Därför ska ditt företag satsa på digital marknadsföring – 7 starka skäl

De senaste årens snabba digitala utveckling har förändrat vårt sätt att handla, interagera och söka information. Det är en utveckling som skapar nya, spännande möjligheter för såväl företag som privatpersoner. Här är 7 starka anledningar till varför digital marknadsföring behöver vara en del av ditt företags marknadsstrategi redan idag. 

De senaste årens snabba digitala utveckling har förändrat vårt sätt att handla, interagera och söka information. Det är en utveckling som skapar nya, spännande möjligheter för såväl företag som privatpersoner. Här är 7 starka anledningar till varför digital marknadsföring behöver vara en del av ditt företags marknadsstrategi.

Du har hört det förr: syns du inte, finns du inte. En gyllene regel som idag är mer aktuell än någonsin när stora delar av marknaden förflyttat sig till den digitala arenan. Förra året surfade 90 procent* av Sveriges befolkning (16 år och äldre) på nätet dagligen. Digitaliseringen ställer stora krav på företag men öppnar också upp för många nya möjligheter. Här går vi igenom sju stora anledningar till att ditt företag behöver satsa på digital marknadsföring.

1. Det är kostnadseffektivt

Att marknadsföra sig digitalt är oftast en betydligt billigare investering än att exempelvis producera och distribuera tryckt reklam eller annonsera via radio och TV. Idag kan du enkelt marknadsföra dig via e-post, sociala medier, SEO (sökmotoroptimering) och SEM (sökmotormarknadsföring) till en bråkdel av priset för mer traditionella marknadsföringskanaler.

Betyder det att du borde skrota alla tidigare marknadsföringsstrategier? Inte nödvändigtvis. Men genom att kombinera en mer traditionell marknadsföringstaktik med digital marknadsföring når du fler och får ut det allra mesta av er marknadsföringsbudget.

2. Du når målgruppen direkt i mobilen

Att söka efter information i Google, hänga i sociala medier och genomföra bokningar och köp online har blivit en väl integrerad del av vardagen för människor världen över. Merparten av dessa interaktioner sker idag via en smartphone eller annan mobil enhet. Kort sagt, dina kunder befinner sig online och i farten, så vill du ha en chans att få interagera med och lösa din potentiella kunds problem i rätt tid och på rätt plats, behöver du också finnas tillgänglig med rätt information just där konsumenten befinner sig i köpprocessen – online. 

3. Du kan skräddarsy annonseringen 

De flesta företagare drömmer om att kunna nå ut med sin specifika tjänst eller produkt till just de personer som faktiskt är intresserade av den. Med digital marknadsföring har du den möjligheten. Du kan rikta dina digitala marknadsföringskampanjer mot nischade målgrupper så att ditt innehåll har långt större chans att träffa rätt personer än vad traditionella marknadsföringsmetoder tillåter.

Gå en kurs i digital marknadsföring

4. Det ger mätbara resultat

Ger dina investeringar den avkastning du är ute efter? Med digital marknadsföring kan du lättare övervaka och utvärdera dina digitala kampanjer och strategier. Varje genomförd kampanj kan förse dig med användbar information och statistik om din målgrupps beteende och behov. Genom att analysera resultaten kan du sedan förfina och anpassa dina framtida strategier. På så sätt optimerar du din marknadsföringsbudget och ser till att endast investera i sådant som faktiskt ger önskat resultat. 

5. Du etablerar ditt varumärke

Som företag är du ditt varumärke. Ett starkt, positivt laddat varumärke kan vara den avgörande faktorn för ditt företags framgång. Varumärket förmedlar dina värderingar, ditt bakomliggande syfte och ditt sätt att agera i olika situationer. En tydlig, ärlig och aktiv digital närvaro ökar möjligheten att attrahera rätt personer till företaget. Det ger också kunden chans att betygsätta och sprida ditt varumärke och produkter till andra. Rätt skött kan det vara ett kraftfullt sätt att öka företagets tillväxt och nå större marknader.

6. Du kan interagera direkt med kunden

Marknadsföring handlar idag mindre om renodlade försäljningsstrategier och mer om att skapa förtroende och dialog mellan företag och kund. Med digital marknadsföring behöver du inte undra vad din ideala kund tänker eller tycker om din tjänst. Du kan fråga och få svar direkt! Via kommentarsfält, inlägg i sociala medier och digitala utvärderingar kan du samla in ovärderlig information om kundernas reaktioner och önskemål och samtidigt visa att du värdesätter kundens feedback. Denna information hjälper dig att utveckla goda relationer med din målgrupp och att skapa en ännu bättre produkt eller upplevelse.

7. Dina konkurrenter gör det redan

Flera av dina konkurrenter har redan insett det enorma försprång en god digital närvaro kan ge. De har mobilanpassat och sökmotoroptimerat sina webbsidor, skapat sociala profiler och forum där de aktivt och regelbundet engagerar sin målgrupp och de kör betalda annonser för att hitta nya leads. För att hjälpa dina potentiella kunder att hitta ditt företag och för att hålla jämna steg med dina konkurrenter är digital marknadsföring en viktig, för att inte säga avgörande investering.

Bli ett ess i digital marknadsföring

*Källa: Svenskarna och internet 2022


Annonser

Du kanske också är intresserad av: