Visa utbildning.se som: Mobil

Förbättra dina presentationer med hjälp av ditt kroppsspråk

Presentationsteknik – kroppsspråk

Forskning påstår att så mycket som 93 % av kommunikationen mellan människor består av kroppsspråket. En siffra som förstås berör, för kan det verkligen stämma? Vad som säkerligen är otvivelaktigt: dina rörelser säger mer om dig än du säkert tror. Vi kan inte lära dig gå, men vi kan lära dig hur du ska stå!

Du har säkert hört det förut, men en  majoritet av den direkta kommunikationen mellan människor sker helt och hållet utan ord. Albert Mehrabian är en forskare på området kommunikation via kroppsspråk. Mehrabian förespråkar en modell som är 7 plus 38 plus 55. De första 7 % är det vi säger, 38 % är den tonen vi har i rösten (hur vi säger det) och 55 % kroppsspråket (hur vi ser ut när vi säger det). Det som först låter helt galet, börjar sakteligen bli mer begripligt.

Samtidigt har Mehrabian flera gånger gått ut och förtydligat att hans teori bara är applicerbar vid interaktioner som berör känslor eller starkt framkallar känslor. Så ta de exakta siffrorna med en nypa salt, men det är svårt att förneka de övergripande värdet i hans teori.

Tänk efter, hur människor i din närhet blir när de är irriterade. Hur vet du att personen är frustrerad? Hen har förmodligen inte gått rakt ut och sagt det. Nej, det är något i tonen, något i ansiktet och hur kroppen ter sig som gör att du efter sekunder i personens närvaro förstår att hen är arg.

Kanske börjar du sakta nicka mot din skärm i övertygande rytm. Tanken bakom den här artikeln är att du ska bli medveten om kraften som finns i din egen icke-verbala kommunikation! Nu när du är med på banan ska vi lära dig några klassiska retoriska knep för hur du kan stå och röra dig när du gör presentationer, eller går på en dejt. Användning inom dejtingsammanhang sker på egen risk.

Fånga din egen kropp

 

Hålla lådan

Ett knep som flitigt användes av den tidigare amerikanske presidenten Bill Clinton. Föreställ dig att du har en låda framför dig. En osynlig låda som dina händer inte träder utanför. Lådans kanter är mellan dina axlar ner till dina höfter. Händerna håller du ganska nära varandra och flyttar dem naturligt runt medan du pratar.

Signalerar pålitlighet och sanningsenlighet.

Presentationsteknik box

 

Rulla boll

Steve Jobs brukade använda detta talartrick. Föreställ dig att du har en fotboll eller klump lera mellan händerna. Genom att rulla händerna mot varandra i varje talarklimax framstår du som kontrollerande och dominerande. Om du har en speciell detalj, eller något som verkar omöjligt, kan du framstå som att du har absolut kontroll.

Signalerar kontroll och dominans.

Presentationsteknik_boll

 

Pyramiden

Händer som inte håller still, hamnar i fickan eller på andra sätt inte beter sig naturligt kan inte bara framstå som störande utan förtäljer också din nervositet! Händer som däremot är stilla och gärna vidrör varandra ger dig en helt annan kontroll över din kropp. Ett bra tips är att göra en pyramid av dina händer genom att låta dina fingertoppar mötas.

Signalerar övertygelse och lugn.

Presentationsteknik_pyramid

 

Stå stadigt

Japp, inte svårare än det låter. Även om det ibland är bra att kunna röra dig i rummet så är en kontrollerad hållning ett tydligt tecken på att du trivs i rummet och är av situationen och dess betydelse ganska oberörd. Fötterna isär, rak i ryggen och bröstet utåt. Fötterna pekar mot din publik.

Signalerar självförtroende och besinning.

 Presentationsteknik stå stadigt

 

Kramen

Nästan som när du vill ge någon en kram, om du öppnar upp din kropp med öppna händer som visar dina handflator, så bjuder du också in dina betraktare. Oprah Winfrey är känd för att ofta använda denna talarposition. Testa att hälsa på två personer på kontoret, först med sluten kropp och sen med denna lite öppnare position. Bli inte förvånad om du får dig en kram!

Signalerar öppenhet och ärlighet.

Presentationsteknik kram

Marionetten

Om du vänder på dina händer från kramen så att handflatan är vinklad mot marken så får du en annan effekt. Nu lugnar du ner stämningen. Kanske berättar du något som surrar genom rummet eller att skrattet efter något roligt inte avtar så snabbt som du vill. Barack Obama brukade använda sig av denna när han ville lugna ner publiken efter häftiga applåder.

Signalerar styrka och beslutsamhet.

Presentationsteknik marionett

 

Allt har sin plats

Samtidigt som du gör alla dessa poser är det självfallet minst lika viktigt att du använder ansiktsuttryck och en ton i rösten som överensstämmer med det du vill säga. Ta det hela med en nypa salt, du blir inte en mästerlig talare bara för att du kastar dig med dessa. Men det ligger definitivt mycket bakom det kroppsspråk vi väljer, medvetet som omedvetet. Prova därför progressivt att använda dig av några av dessa, och se om du inte kan få dem att fungera för dig.

Artikeln är baserad på forskning från Albert Mehrabian och Harvard Business Review.

Om du fortfarande inte känner dig som en mästare så hittar du hela utbudet på utbildning i respektive länk. Lycka till!

Senast uppdaterad: 22 mar 2019

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2019-03-27

Hantera din scenskräck och skippa rampfebern

Det finns en elementär baktanke med rubriken i denna artikel. Annat än att vara ett försök till en klickvänlig rubrik, så är hantera ett nyckelord. Den kärva sanningen är: att om det värsta du vet är att tala inför människor, så kommer inte rädslan att försvinna med några enkla tips. Du som dagligen talar inför stora grupper och nya människor vänjer dig förmodligen till slut, men riktigt så ser inte vardagen ut för de flesta.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-03-21

11 saker du aldrig ska säga vid första mötet

Vi har alla gjort det någon gång. Du menar inget illa, men innan du hunnit tänka dig för, har små grodor hoppat ur munnen. Inte minst i situationer där du är lite spänd eller möter nya personer. I bästa fall ger du ett dåligt första intryck av dig själv. I värsta fall kan du allvarligt skada din trovärdighet, dina relationer och framtida karriärmöjligheter. För att hjälpa dig undvika de värsta tabbarna listar utbildning.se 11 saker du aldrig ska säga första gången du möter en person.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2014-12-10

Kunskapstest i presentationsteknik och Powerpoint

Testa dina kunskaper som presentatör. Efter du har genomfört testet får du tillgång till artikeln "4 tips för bättre presentationer".

Läs mer
Om utbildning.se

utbildning.se är portalen där du hittar kompetensutveckling för att utvecklas inom alla branscher. Tusentals kurser över hela Sverige. Alla våra tjänster är kostnadsfria att använda.

Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!