Visa utbildning.se som: Mobil

Tecken på utbrändhet

Lider du av vårtrötthet, tillfällig sömnbrist eller har stressen gått över till utbrändhet? Hur vet du om du har gått in i väggen, eller fått ett utmattningssyndrom som läkare kallar det för? Ta reda på om du ligger i farozonen och behöver dra i handbromsen! utbildning.se guidar dig genom de vanligaste tecknen på utbrändhet och hjälper dig på vägen!


Stressforskare slås ofta av förundran över hur mycket människor egentligen tål och hur fantastiska våra kroppar är på att klara enorma påfrestningar. Men alla har sin gräns och om man ignorerar de psykiska och kroppsliga signaler som hjälper dig att tala om att något är riktigt fel, ja, då ligger vägen öppen till någon form av utbrändhet. Ofta är det en långvarig exponering av stress och påfrestningar utan möjlighet till återhämtning som är droppen som får bägaren att rinna över.

5 tidiga tecken på utbrändhet

  • Du sover dåligt och är ständigt trött. Du kanske har svårt att somna, vaknar kallsvettig mitt i natten och har svårt att somna om eller vaknar alldeles för tidigt på morgonen. I värsta fall har du en kombination av allt.

  • Du är onormalt effektiv och uppfattar omgivningen som trög och dum.

  • Psykosomatiska besvär. Tryck över bröstet, illamående, yrsel, huvudvärk och hjärtklappning är vanligt förekommande.

  • Du har orimliga prestationskrav på dig själv och din omgivning. Om du inte lyckas med just den här arbetsuppgiften så är hela dagen förstörd oavsett allt fantastiskt du lyckades prestera innan.

  • Aptiten försvinner eller ökar. En del slutar att äta för att de inte hinner. Andra äter för mycket och fel mat för att ständigt fylla på energi. Det leder inte heller helt sällan till magproblem förutom viktuppgång.

Känner du igen dig? Det finns hjälp att få. Gå en kurs i exempelvis mindfulness eller stresshantering

Vad händer när man blir utbränd?

Man brukar vanligtvis prata om tre olika stadier eller förlopp som följer ett sammanbrott:

I den första fasen är den som drabbats oerhört känslig och oftast mycket utslagen. Att gå till kylskåpet och göra sig en kvällsmacka kan likställas med att bestiga ett berg. Här behövs stöd, lugn och ro. Många har låga värden av cortisol, testosteron och andra hormoner och kan behöva behandling.

I den andra fasen fokuserar man på att få kroppen i balans igen. Här är fysisk träning, sjukgymnastik och avslappningsövningar en viktig grundsten. Det är också viktigt att få prata med personer i samma situation för att inte känna sig ensam och utsatt. Många behöver även psykoterapeutiskt stöd för att bearbeta den inre obalansen.

Den tredje fasen handlar om att komma tillbaka till familje- eller arbetslivet. Här är fokus på att förändra den verklighet som man ska återkomma till, för att förebygga nya katastrofer. I den fasen behövs praktisk hjälp från socioterapeuter, kuratorer eller personalchefer på företagen för att i möjligaste mån åstadkomma gynnsamma förutsättningar.

Behandling av utbrändhet

För att bli frisk från utbrändhet krävs både tid och professionell hjälp. Ofta måste du gå igenom delar av ditt liv och göra aktivt val som förändrar din situation. KBT är en terapiform som anses effektiv, men även psykodynamiskt orienterad terapi och gruppterapi har visat sig fungera för vissa.

  1. Jobba på att få till en bra sömn
    En person som visar täcken på utbrändhet har ofta en rubbad sömn: man är lättväckt, vaknar tidigt och ligger och grubblar. Men det är när vi sover som hjärnan återhämtar sig på allvar. Så god sömn är prio.

  2. Avskärma yttre intryck så mycket som möjligt
    En utbränd person bör till exempel inte jobba i kontorslandskap.

  3. Ta korta pauser ofta
    Pausa från arbetsuppgifterna fem-tio minuter varje timme.

  4. Slarva inte med maten
    Ät en nyttig och ordentlig frukost, lunch och middag varje dag.

  5. Träna efter tillstånd
    Fokus med träningen ska vara återhämtning, inte att prestera och pressa sig. Är man väldigt trött och utmattad kan till exempel en promenad på trekvart vara att föredra, så att man hinner få ner andningen och se sig omkring i naturen.


Vilka typer av utbildningar finns det?

Arbetar du som chef eller i en ledarposition så finns det flera fantastiskt bra kurser att gå för att både snabbt lära känna symptomen, samt hur du på bästa sätt rehabiliterar den anställde tillbaka till arbetet igen.

Se alla kurser inom stresshantering här

Senast uppdaterad: 04 maj 2017

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2019-07-16

Att jobba med migrän – så får du hjälp

Migrändrabbade bemöts ofta med skepsis av sin omgivning, inte minst på arbetsplatsen. Men det finns hjälp att få och goda exempel på bra arbetsplatser.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-05-14

5 tecken på att du är fast i fel jobb

Jobbet är för de flesta en av livets mest centrala punkter. Visste du att du spenderar runt en tredjedel av ditt liv på jobbet? Med en sådan investering i bakhuvudet ställer det förstås höga krav på att du trivs med ditt jobb. Har du svårt att se andra lyckas? Känner du dig tom eller konstant uttråkad på jobbet? utbildning.se ger dig 5 tecken på att du är fast i fel jobb. 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-03-14

Effektivare arbetsdagar med Pomodoro-tekniken

De flesta av oss brottas med att hantera vår tid på ett effektivt sätt och att hinna med allt vi vill få gjort under en dag. I en tid då yttre faktorer som mail, sms och notiser ständigt distraherar är uppmärksamhet hårdvaluta och alla sätt att optimera effektiviteten är välkomna. Ett populärt sätt är Pomodoro-tekniken! 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2018-10-23

Mindfulness – 6 enkla övningar du kan göra på jobbet

Skulle du vara villig att prova något nytt på jobbet om effekten var mindre stress och ångest? Om det dessutom bidrog till bättre nattsömn, fokus och kreativitet? I takt med att positiva forskningsrapporter smattrar in upptäcker allt fler företag runt om i världen fördelarna med mindfulness. Men vad exakt är mindfulness och kan det verkligen göra skillnad i din arbetsdag?

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-07-11

Personlig effektivitet – när den är som värst

Framgång har sitt pris. Du kommer behöva jobba hårt för det du vill ha och om du är en av dem som har vad som krävs för att nå de högsta höjderna ska du vara stolt. Men var försiktig så att ditt driv inte dränker dig.

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!