Beskrivning av: Förebygg diskriminering efter #metoo
Vad händer efter #metoo?
Olämpligt beteende på arbetsplatsen, diskriminering och kränkningar av sexuell natur eller sexuella trakasserier, fick hösten 2017 i och med #metoo ett ljus på sig. Detta medförde att tystnadskulturen på flera håll bröts, men fortfarande finns behov av kunskap och utbildning på området.
Förebygg och hantera diskriminering efter #metoo är en högt efterfrågad arbetsmiljöutbildning med fokus på det förebyggande arbetet.
Målgrupp:
Kursen riktar sig till dig som är chef eller skyddsombud och vill eller behöver se över rutinerna på företaget när det gäller hanterandet av diskriminering och överträdelser av sexuell natur, oavsett om de förekommer internt eller utifrån.
Syfte:
Deltagarna får lära sig grunderna i hur ett systematiskt arbetsmiljöarbete fungerar på området diskriminering och hur man på bästa sätt förmedlar detta till andra.
Ni kommer få kunskap om hur man kan identifiera risker, samt strategier för att verkningsfullt förebygga dessa. Dessutom får de en ökad trygghet att agera inom arbetsmiljöområdet och att på ett konstruktivt och säkert sätt mot överträdelser av olika slag.
Bryt tystnadskulturen!
En förutsättning för att våra arbetsplatser ska vara fria från kränkningar och sexuella trakasserier är att alla vet var gränsen går och vad som är ett oacceptabelt beteende. Det gäller helt enkelt att bryta en rådande tystnadskultur och prata om det. Sexuella trakasserier är tyvärr så vanligt att även om de inte kommit in några anmälningar på er arbetsplats, så är sannolikheten stor att problemet ändå finns, men att ingen pratar om det.
Denna utbildning är ett absolut måste för chefer, skyddsombud och arbetsmiljöombud som vill ta ansvar för sina anställdas välmående och lära sig mer om lagstiftningen som gäller.
Det är dags att nu göra tydliga rutiner för att förebygga sexuella trakasserier på er arbetsplats!
Academy GMS

Academy GMS – Vi utbildar Företag & Organisationer!
Redan för 35 år sedan började GMS International att skapa utbildningslösningar och tjänster för företagsmarknaden. Men eftersom alla företag har helt olika behov och önskemål stod det tidigt klart att vi behövde vara flexibla och verkligen lyssna på våra kunder....