Visa utbildning.se som: Mobil

ITIL 4 Foundation

Ambit AB
Kort om utbildningen
3 dagar
17 800 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2019-09-10 - Malmö
Göteborg, Malmö, Stockholm
Öppen utbildning
Kommande starter
Malmö
2019-09-10  
17 800 SEK
Göteborg
2019-09-17  
17 800 SEK
Stockholm
2019-10-21  
17 800 SEK

Kursbeskrivning

ITIL 4 Foundation

ITIL® är ett ramverk för tjänstehantering som blivit en global de facto-standard. I och med den uppdaterade versionen ITIL®4, som lanserades under februari 2019, har ITIL® vidareutvecklat tjänstehanteringen ytterligare. ITIL®4 Foundation baseras på ITIL 2011 (v3) och har utvecklats för att hantera den snabba digitala transformationen som organisationer står inför idag. ITIL®4 Foundation är först ut. Övriga uppdaterade kurser och certifieringar släpps hösten 2019. ITIL® 4 Foundation baseras på ITIL 2011 (v3) som har utvecklats för att hantera den snabba digitala transformationen som organisationer står inför idag.  

Kursen ger deltagarna en praktisk förståelse i de nyckelbegrepp, principer och processer som leder till framgångsrik tjänsteleverans inom IT. Kursen förbereder även deltagarna för att skriva och erhålla ITIL® 4 Foundation Certificate. Kursen baseras på ITIL ”best practice” synsätt på tjänsteleveransen och hur den sker i samarbete med olika intressenter.

Målgrupp

Kursen är till för alla som arbetar eller kommer att arbeta inom IT och i sitt arbete hanterar strategi, design, implementation samt daglig drift av IT-tjänster och har behov av förståelse för att optimera sin tjänsteleverans och dess hantering utifrån ”best practice”.

Kursinnehåll

Deltagarna kan förvänta sig att få kunskap och förståelse i följande efter att framgångsrikt ha slutfört utbildningen och certifieringen:

Service management koncept (Förståelse)
Syftet med denna del är att hjälpa deltagarna att förstå de viktigaste begreppen inom service-management, inklusive de viktiga definitionerna av:

  • Service, Utility, Warranty, Customer, User, Service management, Sponsor

Beskriva begreppen värde:

  • Cost, Value, Organization, Outcome, Output, Risk, Utility, Warranty

Beskriva begrepp av service relationer:

  • Service offering, Service relationship management, Service provision, Service consumption

Guiding principles (Förståelse)
Syftet med denna del är att hjälpa deltagaren att förstå hur ITIL vägledande principer kan hjälpa en organisation anta och anpassa Service Management.

  • Focus on value
  • Start where you are
  • Progress iteratively with feedback
  • Collaborate and promote visibility
  • Think and work holistically
  • Keep it simple and practical
  • Optimize and automate

4 Dimensions of service management (Medvetenhet)
Syftet med denna del är att hjälpa eleven att förstå de fyra dimensionerna av Service Management.

  • Organizations and people
  • Information and technology
  • Partners and suppliers
  • Value streams and processes

Service Value System (Förståelse)
Syftet med denna del är att hjälpa eleven att förstå syftet och komponenterna i ITIL service Value system.

Service Value Chain (Medvetenhet)
Syftet med denna del är att hjälpa eleven förstå aktiviteterna i värdekedjan, och hur de samverkar; hur detta stöder värdeströmmar och beskriva in- och utgångar samt syfte och värde för varje aktivitet i kedjan.

  • Plan
  • Improve
  • Engage
  • Design & transition
  • Obtain/build
  • Deliver & support

ITIL management minor practices (Medvetenhet)
Syftet med denna del är att hjälpa deltagarna att gå igenom syfte och nyckeltermer på 18 ITIL processer (practices).

ITIL management major practices (Förståelse)
Syftet med denna del är att hjälpa deltagarna förstår 7 ITIL processer; att förklara dessa i detalj, inklusive hur de passar in i värdekedjan.

  • Continual improvement, including the continual improvement model
  • Change control
  • Incident management
  • Problem management
  • Service request management
  • Service desk
  • Service level management

Upplägg

Kursen är uppbyggd runt föreläsning och grupparbete och följer kursplanen för ITIL 4. Det finns en särskild fokus lagd på att utveckla den bakomliggande tjänstekulturen inom IT-organisationen.

Tid & plats

Kurser genomförs kl 09.00-16.00. 

Mat & logi

Frukost, lunch och eftermiddagsfika ingår i kursavgiften.

Erbjudande

Bokar du kursen ITIL® 4 Foundation senast den 31 mars bjuder vi på certifieringen. Certifieringstillfället är i slutet av den tredje kursdagen.

Examen, diplom m.m.

Samtliga deltagare får kursmaterial och kursintyg.

I slutet av kursen finns det dessutom en möjlighet att skriva ett test för att erhålla ITIL 4 Foundation certifikatet i IT Service Management. Detta certifikat är en förutsättning för alla andra ITIL-baserade certifikat. Testet bokas hos Ambit en vecka före kursstart och faktureras separat. Testet är en timme med stängd bok och består av 40 flervalsfrågor. För att få godkänt krävs mer än 65 % rätt på frågorna. (26 av 40). Certifieringen kostar 2500+moms.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om ITIL 4 Foundation, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

Group Controller i koncernstab
(4)
Nöjd med allt!
System Software Engineer på säkerhetsbolag
(5)
Kursen uppfyldde mina förväntningar! Det var gott!
System Software Engineer på säkerhetsbolag
(5)
Allting bra och trevligt!

Ambit AB

Ambit AB

Ambit AB arbetar B2B och har utbildat och utvecklat individer och organisationer inom IT och Business i 25 år. Våra kunder finns representerade i alla branscher inom både näringsliv och offentlig sektor. Vår geografiska marknad är Sverige och Danmark samt...


Läs mer om Ambit AB och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Ambit AB

Gustav Adolfs torg 4
211 39 Malmö Skåne län

 Visa telefonnummer

Recensioner
ITIL 4 Foundation
Kursrecensioner
(4,6)
Baseras på 3 recensioner
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(4,2)
Baseras på 440 recensioner
Alla recensioner för arrangören