Kursbeskrivning
Distans utan fysiska träffar. Studietid ca 10 veckor på heltid (40 tim/vecka) eller ca 20 veckor deltid. Motsvarar 1 termin traditionella studier med träffar. Flexibel studietakt, börja och läs när och hur du vill. Eftergymnasial utbildning som leder till certifiering.
Vill du bli en nyckelperson i hur företag och organisationer kommunicerar med världen?
Vår yrkesutbildning till PR-strateg ger dig verktygen och kunskaperna för att
framgångsrikt hantera public relations i en ständigt föränderlig medielandskap. Utbildningen är uppdelad i fyra moduler som täcker allt från grunderna i PR till avancerade strategier och digitala verktyg, vilket gör att du blir väl förberedd för din framtida karriär.
Modul 1: Grunderna i PR
Den första modulen ger dig en solid grund i vad PR är och dess viktiga roll i samhället. Du får en historisk översikt över PR:s utveckling och betydelse genom viktiga händelser och teorier. Vi går igenom olika PR-strategier, inklusive kommunikationsstrategier och hur man genomför en målgruppsanalys. Du lär dig dessutom hur man bygger relationer med journalister, skriver effektiva pressmeddelanden och hur man hanterar kriser genom proaktiv krisplanering och identifiering av potentiella krissituationer. Avslutningsvis fokuserar vi på branding och varumärkesstrategier, vilket är centralt för effektiv PR.
Modul 2: Digital PR och etik
I modul två dyker vi ner i den digitala världen och lär oss hur sociala medier och content marketing kan användas som kraftfulla PR-verktyg. Du kommer att förstå vikten av etik inom PR, inklusive hantering av falsk information. Här lär du dig också om mätning av PR-resultat, KPI:er och hur man rapporterar effekter av PR-insatser. Vi går igenom kampanjplanering, intern PR för att öka medarbetarengagemang samt internationell PR, där vi diskuterar hur man anpassar budskap och beaktar kulturella skillnader.
Modul 3: Rättsliga aspekter och presentation
I den tredje modulen lär du dig om de rättsliga aspekterna av PR, inklusive relevant lagstiftning och hur man hanterar juridiska utmaningar. Vi utvecklar dina offentliga talar- och presentationsfärdigheter, vilket är avgörande för att effektivt kommunicera budskap. Dessutom går vi igenom hur man planerar och genomför produktslanseringar, organiserar PR-event och mäter framgången av dessa. Du lär dig även om marknadsföringspartnerskap och hur berättande och storytelling kan skapa starka relationer mellan varumärken och deras målgrupper.
Modul 4: Framtidens PR och karriärutveckling
I den avslutande modulen fokuserar vi på digitala verktyg och plattformar för PR, och hur man analyserar data och insikter för att optimera kommunikationsstrategier. Du får en inblick i hur man anpassar sig till teknologiska förändringar och diskuterar framtiden för PR. Vi går igenom hur man bygger konstruktiva relationer med intressenter och hanterar branschmedia. Dessutom kommer vi att ta upp hållbarhetskommunikation och samhällsansvar, vilket blir allt viktigare i dagens samhälle. Avslutningsvis hjälper vi dig att planera för din karriär som PR-strateg och ger tips för att nätverka inom branschen.
Bli PR-expert och forma framtiden! Anmäl dig till vår yrkesutbildning till PR-strateg och ta det första steget mot en spännande och meningsfull karriär. Med oss får du de kunskaper och verktyg du behöver för att stå ut i arbetslivet och göra skillnad för både företag och samhälle!
Yrkesutbildningens omfattning
- Studietid ca 10 veckor på heltid (40 tim/vecka) eller ca 20 veckor deltid.
- Du väljer själv din studietakt.
- Innehållet motsvarar 1 termin vid traditionellt studiesätt med fysiska träffar.
- Studier på distans utan fysiska träffar.
- Du har tillgång till respektive modul i ett år.
- Den faktiska studietiden beror bl a på din studietakt, studievana och disciplin.
- Börja dina studier när du vill och välj själv hur du vill studera!
- Välkommen!
Utbildningsplan
MODUL 1
1. Introduktion till PR
• 1.1 Vad är PR?
• 1.2 PR:s roll i samhället
2. Historia och utveckling av PR
• 2.1 Viktiga händelser i PR-historien
• 2.2 Utvecklingen av PR-teorier
3. PR-strategier
• 3.1 Kommunikationsstrategi
• 3.2 Målgruppsanalys
4. Medierelationer
• 4.1 Att bygga relationer med journalister
• 4.2 Pressmeddelanden och deras betydelse
5. Kris-PR
• 5.1 Identifiera krissituationer
• 5.2 Krisplanering och genomförande
6. Branding och PR
• 6.1 Varumärkesidentitet
• 6.2 Varumärkesstrategier
MODUL 2
7. Digital PR
• 7.1 Sociala medier i PR
• 7.2 Content marketing
8. Etik inom PR
• 8.1 Etiska riktlinjer för PR
• 8.2 Hantering av falsk information
9. Mätning av PR-resultat
• 9.1 KPI:er och utvärdering
• 9.2 Rapportering av PR-effekter
10. Kampanjplanering
• 10.1 Utveckling av PR-kampanjer
• 10.2 Tidslinjer och budgetering
11. Intern PR
• 11.1 Kommunikation inom organisationer
• 11.2 Medarbetarengagemang
12. Internationell PR
• 12.1 Anpassning av budskap
• 12.2 Kulturella skillnader i kommunikation
MODUL 3
13. Rättsliga aspekter av PR
• 13.1 Lagstiftning och regler
• 13.2 Hantera juridiska utmaningar
14. Public Speaking och presentationser
• 14.1 Konsten att tala offentligt
• 14.2 Presentationsfärdigheter
15. Produktslanseringar
• 15.1 Planering av lanseringsstrategier
• 15.2 Medieengagemang vid lansering
16. Eventplanering
• 16.1 Organisering av PR-event
• 16.2 Mäta eventets framgång
17. Markerings- och sponsringsstrategier
• 17.1 Sponsringens roll i PR
• 17.2 Marknadsföringspartnerskap
18. Berättande och storytelling
• 18.1 Kraften i berättande
• 18.2 Bygga narrativ kring varumärken
MODUL 4
19. Digitala verktyg och plattformar
• 19.1 PR-verktyg och programvara
• 19.2 Analysera data och insikter
20. Anpassning till teknologiska förändringar
• 20.1 Trender inom kommunikationsteknologi
• 20.2 Framtiden för PR
21. Relationer med intressenter
• 21.1 Identifiera och kartlägga intressenter
• 21.2 Strategier för stakeholder engagement
22. Fackpress och branschmedia
• 22.1 Darius i fackmedia
• 22.2 Hantering av branschrelationer
23. Samhällsansvar och hållbarhetskommunikation
• 23.1 CSR-initiativ i PR
• 23.2 Hållbarhetskommunikation
24. Karriärutveckling inom PR
• 24.1 Bygga en karriär som PR-strateg
• 24.2 Nätverka inom branschen
Kommande kursstarter
Investering
Avgiften för utbildningen till Certifierad PR - Strateg är 23 500 kr.
Du kan betala på tre olika sätt. Hela avgiften på en faktura. Eller per modul i förskott för 5 875 kr. Delbetalning i 12 månader för 2 167 kr per månad. Alla avgifter är inklusive moms.
I priset ingår
- Skärminspelade föreläsningar och bilder
- Övningsuppgifter
- Inlämningsuppgifter
- Kontinuerlig support via mejl och forum
- Utfärdande och utskick av certifikat/diplom
Erbjudande
Vi behöver få in din anmälan skriftligen via kontaktformuläret eller via mail till support3(at)academyonline.se
Ange vilken yrkesutbildning eller kurs anmälan avser.
Examen, diplom m.m.
Efter godkända inlämningsuppgifter och examensarbete har du uppnått kraven för Certifierad PR-Strateg.
Intresseanmälan
Välkommen till Academy Online! Academy Online International är ett av Europas ledande företag avseende digitala yrkesutbildningar. Academy Online Sweden erbjuder idag 200+ digitala yrkesutbildningar på svenska inom olika ämnen. Detta är ett modernt sätt att studera där du avgör när...