10 tips för en proffsigare PowerPoint-presentation!

En vass PowerPoint-presentation gör ofta det där lilla extra för ditt muntliga framträdande. Men hur ska en snygg och välgjord presentation egentligen se ut? Här är topp 10 tips på hur du skapar en proffsig PowerPoint!

En kille står på en scen med en PowerPoint-presentation i bakgrunden

En vass PowerPoint-presentation gör ofta det där lilla extra för ditt muntliga framträdande. Men hur ska en snygg och välgjord presentation egentligen se ut? Här är topp 10 tips på hur du skapar en proffsig PowerPoint! 

En PowerPoint är ett bra komplement till din muntliga presentation och ett viktigt hjälpmedel för att skapa struktur. Den visuella presentationen, i form av texten och grafiken, är i många fall minst lika viktig som informationen som förmedlas i PowerPointen. Är layouten slarvig och osammanhängande sänder det negativa signaler om dig som avsändare och/eller ditt företag. 

I dag finns det en rad olika digitala presentationsverktyg att välja bland, till exempel Keynote, Google Docs och PowerPoint. Oavsett vilket verktyg du använder kommer du ha nytta av våra tips på hur du skapar en snygg, luftig och strukturerad presentation som gör din nästa föreläsning till en succé! 

1. Målet med presentationen

Innan du påbörjar din PowerPoint är det viktigt att tänka på vilken målgrupp du ska presentera för och vad målet med din presentation är. När du har det klart för dig kan du börja prioritera innehållet och vad som är viktigt att lyfta fram i PowerPointen. Ett tips är att skapa en bra grund med en tydlig början, mittenparti och slut. 

2. Skapa en sammanhängande design

Oavsett om du har en grafisk profil att följa eller inte är det viktigt att tänka på samhörighet mellan färgval, fontstorlek och bilder. Det underlättar för åhöraren att uppfatta det du vill förmedla om presentationen känns enhetlig och strukturerad. 

Tänk “less is more” när det kommer till en PowerPoint – gör rena och tydliga slides. 

3. Väck intresse med titelsidan 

Första sidan i din presentation, även kallad titelsidan, ska väcka åhörarnas intresse. Ett knep på hur du kan fånga deras uppmärksamhet är att involvera publiken direkt, till exempel med en engagerande och tilltalande rubrik specifik för målgruppen: “Så kan du tillämpa XX i din yrkesroll som XX”. Syftet med sidan är att åhörarna ska vilja veta mer och där har du ett guldläge att visa varför de ska lyssna på just dig. 

Det kan även vara bra att ge en introduktion av sig själv i början av presentationen, gärna med en bild. Det gör att publiken får ett ansikte på den som talar, vilket är extra viktigt nu när många föreläsningar och webbinar har blivit digitala. 

PowerPointkurser – lär dig skapa fängslande presentationer

4. Placering av logotyp

Har du en logotyp kan du lägga in den på alla dina slides, men tänk på att den inte ska ta över. Gör gärna logotypen lite mindre och placera den i ett av hörnen, förslagsvis övre högra hörnet. Gör likadant på alla slides för enhetlighet. 

5. Färgval

Tänk på att inte använda för många olika färger i din presentation. Rekommendationen är max två till tre färger som går i samma färgskala. Om du inte har en grafisk profil att följa finns det olika generatorer för färgscheman som du enkelt kan googla fram. Generatorn ger dig inspiration och hjälp att hitta färger som passar bra tillsammans. Ett hett tips! 

6. Typsnitt och fontstorlek

Använd typsnitt som är enkla att läsa och uppfatta. Har du inte en grafisk profil är rådet att använda dig av max två olika typsnitt. Du kan med fördel använda ett typsnitt genomgående i hela presentationen och i stället variera mellan tunn, fetad och kursiv stil. Rådet är att ha större storlek på texten för synlighetens skull, minimum storlek 12 på text. 

7. Upplägg av text – punktlista

Skapa hellre en punktlista i stället för en lång, löpande text på dina slides. Tänk minimum en punkt och max fem punkter per slide. Fokusera på nyckelord, gärna max tre till fem ord per punkt. Har sliden för många punkter eller för mycket text är det svårt för åhöraren att uppfatta det du vill förmedla. Om åhörarna läser dina slides kan de inte lyssna ordentligt samtidigt. Kärnfullhet är nyckeln! Ta även fram summerande och tydliga rubriker som visar vad sliden handlar om.  

8. Visuellt bildspråk

Om du har en grafisk profil som innehåller ett bildspråk ska du också följa det vid val av bilder till din presentation. Tänk en bild per slide, bilderna ska förstärka ditt budskap och inte “pynta” sliden. Du kan hitta ett stort urval av bildmaterial på sajter som pexels.com, unsplash.com och iStock.  

Just bildsättning i en presentation är ofta viktigare än vi tror. Bilder lagras i vår högra hjärnhalva och kompletterar vårt läsande. Människan har lättare att ta till sig ny information, och faktiskt komma ihåg den, genom bilder snarare än bara ord.  

9. Grafer och statistik 

När statistik ska presenteras är rådet att använda välgjorda grafer och staplar, som följer den grafiska profilens färgschema. Det är lättare för åhörarna att läsa av visuella element, snarare än statistik i en text. 

10. Avsluta med en tydlig “Call to action” 

Dina sista slides kan sammanfatta det du har tagit upp och belysa de allra viktigaste  delarna. Här kan du även lägga in en så kallad “Call to action” som innebär att du uppmuntrar åhörarna till handling, till exempel att kontakta dig för mer information, eller att anmäla sig till din kommande workshop etcetera. En effektiv Call to action är optimistisk, specifik och genomförbar.

Företag som erbjuder PowerPointkurser

Källa: Rekryteringsföretaget Monster, Educations Media Group


Annonser