ha goda kunskaper i skrivande. Efter utbildningens slut kommer du att kunna söka jobb som digital copywriter och du får kontakter i branschen under utbildningens gång.

Förkunskaper

Du ska ha gymnasiekompetens eller motsvarande och erfarenhet av att arbeta professionellt med textproduktion. Du bör även ha intresse för och viss erfarenhet av att arbeta med digital kommunikation.

Kursinnehåll

  • Träning i att arbeta med content marketing och inbound marketing
  • Kunskap om att skriva sökmotoroptimerade texter
  • Inblick i UX-writing
  • Metoder för att sätta strategier för kommunikation i digitala kanaler
  • Praktisk erfarenhet av att arbeta med storytelling
  • Arbetsprover i form av whitepaper, blogginlägg, filmmanus och uppdateringar i sociala medier
  • Arbeta med skarpt case mot kund
  • En digital portfolio och kunskap om hur du når ut med den

Upplägg

Den pedagogiska modellen bygger på ansvar för sitt eget så väl som gruppens lärande och nästan varje vecka är baserad på ett uppdrag/case. Mot slutet av veckan presenteras lösningen på veckans uppdrag. Vissa uppgifter kan löpa parallellt och sträcka sig över flera veckor. Ibland sker det med fiktiva fall, ibland med verkliga kunder.

Utbildningen är på heltid i 12 veckor. Den första veckan görs en uppgift på temat som blir en introduktionsövning där vi får lära känna varandra, det nya arbetsklimatet och utbildningsmodellen som väntar. De två sista veckorna fokuseras helt på ett skarpt case med kund, varvat med fokus på arbetsprover, CV och – om det är aktuellt för dig – din väg till nya jobb eller uppdrag.

Några av landets främsta experter inom sina yrkesområden kommer att guida dig genom processen.

Kursledare

Anna Kleinwichs Magnusson, Copywriter, digital strateg, grundare av Stockholms Skrivbyrå och Knack Rekrytering. Medförfattare till boken ”Alla kan skriva”.

Delkursansvariga:

Joakim Arhammar, Contentstrateg på Bonnier News Brand Studio, ansvarig för kursen Content marketing på Berghs och medförfattare till boken ”Content marketing för alla”.

Mattias Åkerlund, Please Copy me. UX writer, copywriter, författare till boken ”Sälj det med ord”.

Jörgen Kjellgren, UX writer, copywriter och varumärkesstrateg med lång erfarenhet från digitala projekt hos kunder som Volvo Car Mobility, Lifesum, TV4 Play/C More, Magine TV och Oriflame.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Digital Copywriting, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Berghs School of Communication
– Utbildning och kurser inom PR, reklam och media

Berghs School of Communication erbjuder strategisk och kreativ utbildning på olika nivåer inom marknadskommunikation.  Vi har diplomutbildningar och internationella bachelorutbildningar på heltid, över 80 kurser på deltid samt anpassade utbildningar för organisationer och företag. Varje år går cirka 3000 personer...


Läs mer om Berghs School of Communication och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter till Berghs School of Communication

Berghs School of Communication

Sveavägen 34, Box 1380
111 93 Stockholm

 Visa telefonnummer
www.berghs.se