Visar 1-22 av 22 träffar
Läs hur vi sorterar resultat
Vill du vet mer om hur vi sorterar resultat? Läs mer om hur vi rankar utbildningar i sökresultatet.
  • = Ackrediterad utbildning enligt ID06
Visar 1-22 av 22 träffar

I arbetsmiljölagen står det att arbetsgivare och arbetstagare ska arbeta tillsammans med arbetsmiljön. Dock är det arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret. Men det finns ett krav på att det organiserade arbetsmiljöarbetet ska ske med arbetstagarna och dess representanter som alltså är ett skyddsombud.


Skyddsombud - uppgifter

Ombudets ansvar är en bra arbetsmiljö, samt att kontrollera så det finns skydd mot ohälsa och olycksfall i arbetet. Han eller hon ser även till att arbetsmiljölagen följs av arbetsgivaren.

Val av skyddsombud

Finns det fler än fem anställda på en arbetsplats så bör ett skyddsombud utses. På större arbetsplatser kan flera utses, men en av dem utses då till huvudskyddsombud. Då är uppgifterna att koordinera de andra ombudens arbete, informera samt att företräda andra skyddsombud vid överklagande av Arbetsmiljöverkets beslut.

Vanligtvis utses ombuden på tre år av den fackliga organisation som har kollektivavtal med arbetsgivaren. Finns inget kollektivavtal kan arbetstagarna själva välja ut ett skyddsombud. De ska sedan meddela detta till arbetsgivaren, tillsammans med ombudets namn, adress, skyddsområde och för vilken tid uppdraget gäller (arbetsmiljöförordningen 10§).

Rättigheter

Ett skyddsombud har rätt till att ta del av handlingar som rör förhållanden i arbetsmiljön, att få utbildning, att delta vid planering av nya och ändrade lokaler mm. Ombuden får också ta ledigt den tid som krävs för att sköta uppdraget och ändå få sin vanliga lön.

Märker man som skyddsombud att något är fel så ska man ta kontakt med arbetsgivaren. Händer fortfarande ingenting ska man kontakta arbetsmiljöverket. Finns risk för allvarig fara för arbetstagarnas liv får ombudetavgöra om arbetet ska avbrytas.

Skyddsombud och skyddskommitté

Skyddskommittén är reglerad i arbetsmiljölagen och är ett måste på alla arbetsplatser med över 50 personer (även på mindre platser om de anställda begär det). Kommittén ska bestå av arbetsgivare och arbetstagare. Arbetstagarrepresentanterna utses av facket, finns ingen sådan på arbetsplatsen utses representanten av arbetstagarna. Minst en av representanterna ska vara skyddsombud.

Kommittén bör ses minst var tredje månad och syftet är att diskutera övergripande och principiella frågor, exempelvis: företagshälsovård, användningen av farliga ämnen, arbetsmiljöutbildning och rehabilitering. Även förändringar av lokaler, arbetsmetoder och organisation kan diskuteras här. Gruppen måste vara enig, inget majoritetsbeslut tas annars. Ledamöterna har dock rätt att skicka vidare frågan till arbetsmiljöverket så de kan uttala sig.

Så här går du vidare

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Relaterade kategorier
Jämför utbildningar
Jämför utbildningar
Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨
Reportage
KursHuset: Greppbar kunskap i ar...
Företag som överlever har en bra arbetsmiljö

Vi fixar till så att du har ramverket, vi fixar även att innehållet fylls med konkreta och användbara metoder och verktyg. Vi gör hårdtuggade ämnen lättsmälta och nyttiga!

Läs mer
”En bra arbetsmiljö går hand i h...

Att en god arbetsmiljö är viktigt är något de flesta idag skriva under på. Däremot är det kanske inte alltid lika solklart vad som egentligen utgör en god arbetsmiljö, hur man uppnår en sådan samt varför man egentligen ska göra det.

Läs mer