Visa utbildning.se som: Mobil

COVID-19 - hur påverkas din utbildning? Vi samlar artiklar kring coronaviruset och utbildning samt tips för dig som ska söka utbildning. Läs mer här.

Skapa arbetsro i det öppna kontorslandskapet

Den danska tidningen Ugebrevet A4 gjorde nyligen en undersökning med fokus på arbetsmiljön i kontorslandskap. Resultatet visade att mer än hälften av de tillfrågade som sitter i öppna kontorslandskap hade svårt att koncentrera sig på sina arbetsuppgifter. Ytterligare 35% upplever dessutom att de begår misstag på grund av störande faktorer, så som ringande telefoner och andra kollegor. 

Trots detta är öppna kontorslandskap vanligt på kontor runt om i världen. Vad finns det för fördelar? Vad kan man själv göra för att påverka de negativa konsekvenserna av ett öppet kontorslandskap? Läs våra tips nedan!

Läs en utbildning inom arbetsmiljö här!

Varifrån kommer öppna kontorslandskap?

Öppna kontorslandskap började introduceras då man ville underlätta för de anställda att upprätta små samhällen mellan de olika avdelningarna som kanske annars inte hade någon daglig kontakt. Undersökningen från Ugebrevet A4 visade att 76 % anser att de ofta delar sin kunskap med de kollegor som de sitter med. Denna typ av dynamik och flexibilitet kan vara svårt att uppnå när de anställda sitter instängda på egna kontor. 

Bortsett från möjligheterna till ett ökat samarbete och kunskapsdelning så signalerar ett öppet kontorslandskap en öppenhet som är svårt att hitta i slutna kontorsmiljöer. Ett öppet kontorslandskap främjar känslan av gemenskap och ökar graden av social interaktion vilket förbättrar arbetstillfredställelsen.

Idén låter bra, men hur gör man?

Det första du bör göra är självklart att avgöra om ett öppet kontorslandskap passar i din verksamhet. Alla företag drar inte nytta av denna struktur. Fundera nog på för- och nackdelarna innan du startar processen. Nedan har vi listat förslag på hur du kan sköta organisationen kring ett öppet kontorslandskap. Hur undviker du nackdelarna och samtidigt främjar en god arbetsmiljö?

Inredningen är A och O

En av de absolut viktigaste faktorerna i ett öppet kontorslandskap är inredningen, det är viktigt att den bidrar till en produktiv arbetsmiljö.Det kan vara saker som nya tekniker, utrustningar och viktiga faktorer som belysning och ventilation. Man bör undvika att ha skrivare och andra utrustningar som kan avge värme och störande ljud. Dessutom bör du fundera på möjligheten att ha mötesrum samt tysta rum dit medarbetarna kan gå när de t.ex. har långa telefonsamtal eller utför arbetsuppgifter som kräver extra koncentration.

Tänk på hopsättningen av de anställda

Anställda som kan dra stor nytta av varandras kompetens bör vara självklara att sätta nära varandra. Tänk även på att inte sätta personer vars arbetsuppgifter kräver koncentration och tystnad i närheten av medarbetare som ofta talar i telefon eller på andra sätt kan störa dennes dagliga arbete.

Sätt upp regler för kontorslandskapet

För att verkligen dra nytta av fördelarna av ett öppet kontorslandskap (och för att undvika nackdelarna) så bör du, tillsammans med dina anställda, sätta samman en lista med regler för saker som kommunikation, telefonssamtal, radio och andra faktorer som kan vara relevant för din organisation.

Kom ihåg charm :)

En öppen kontorsmiljö där man lägger fokus på hemtrevnad och komfort främjar samarbetet och umgänget inom företaget. Och glada medarbetare är ofta effektiva medarbetare. 

Lyssna på dina anställda

Sist men inte minst är det viktigt att du lyssnar på dina anställda, får deras input på saker och svarar på deras frågor och funderingar. Det är att yttersta vikt att företaget ser det öppna landskapet som en möjlighet för ett ökat samarbete mellan ledningen och de anställda.

Hitta teambuildingsutbildningar här!


Behöver du hjälp att hitta vidareutbildning?

Berätta för oss vad du letar efter, så hjälper vi dig hitta rätt!

Hur funkar det?

Efter att du skickat in din förfrågan tar vi genom intresseanmälningar kontakt med de utbildare som bäst matchar dina önskemål. Du får en bekräftelse direkt till din mail och inom 1–2 dagar kontaktar utbildningsarrangörerna dig med all information du behöver för att eventuellt gå vidare och boka utbildningen. Vi hör av oss till dig om vi behöver kompletterande uppgifter. 

This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Fyll i

Vår utbildningsrådgivning är kostnadsfri och inte bindande.

Senast uppdaterad: 05 dec 2019

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2020-03-19

Hur hanterar ni krisen?

Hur rustade är ni för att möta krisen när det värsta händer? I Sverige ska alla företag ha beredskap och rutiner för krishantering. Här berättar tre företag om hur de tänker kring krishantering. En av dem är chefen på växlingskontoret som i juli 2016 utsattes för väpnat rån.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-10-22

Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

Systematiskt arbetsmiljöarbete, förkortat SAM, definieras av Arbetsmiljöverket som arbetet med ”att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.” I den här artikeln berättar vi mer om vad det innebär, vem som är ansvarig för den och vad du får lära dig under en utbildning.

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!