Visa utbildning.se som: Mobil

Konflikter och svåra samtal

Advantum Kompetens AB
Kort om utbildningen
2 dagar
14 700 SEK exkl. moms
Nästa tillfälle: 2019-10-24 - Stockholm
Stockholm
Svenska
Öppen utbildning
Kommande starter
Stockholm
2019-10-24  
14 700 SEK
2019-12-03  
14 700 SEK
2020-03-17  
14 700 SEK
2020-05-26  
14 700 SEK

Kursbeskrivning

Konflikthantering

Gör det svåra samtalet lättare

Intressemotsättningar går att hitta överallt, på möten, i arbetsgrupper och mellan individer. Utbildningen Konflikthantering och svåra samtal ger dig verktygen för att klara av de mer utmanande ledarsituationerna samt ger dig en förståelse för hur konflikter uppstår.

Under utbildningen kommer vi arbeta praktiskt med olika typer av samtalssituationer där det inte alltid går att hitta en gemensam lösning. Hur ska man hantera situationer där det kan finnas starka känslor och stora konsekvenser för individen som exempelvis vid uppsägningar, samarbetsproblem m.m.? Vi sätter fingret på vad som kan vara svårt i samtalen, för vem och varför man upplever det som svårt.

Är vi medvetna om våra egna tankemönster som kan lägga hinder i vägen är mycket vunnet?

Nästa steg är att sätta en tydlig struktur för olika typer av svåra samtal som kan göra att det blir lättare att föra diskussion och aktiv dialog utan att riskera att tappa den röda tråden eller målet med samtalet.

Utbildningen Konflikthantering och svåra samtal bygger på mycket övningar och träning samt olika verktyg för självinsikt. Materialet vilar på mångårig forskning och beprövade metoder från bl.a. Harvard och innehåller även utvalda delar från förtroendefullt samarbete.

Målet med utbildningen är att ge deltagarna en ökad insikt kring konflikter och intressemotsättningar. Du kommer få verktyg och metoder för att lösa konflikter och att kunna genomföra samtal med tydlig struktur och målbild.

Målgrupp

Utbildningen är riktad mot personer som har en formell chefsroll och där det kan behöva lösas upp konflikter eller genomföra svårare samtal.

Förkunskaper

Inga direkta förkunskaper krävs men önskvärt är att du har minst sex månaders chefserfarenhet och gärna grunder från utbildningen Ny som chef, Ledarskap för team och arbetsledare eller Coachande ledarskap.

Utbildningens innehåll

  • När och varför uppstår konflikter och intressemotsättningar?
  • Hur hanterar jag konflikter?
  • Ökad insikt om egna attityder och beteenden
  • Harvardmodellen en metod för både konflikter och förhandling
  • Att hantera sina egna reaktioner – och andras känslor
  • Chefens roll
  • Vikten av att ta tag i konflikterna på rätt sätt
  • Att hantera det svåra samtalet – för vem är det svårt?
  • Att förstå sin roll som samtalsledare och coach
  • Lär dig se och använda olika strukturer i olika samtal
  • Förberedelser inför samtalen
  • Vad ger arbetsrätten för vägledning och ramar?
  • Praktisk träning i olika typer av svåra samtal

Video

Advantum Kompetens erbjuder utbildningar inom ledarskap, kommunikation, medarbetarskap, pedagogik och HR. Vår affärsidé är att leverera effektiva utbildningar med bestående resultat.

Intresseanmälan

Fyll i formuläret för att få mer information om Konflikter och svåra samtal, direkt från arrangören. Det är gratis och inte bindande!

Recensioner

(5)
5 av 5
(5)
5 av 5
Sara
(5)
Det var intressant med PIL modellen där fokus låg på de olika intressen som finns inte konflikten i sig. Jag fick med mig många bra tips hem på hur jag kan lösa och förebygga konflikter i min grupp.

Advantum Kompetens AB

Advantum Kompetens AB

Advantum Kompetens AB

Advantum Kompetens är experter på effektivt lärande. Vi utbildar i ledarskap, kommunikation, affärsmannaskap, pedagogik, medarbetarskap och inom HR-området. Vårt öppna program finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och våra företagsinterna lösningar levererar vi över hela landet.  Totalt är vi över...


Läs mer om Advantum Kompetens AB och visa alla utbildningar.

Kontaktuppgifter

Advantum Kompetens AB

Karlavägen 108
115 26 Stockholm

 Visa telefonnummer

Recensioner
Konflikter och svåra samtal
Kursrecensioner
(5,0)
Baseras på 3 recensioner.
Läs recensioner
Arrangörsrecensioner
(4,6)
Baseras på 221 recensioner.
Alla recensioner för arrangören