Kursbeskrivning
Använd upphandling som ett verktyg för att nå verksamhetens mål
För att kunna leverera välfärd av hög kvalitet med framtidens begränsande resurser behöver offentlig upphandling vara en strategisk fråga – för hela organisationen. Den här utbildningen är för dig som på ett eller annat sätt kommer i kontakt med Lagen om offentlig upphandling (LOU), oavsett om du är politiker, chef, strateg eller upphandlare.
Om utbildningen
Behoven inom välfärden blir allt mer komplexa. Därför behöver du som upphandlar samverka med verksamheten för att förstå behoven, ha en dialog med leverantörer för att förstå möjliga lösningar, och dessutom ha bra koll på regelverket för att veta hur ni ska anpassa upphandlingen efter de behov som finns. För att möta utmaningen behövs både upphandlare med kompetens, men också att verksamheten lyfter inköpsfrågan till en strategisk nivå. Upphandling är en fråga för flera inom organisationen, inte bara inköp- och upphandlingsavdelningarna.
Kommande kursstarter
Målgrupp
Den här passar dig som är…
- politiker, direktör eller förvaltningschef inom offentlig sektor.
Kursinnehåll
Modul 1
I den första modulen får du veta hur du kan uppnå verksamhetens mål genom att fatta strategiska inköpsbeslut på alla nivåer i organisationen. Utbildningen visar på vikten av att samverka tvärfunktionellt mellan kärnverksamhet, inköp och ledning. Du får också lära dig mer om vilka fyra strategier inom försörjningsprocessen som samspelar för att verksamheten ska kunna nå upp till de övergripande målen.
Efter att du har genomfört den här modulen ska du som deltagare ha kunskap om:
- Nyttan med att arbeta strategiskt med sin försörjning.
- Hur försörjningsprocessens fyra strategier samspelar för att uppnå övergripande verksamhetsmål.
- Kopplingen mellan strategisk försörjning, verksamhetens mål och att använda resurser effektivt.
Flera utbildningsmoduler, beroende på din roll
Upphandling är en fråga för hela organisationen och ett viktigt verktyg för att nå verksamhetens mål. Därför består den här utbildningen av tre olika moduler, beroende på vilken roll du har i organisationen. Alla moduler bygger på samma material, men är olika omfattande beroende på vilken kunskapsnivå rollen kräver.
- För politiker, direktörer och förvaltningschefer: modul 1
- För verksamhets- och enhetschefer, projektledare, strateger och verksamhetsutvecklare: modul 1-2
- För upphandlare och inköpare: modul 1-3 (modul 3 kommer i juni)
Upplägg
Utbildningen innehåller praktiska exempel och erfarenheter från regional och kommunal verksamhet, övningsuppgifter, korta filmer, definitioner och begrepp. Den tar ca 30 minuter att gå igenom, men för att verkligen ta till dig materialet rekommenderar vi att avsätta minst 1 timma. Du kommer att få tillgång till utbildningen i 365 dagar, så du kan gå igenom utbildningen när det passar dig, en del i taget för att sedan fortsätta eller komma tillbaka och repetera.
Intresseanmälan
Adda AffärsConcept
Hur genomför du en förnyad konkurrensutsättning? Hur tar du fram ett upphandlingsdokument? Vilken utvärderingsmodell ska du använda? Vilka krav kan du ställa på varan eller tjänsten? Vilka upphandlingsförfaranden är lämpligast? Vilka bestämmelser i AB/ABT är det viktigt att ha koll...