Bli en övertygande talare

Hur övertygande är du när du talar? Du pratar med människor varje dag, men att få dem att verkligen lyssna på vad du säger kan vara en utmaning. För att framgångsrikt övertyga krävs en tydlig och säljande formulering.

Att hålla tal - Bli en övertygande talare

Hur övertygande är du när du talar? Du pratar med människor varje dag, men att få dem att verkligen lyssna på vad du säger kan vara en utmaning. För att framgångsrikt övertyga, oavsett om det handlar om något litet att köpa in på kontoret eller att övertala en affärspartner att investera i ditt företag, krävs en tydlig och säljande formulering.

Att hålla tal – 4 enkla steg

Idag kräver många yrken att du vid något tillfälle presenterar eller talar inför en publik. Det är därför viktigt att veta hur ett bra tal är uppbyggt och hur det kan framföras på ett slagkraftigt sätt.

1. Börja med att inleda

Inled talet och försök direkt att få med dig publiken.

2. Redogör bakgrunden

Varför vill du berätta det här? Redogör bakgrunden till vad du ska prata om.

3. Presentera vad du vill ha sagt

Därefter kommer det viktigaste i ditt tal, där du presenterar det du vill ha sagt. Argumentera för din sak men bemöt samtidigt möjliga motargument. För att underlätta för dina åhörare är det även bra att använda metaforer eller ett par tydliga exempel. Då är det lättare för lyssnaren att sätta sig in i vad du pratar om.

4. Sammanfatta det viktigaste

Avsluta talet med att sammanfatta det viktigaste och se samtidigt till att publiken är med på vad du säger.

När du ska hålla ett tal är det viktigt att anpassa ditt språk efter vad du ska prata om och efter din publik. Är ditt ämne exempelvis av allvarligare karaktär bör du tala långsamt och högtidligt för att få respekt, medan ett handlingskraftigt intryck bäst skapas genom snabbt och intensivt prat.

Lär dig mer på en kurs i presentationsteknik

Moral, fakta och känslor

När vi pratar om retorik är det Aristoteles systematiska indelning vi oftast använder – ethos, logos och pathos. Ett bra tal ska helst bestå av alla dessa tre bitar.

Ethos

Konsten att bygga förtroende med publiken genom din utstrålning, kompetens och moral. Åhörarna känner din omtanke och välvilja. När du argumenterar för din sak hänvisar du till exempel till din yrkestitel eller lagar och stadgar. Du kan även referera till någon annan auktoritär eller inflytelserik person för att underbygga dina argument.

Logos 

Konsten att övertyga publiken om din ståndpunkt och att vädja till deras egen förmåga att resonera och dra slutsatser. Du skapar trovärdiga argument genom att basera dem på förnuft och fakta. Du kan exempelvis redovisa statistik, framlägga bevis eller ge tidigare exempel på hur andra har lyckats – eller misslyckats.

Pathos

Konsten att väcka känslor bland åhörarna. Du kanske vill väcka glädje, ilska, engagemang, förtvivlan eller  längtan. Känslor kommer alltid att vara det som slutligen får människor att agera, så fördela gärna dina logik-baserade argument till mitten av talet för att runda av med känsloargument.

Vill du lära dig mer? Hitta en kurs i presentationsteknik här.


Annonser