Visa utbildning.se som: Mobil

Tecken på utbrändhet – fem varningssignaler

Lider du av trötthet, tillfällig sömnbrist eller har stressen gått över till utbrändhet? Här är fem tidiga varningssignaler som hjälper dig att veta när det är dags att dra i handbromsen.


Stressforskare slås ofta av förundran över hur mycket människor egentligen tål och hur fantastiska våra kroppar är på att klara enorma påfrestningar. Men alla har sin gräns och om du ignorerar de psykiska och kroppsliga signaler som hjälper dig att tala om att något är riktigt fel, kommer kroppen till slut att säga ifrån ordentligt.

Ofta är det en långvarig exponering av stress och påfrestningar utan möjlighet till återhämtning som är droppen som får bägaren att rinna över.

5 tidiga varningstecken för utbrändhet

 Du sover dåligt och är ständigt trött. Du kanske har svårt att somna, vaknar kallsvettig mitt i natten och har svårt att somna om eller vaknar alldeles för tidigt på morgonen. I värsta fall har du en kombination av allt.

 Du är överdrivet effektiv. Har svårt att slappna av och kan inte vara här och nu utan att samtidigt göra något "produktivt". Du vill att allt ska gå fort och uppfattar inte sällan kollegor, familjemedlemmar och andra personer i din omgivning som tröga och ineffektiva, eftersom de inte rör sig i samma hastighet som du och tydligen inte inser hur viktigt eller bråttom det är med allt som måste hinna bli gjort (på ditt sätt helst).

Psykosomatiska besvär. Tryck över bröstet, illamående, yrsel, huvudvärk, synrubbningar, håravfall och hjärtklappning är vanligt förekommande vid höga nivåer av stress. Svajigt humör, nedstämdhet, känslostormar, irritation och apati är också vanligt förekommande symptom på stress.

Du har orimliga prestationskrav på dig själv och din omgivning. Om du inte lyckas med just den här arbetsuppgiften på just det här sättet så är hela dagen förstörd, oavsett allt annat fantastiskt du faktiskt också lyckades prestera. Samma höga krav eller förväntningar ställer du även på andra runt omkring dig.

Aptiten försvinner eller ökar. En del slutar att äta för att de inte hinner. Andra äter för mycket och fel näring för att ständigt fylla på energi. Magproblem och viktuppgång eller viktnedgång kommer ofta som en naturlig följd.

Känner du igen dig i några eller kanske samtliga fem varningstecken?
Läs vidare för att få rätt hjälp och stoppa en annalkande utbrändhet i tid.

Hjälpen är nära! Hitta en kurs i mindfulness och stresshantering här

stresshantering

Vad händer när du blir utbränd?

Man brukar vanligtvis tala om tre olika stadier eller förlopp när någon har blivit utbränd:

1. I den första fasen är den som drabbats oerhört känslig och oftast mycket utslagen. Att gå till kylskåpet och göra sig en kvällsmacka kan likställas med att bestiga ett berg. Här behövs stöd, lugn och ro. Många har låga värden av cortisol, testosteron och andra hormoner och kan behöva behandling.

2. I den andra fasen fokuserar man på att få kroppen i balans igen. Här är fysisk träning, sjukgymnastik, stresshanteringskurser och avslappningsövningar en viktig grundsten. Det är också viktigt att få prata med personer i samma situation för att inte känna sig ensam och utsatt. Många behöver även psykoterapeutiskt stöd för att bearbeta den inre obalansen.

3. Den tredje fasen handlar om att komma tillbaka till familje- eller arbetslivet. Här är fokus på att förändra den verklighet som man ska återkomma till, för att förebygga nya katastrofer. I den fasen behövs praktisk hjälp från socioterapeuter, kuratorer eller personalchefer på företagen för att i möjligaste mån åstadkomma gynnsamma förutsättningar.

Hitta en psykoterapeut för stress och utbrändhet här

utbränd tecken

Behandling och vad du själv kan göra

För att bli frisk från utbrändhet krävs både tid och professionell hjälp. Ofta måste du gå igenom delar av ditt liv och göra aktiva och bättre val som förändrar din situation. KBT är en terapiform som anses effektiv, men även psykodynamiskt orienterad terapi och gruppterapi har visat sig fungera för vissa. Här är fem livsviktiga vanor som kan skydda dig från utbrändhet och hjälpa dig som redan drabbats att tillfriskna.

  1. Jobba på att få till en bra sömn
    Utbrända personer har ofta en rubbad sömn, är lättväckta, vaknar tidigt och ligger och grubblar. Men det är när vi sover som hjärnan återhämtar sig på allvar. Så god sömn är prio ett för att du ska bli frisk.

  2. Avskärma yttre intryck så mycket som möjligt
    Fokusera på dig själv och det du kan påverka. Försök att hitta en plats där du kan arbeta ostört. Stäng av notiser på mail, telefon, interna kommunikationskanaler etc. och gör en sak fokuserat i taget.  

  3. Ta korta pauser ofta
    Pausa från arbetsuppgifterna fem-tio minuter varje timme. Glöm inte att andas, och testa en avslappningskurs.  

  4. Slarva inte med maten
    Ät en nyttig och ordentlig frukost, lunch och middag varje dag. Undvik extrema dieter och se till att få i dig ordentligt med vätska. 

  5. Träna efter tillstånd
    Fokus med träningen ska vara återhämtning, inte att prestera och pressa dig.  Är du väldigt trött och utmattad kan till exempel en promenad under 30-45 minuter vara lättare att få till. Det viktigaste är att du rör på dig. 


Är du chef? Så här hjälper du medarbetare som lider av stress

Arbetar du som chef eller i en ledarposition så finns det flera bra kurser inom utbrändhet att gå för att både snabbt lära känna symptomen, samt hur du på bästa sätt rehabiliterar den anställde tillbaka till arbetet igen.

Se alla kurser inom stresshantering här

Senast uppdaterad: 17 nov 2020

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2020-05-22

Psykisk ohälsa & Rehabilitering

Psykisk ohälsa är ett brett begrepp som kan innefatta flera symtom som stress, depression, ångest, utmattningssyndrom och nedstämdhet. Det kan vara arbetsrelaterat eller inte, men oavsett så påverkar det arbetssituationen för den som är drabbad. 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2017-02-22

KUNSKAPSTEST: Gör vårt stresstest

Stress är en reaktion på saker som sker i ditt liv just nu. Forskning tyder på att det finns händelser som ökar pressen på oss och som höjer vår stressnivå. Testa dina kunskaper om stress. Mer kunskaper om stress göra att du kan undvika situationer där det finns ökad risk att känna sig stressad.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-05-14

5 tecken på att du är fast i fel jobb

Jobbet är för de flesta en av livets mest centrala punkter. Visste du att du spenderar runt en tredjedel av ditt liv på jobbet? Med en sådan investering i bakhuvudet ställer det förstås höga krav på att du trivs med ditt jobb. Har du svårt att se andra lyckas? Känner du dig tom eller konstant uttråkad på jobbet? utbildning.se ger dig 5 tecken på att du är fast i fel jobb. 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2017-04-25

Så blir du mer framgångsrik - Del 1

I utbildning.se:s nya artikelserie Så blir du mer framgångsrik avslöjar näringslivseliten sina bästa vardagsknep för framgång. Del 1: Örjan Olsson, VD på Universal Sony Pictures Home Entertainment AB.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-11-27

Så effektiviserar du din inkorg

Inkorgen – så viktig, men ack så tidsödande. Eller, måste den vara det? Med rätt knep har du möjlighet att omvandla din inkorg från ett tidskrävande stressmoment till en effektiv hjälpreda i din arbetsdag. Vi har samlat fem tips som kan hjälpa dig på vägen till en effektivare arbetsdag! Att mötas av en överfull inkorg kan upplevas som överväldigande och stressande.

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!