Visa utbildning.se som: Mobil

Checklista – kommunikation för chefer

chefkommunikation

Dålig kommunikation på arbetsplatsen kan påverka både individer och organisationens resultat negativt. Det är därför viktigt att du som ledare besitter förmågan att kommunicera effektivt med dina medarbetare. Tyvärr är det vanligt att upptagna chefer och ledare inte tar sig tid att höra vad kollegerna har att säga om sin arbetssituation och den generella arbetsmiljön.

Se alla kurser inom konflikthantering

Om du som ledare inte uppfattar att du blir missförstådd – eller i värsta fall inte blir förstådd alls – finns risken att din organisation inte utvecklas. Ytterligare en fara med att inte kommunicera på ett begripligt sätt är att dina medarbetare till slut blir så frustrerade att de väljer att byta arbetsplats. Kommunikationsproblem kan drabba så väl erfarna som dig som är ny som chef.

Dålig kommunikation handlar ofta om otydlighet

Det finns olika ledarstilar och din personlighet kan i hög grad påverka ditt ledarskap. Vissa tassar hellre kring problemen på arbetsplatsen för att undvika att trampa sina medarbetare på tårna medan andra kan framstå som väldigt hårda och konfrontativa. Oavsett om du är en person som avskyr konflikter eller om du emellanåt är allt för konfrontativ är det viktigt att alltid vara öppen och tydlig med dina medarbetare.

Du som ledare bör inte vara rädd för att ta upp förbättringssynpunkter och feedback under medarbetarnas utvecklingssamtal. Oavsett hur du känner inför motsättningar är det allra viktigaste att du kommunicerar på ett sätt som medarbetarna kan förstå.

Om du som chef eller ledare talar med dina medarbetare enskilt går det att skapa en förståelse för deras åsikter och upplevelser av arbetsmiljön. På en arbetsplats är det chefens ansvar att främja den psykosociala arbetsmiljön. Förutom att lära dig mer om medarbetarens uppfattning av arbetssituationen kan du genom kommunikation också lära dig mer om deras personlighet och öka förståelsen för hur de hanterar olika slags situationer.

Var tillåtande

Kanske arbetar ni i er organisation med frågor som kan vara komplexa och svårförstådda även för dig som chef eller ledare. Det är trots detta viktigt att du inte talar med dina medarbetare på en allt för grundläggande nivå med överdriven förenkling.

För att undvika dålig kommunikation är det även viktigt att du som ledare är tillåtande. Att göra fel är mänskligt och genom att uppleva och hantera motgångar är det möjligt att utvecklas och lära av misstagen. När dina medarbetare stöter på motgångar bör du som ledare hjälpa dem framåt, fungera som ett stöd och inte klandra individen. Om du arbetar på detta sätt undviker du dålig kommunikation, men du kan också få orädda och innovativa medarbetare.

Checklista för kommunikation på arbetsplatsen

1                

Håll ögonen och öronen öppna för vad som inte fungerar

Klättrar du på karriärstegen? En negativ aspekt av detta kan vara att dina kollegor plötsligt inte berättar för dig vad de egentligen tycker om sin arbetssituation. Var därför extra uppmärksam och lyhörd när ni möts, ta dig exempelvis tid att lyssna och diskutera med dem under kaffepausen.

2

Underskatta inte dina medarbetare

När du samtalar med dina medarbetare bör du inte göra detta på en allt för grundläggande nivå. Kommunicera på en lämplig nivå utan att förenkla allt för mycket.

3

Låt inte dina känslor gå över styr

Bejaka din egna ledarskapsstil, men försök att inte låta dina känslor gå över styr och undvik att handla i affekt.

4

Var inte rädd för obekväma ämnen

Löneförhandlingar, uppsägningar och omorganisationer kan vara obekväma ämnen att handskas med. Som chef är det viktigt att du inte är rädd för att diskutera dessa ämnen på ett ärligt sätt med dina medarbetare.

5

Tillåt misstag

Guida och coacha dina medarbetare när de gjort ett misstag. Avsätt tid att diskutera vad som gick fel och hur det går att göra bättre nästa gång, utan att klandra medarbetaren.



Behöver du hjälp att hitta vidareutbildning?

Berätta för oss vad du letar efter, så hjälper vi dig hitta rätt!

Hur funkar det?

Efter att du skickat in din förfrågan tar vi genom intresseanmälningar kontakt med de utbildare som bäst matchar dina önskemål. Du får en bekräftelse direkt till din mail och inom 1–2 dagar kontaktar utbildningsarrangörerna dig med all information du behöver för att eventuellt gå vidare och boka utbildningen. Vi hör av oss till dig om vi behöver kompletterande uppgifter. 

This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Fyll i

Vår utbildningsrådgivning är kostnadsfri och inte bindande.

Senast uppdaterad: 26 okt 2016

Du kanske också är intresserad av:

Har du rätt ledaregenskaper?

Publicerad: 2015-06-09

Ett väl fungerande ledarskap spelar en avgörande roll för företagets eller organisationens resultat. Det är ledarens uppgift att stötta och ge inspiration till sina medarbetare, så att de känner förtroende för ledarskapet och företaget.  

Taggar: Karriär , Ledarskap
Läs mer

6 egenskaper en bra coach måste ha

Publicerad: 2014-04-23

För att bli en framgångsrik coach krävs tid samt tålamod.Dessutom krävs det grundläggande färdigheter som kan ta dig från det ordinära till det extraordinära.Varje sådan färdighet måste praktiseras kontinuerligt En bra coach förstår vikten av uppmuntran.När du står inför en knivig situation kan en bra coach hjälpa dig tillbaka på rätt spår med hjälp av stöd och uppmuntran.

Taggar: Ledarskap
Läs mer

Utvecklande ledarskap (UL)

Publicerad: 2015-02-17

Mercuri International ägnar mycket tid till att utveckla det moderna ledarskapet. Flera undersökningar visar att en hög andel medarbetare är omotiverade på jobbet - de gamla ledarverktygen inte fungerar i dag.

Taggar: Ledarskap
Läs mer

Organisationskultur – definition och effekter

Publicerad: 2015-05-21

Organisationskulturer finns på alla arbetsplatser och kan exempelvis innebära att medarbetarna har en speciell jargong eller särskilda värderingar och normer. Att förändra en rådande organisationskultur kan vara svårt, men om ni lyckas kan det leda till förbättrade resultat och godare mellanmäskliga relationer.

Taggar: Arbetsmiljö
Läs mer

Tydlig kommunikation viktigt både internt och externt för en informationschef

Publicerad: 2015-02-11

Intervju med Mia Wahlberg som är ny informationschef på utbildning.se. Då man till största delen jobbar med det digitala, och matchar kursdeltagare med 8.000 utbildningar av 400 utbildningsföretag, finns det ständigt något att förbättra. Mia har fördelat om vissa arbetsuppgifter inom informationsavdelningen, för att bättre kunna möta de olika målgruppernas behov. Dessutom görs numera löpande olika A/B-tester.

Läs mer