Vad gör en copywriter?

Vad innebär det att jobba som copywriter? Vilka egenskaper bör du ha? Hur lätt är det att få jobb? Här är de vanligaste frågorna vi på utbildning.se stöter på om yrket. 

Som copywriter har du uppgiften att skapa övertygande och relevanta texter som engagerar en aktuell målgrupp och som stärker varumärkesidentiteten. Du arbetar antingen som frilansare med egna kunder, med anställning på en reklambyrå alternativt på ett större företag eller inom en organisation med deras specifika varumärken.

Arbetet är både kreativt och strategiskt med många varierande uppgifter. Exempelvis har copywritern allt som oftast ansvar för de visuella delarna i en reklamkampanj med huvudfokus på innehåll. Du samarbetar ofta tillsammans med Art directors, Creative directors och projektledare.


Hitta utbildningar till copywriter


Vilka egenskaper är bra att ha som copywriter? ✍

Eftersom det är ett kreativt yrke är det bra om du som blivande copywriter gillar att arbeta just kreativt, att du har ett intresse för nutida trender och följer med i samhällsutvecklingen. Ett plus är om du har kunskap inom psykologi i kombination med kommunikation, då yrket kräver insikt i hur vi bäst tar till oss eller uppfattar olika budskap.

Främst är det såklart viktigt att du kan formulera dig väl i text och kunna sortera samt bena ut ut det viktigaste ur en stor mängd information.

Fem vanliga arbetsuppgifter för en copywriter

  1. Skapa engagerande texter: Som copywriter är din huvudsakliga uppgift att skapa texter som är engagerande och övertygande. Du behöver kunna skriva texter som berör kunder och får dem att vilja köpa en produkt eller använda en tjänst.

  2. Anpassa texterna efter målgruppen: En annan viktig uppgift för dig som copywriter är att anpassa texterna efter en specifik målgrupp. Du behöver ha god kunskap om målgruppens behov, intressen och preferenser för att kunna skriva en relevant och övertygande text.

  3. Skapa unika varumärkesbudskap: Copywriters är ansvariga för att skapa unika och minnesvärda varumärkesbudskap. Detta hjälper till att differentiera varumärket från konkurrenterna och stärka varumärkesidentiteten.

  4. Skriva SEO-optimerade texter: SEO (sökmotoroptimering) är en annan viktig uppgift för copywriters. Du behöver kunna skriva texter som är optimerade för sökmotorer så att dina texter rankar högt i sökresultaten och lockar besökare till webbplatsen.

  5. Skapa annonskampanjer: Copywriters kan också skapa annonskampanjer för olika plattformar, inklusive sociala medier, sökmotorannonser och displayannonser. Detta inkluderar att skriva annonskopior som engagerar kunder och får dem att agera.

Hur lätt är det att få jobb som copywriter? 🎥

Dina jobbutsikter som copywriter beror på olika faktorer som utbildning, erfarenhet och personliga färdigheter. En copywriter med relevant utbildning och erfarenhet kan ha en god chans att få jobb inom branschen, men marknaden för copywriters kan vara tuff och konkurrenskraftig, särskilt i större städer. Det är bra att bygga upp ett nätverk av kontakter inom branschen för att öka chanserna att få jobb. Många börjar att bygga sitt kontaktnät under studierna och via sin praktik- eller LIA-period.

Hur kan en kontorsdag som copywriter se ut? 💡

Som copywriter brukar du börja din dag på med att kolla e-posten och göra en snabb genomgång av de senaste nyheterna och trenderna i branschen. Därefter börjar du arbeta med aktuella projekt.

Du kanske behöver skriva en artikel, en produktbeskrivning eller en sociala medier-annons. Under dagen kommer du antagligen att diskutera projekt med kollegor, kunder eller göra research om nya produkter eller tjänster som du ska skriva om. En annan viktig uppgift för dig som copywriter är att granska och korrekturläsa ditt eget arbete eller uppgifter från andra i teamet. Du måste säkerställa att allt som skrivs är korrekt, håller en hög språklig nivå och kreativt. Sist men inte minst måste du hantera deadlines och prioritera uppgifter för att se till att alla projekt är färdiga i tid.

Sammanfattningsvis spenderar en copywriter sina dagar med att skapa engagerande och effektivt innehåll för att hjälpa företag och organisationer att nå sina marknadsföringsmål.

Vill du veta vad en copywriter tjänar i lön och hur framtidsutsikterna ser ut? Läs mer här.

Viola Weinås

Viola Weinås

Digital Marketing Specialist (Visa mer)
Viola Weinås jobbar som Digital Marketing Specialist på utbildning.se. Förutom att skriva artiklar utbildning.se ansvar hon för paid marketing och grafiska design. Hon föredrar arbetsroller och en vardag med stor variation men med fokus på kreativitet och analys. Viola gillar lättsamma och effektiva artiklar, därför vill hon bidra med samma enkelhet till våra läsare genom att fram topplistor som gör det enklare att ta beslut kring sin utbildning och kompetensutveckling. (Mindre)

Om

Viola Weinås jobbar som Digital Marketing Specialist på utbildning.se. Förutom att skriva artiklar utbildning.se ansvar hon för paid marketing och grafiska design. Hon föredrar arbetsroller och en vardag med stor variation men med fokus på kreativitet och analys. Viola gillar lättsamma och effektiva artiklar, därför vill hon bidra med samma enkelhet till våra läsare genom att fram topplistor som gör det enklare att ta beslut kring sin utbildning och kompetensutveckling.

Annonser