Visa utbildning.se som: Mobil

COVID-19 - hur påverkas din utbildning? Vi samlar artiklar kring coronaviruset och utbildning samt tips för dig som ska söka utbildning. Läs mer här.

Tecken på utbrändhet

Lider du av trötthet, tillfällig sömnbrist eller har stressen gått över till utbrändhet? Hur vet du om du har gått in i väggen, eller fått ett utmattningssyndrom som läkare kallar det för? Ta reda på om du ligger i farozonen och behöver dra i handbromsen! utbildning.se guidar dig genom de vanligaste tecknen på utbrändhet och hjälper dig på vägen!


Stressforskare slås ofta av förundran över hur mycket människor egentligen tål och hur fantastiska våra kroppar är på att klara enorma påfrestningar. Men alla har sin gräns och om du ignorerar de psykiska och kroppsliga signaler som hjälper dig att tala om att något är riktigt fel, ja, då ligger vägen öppen till någon form av utbrändhet. Ofta är det en långvarig exponering av stress och påfrestningar utan möjlighet till återhämtning som är droppen som får bägaren att rinna över.

5 tidiga tecken på utbrändhet

  • Du sover dåligt och är ständigt trött. Du kanske har svårt att somna, vaknar kallsvettig mitt i natten och har svårt att somna eller vaknar alldeles för tidigt på morgonen. I värsta fall har du en kombination av allt.

  • Du är onormalt effektiv och uppfattar omgivningen som trög och dum.

  • Psykosomatiska besvär. Tryck över bröstet, illamående, yrsel, huvudvärk och hjärtklappning är vanligt förekommande.

  • Du har orimliga prestationskrav på dig själv och din omgivning. Om du inte lyckas med just den här arbetsuppgiften så är hela dagen förstörd oavsett allt fantastiskt du lyckades prestera innan.

  • Aptiten försvinner eller ökar. En del slutar att äta för att de inte hinner. Andra äter för mycket och fel mat för att ständigt fylla på energi. Det leder inte heller helt sällan till magproblem förutom viktuppgång.

Känner du igen dig? Det finns hjälp att få. Gå en kurs i exempelvis mindfulness eller stresshantering

Vad händer när du blir utbränd?

Man brukar vanligtvis tala om tre olika stadier eller förlopp:

I den första fasen är den som drabbats oerhört känslig och oftast mycket utslagen. Att gå till kylskåpet och göra sig en kvällsmacka kan likställas med att bestiga ett berg. Här behövs stöd, lugn och ro. Många har låga värden av cortisol, testosteron och andra hormoner och kan behöva behandling.

I den andra fasen fokuserar man på att få kroppen i balans igen. Här är fysisk träning, sjukgymnastik och avslappningsövningar en viktig grundsten. Det är också viktigt att få prata med personer i samma situation för att inte känna sig ensam och utsatt. Många behöver även psykoterapeutiskt stöd för att bearbeta den inre obalansen.

Den tredje fasen handlar om att komma tillbaka till familje- eller arbetslivet. Här är fokus på att förändra den verklighet som man ska återkomma till, för att förebygga nya katastrofer. I den fasen behövs praktisk hjälp från socioterapeuter, kuratorer eller personalchefer på företagen för att i möjligaste mån åstadkomma gynnsamma förutsättningar.

Behandling av utbrändhet

För att bli frisk från utbrändhet krävs både tid och professionell hjälp. Ofta måste du gå igenom delar av ditt liv och göra aktivt val som förändrar din situation. KBT är en terapiform som anses effektiv, men även psykodynamiskt orienterad terapi och gruppterapi har visat sig fungera för vissa.

  1. Jobba på att få till en bra sömn
    Utbrända personer har ofta en rubbad sömn, är lättväckta, vaknar tidigt och ligger och grubblar. Men det är när vi sover som hjärnan återhämtar sig på allvar. Så god sömn är prio för att du ska bli frisk.

  2. Avskärma yttre intryck så mycket som möjligt
    Fokusera på dig själv och det du kan påverka. Försök att hitta en plats där du kan arbeta ostört. Stäng av notiser på mail, telefon, interna kommunikationskanaler etc. och gör en sak fokuserat i taget.  

  3. Ta korta pauser ofta
    Pausa från arbetsuppgifterna fem-tio minuter varje timme. Glöm inte att andas, och testa en avslappningskurs.  

  4. Slarva inte med maten
    Ät en nyttig och ordentlig frukost, lunch och middag varje dag. Undvik extrema dieter och se till att få i dig ordentligt med vätska. 

  5. Träna efter tillstånd
    Fokus med träningen ska vara återhämtning, inte att prestera och pressa dig.  Är du väldigt trött och utmattad kan till exempel en promenad under 30-45 minuter vara lättare att få till. Det viktigaste är att du rör på dig. 


Vilka typer av utbildningar finns det?

Arbetar du som chef eller i en ledarposition så finns det flera fantastiskt bra kurser inom utbrändhet att gå för att både snabbt lära känna symptomen, samt hur du på bästa sätt rehabiliterar den anställde tillbaka till arbetet igen.

Se alla kurser inom stresshantering här

Senast uppdaterad: 08 maj 2020

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2020-04-15

Så leder du dina medarbetare genom krisen

När krisen slår till sätts ledarskapet på sin spets. Hur du hanterar situationen påverkar hela verksamheten. Så hur bör du agera när det värsta händer? Mats Kärnerud, företagscoach på EuroAcademy ger handfasta råd kring hur du bör tänka och agera.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-05-08

8 skillnader mellan dig och framgångsrika personer

Vad är det som gör att vissa lyckas och andra inte? utbildning.se presenterar 8 egenskaper som utmärker verkligt framgångsrika personer. Följ i mästarnas spår och låt dig inspireras till nya, bättre livsvanor. 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2018-10-24

Så blir du mer framgångsrik - Del 2

I utbildning.se:s nya artikelserie Så blir du mer framgångsrik avslöjar näringslivseliten sina bästa vardagsknep för framgång. Del 2: Lisa Gunnarsson, VD på LinkedIn Nordics.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-06-16

Effektivare arbetsdagar med Pomodoro-tekniken

Brottas du med hur du ska ska hantera din tid och att hinna med allt du vill få gjort under en dag? Yttre faktorer som mail, sms och notiser är ständiga distraktioner som stjäl din effektivitet. Lär dig hur du kan optimera effektiviteten med den populära Pomodoro-tekniken! 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2020-05-22

Psykisk ohälsa & Rehabilitering

Psykisk ohälsa är ett brett begrepp som kan innefatta flera symtom som stress, depression, ångest, utmattningssyndrom och nedstämdhet. Det kan vara arbetsrelaterat eller inte, men oavsett så påverkar det arbetssituationen för den som är drabbad. 

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!