Visa utbildning.se som: Mobil

Checklista – kommunikation för chefer

chefkommunikation

Dålig kommunikation på arbetsplatsen kan påverka både individer och organisationens resultat negativt. Det är därför viktigt att du som ledare besitter förmågan att kommunicera effektivt med dina medarbetare. Tyvärr är det vanligt att upptagna chefer och ledare inte tar sig tid att höra vad kollegerna har att säga om sin arbetssituation och den generella arbetsmiljön.

Se alla kurser inom konflikthantering

Om du som ledare inte uppfattar att du blir missförstådd – eller i värsta fall inte blir förstådd alls – finns risken att din organisation inte utvecklas. Ytterligare en fara med att inte kommunicera på ett begripligt sätt är att dina medarbetare till slut blir så frustrerade att de väljer att byta arbetsplats. Kommunikationsproblem kan drabba så väl erfarna som dig som är ny som chef.

Dålig kommunikation handlar ofta om otydlighet

Det finns olika ledarstilar och din personlighet kan i hög grad påverka ditt ledarskap. Vissa tassar hellre kring problemen på arbetsplatsen för att undvika att trampa sina medarbetare på tårna medan andra kan framstå som väldigt hårda och konfrontativa. Oavsett om du är en person som avskyr konflikter eller om du emellanåt är allt för konfrontativ är det viktigt att alltid vara öppen och tydlig med dina medarbetare.

Du som ledare bör inte vara rädd för att ta upp förbättringssynpunkter och feedback under medarbetarnas utvecklingssamtal. Oavsett hur du känner inför motsättningar är det allra viktigaste att du kommunicerar på ett sätt som medarbetarna kan förstå.

Om du som chef eller ledare talar med dina medarbetare enskilt går det att skapa en förståelse för deras åsikter och upplevelser av arbetsmiljön. På en arbetsplats är det chefens ansvar att främja den psykosociala arbetsmiljön. Förutom att lära dig mer om medarbetarens uppfattning av arbetssituationen kan du genom kommunikation också lära dig mer om deras personlighet och öka förståelsen för hur de hanterar olika slags situationer.

Var tillåtande

Kanske arbetar ni i er organisation med frågor som kan vara komplexa och svårförstådda även för dig som chef eller ledare. Det är trots detta viktigt att du inte talar med dina medarbetare på en allt för grundläggande nivå med överdriven förenkling.

För att undvika dålig kommunikation är det även viktigt att du som ledare är tillåtande. Att göra fel är mänskligt och genom att uppleva och hantera motgångar är det möjligt att utvecklas och lära av misstagen. När dina medarbetare stöter på motgångar bör du som ledare hjälpa dem framåt, fungera som ett stöd och inte klandra individen. Om du arbetar på detta sätt undviker du dålig kommunikation, men du kan också få orädda och innovativa medarbetare.

Checklista för kommunikation på arbetsplatsen


1. Håll ögonen och öronen öppna för vad som inte fungerar

Klättrar du på karriärstegen? En negativ aspekt av detta kan vara att dina kollegor plötsligt inte berättar för dig vad de egentligen tycker om sin arbetssituation. Var därför extra uppmärksam och lyhörd när ni möts, ta dig exempelvis tid att lyssna och diskutera med dem under kaffepausen.

2. Underskatta inte dina medarbetare

När du samtalar med dina medarbetare bör du inte göra detta på en allt för grundläggande nivå. Kommunicera på en lämplig nivå utan att förenkla allt för mycket.

3. Låt inte dina känslor gå över styr

Bejaka din egna ledarskapsstil, men försök att inte låta dina känslor gå över styr och undvik att handla i affekt.

4. Var inte rädd för obekväma ämnen

Löneförhandlingar, uppsägningar och omorganisationer kan vara obekväma ämnen att handskas med. Som chef är det viktigt att du inte är rädd för att diskutera dessa ämnen på ett ärligt sätt med dina medarbetare.

5. Tillåt misstag

Guida och coacha dina medarbetare när de gjort ett misstag. Avsätt tid att diskutera vad som gick fel och hur det går att göra bättre nästa gång, utan att klandra medarbetaren.


Behöver du hjälp att hitta vidareutbildning?

Berätta för oss vad du letar efter, så hjälper vi dig hitta rätt!

Hur funkar det?

Efter att du skickat in din förfrågan tar vi genom intresseanmälningar kontakt med de utbildare som bäst matchar dina önskemål. Du får en bekräftelse direkt till din mail och inom 1–2 dagar kontaktar utbildningsarrangörerna dig med all information du behöver för att eventuellt gå vidare och boka utbildningen. Vi hör av oss till dig om vi behöver kompletterande uppgifter. 

This field is used for controlling automatic form submits. Please leave it blank:
Fyll i

Vår utbildningsrådgivning är kostnadsfri och inte bindande.

Senast uppdaterad: 19 sep 2018

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2018-09-20

Stillasittande arbete – tips på övningar att göra på kontoret

Idag har många stillasittande yrken, men våra kroppar är inte gjorda för att sitta stilla i längre perioder. För att undvika hälsoproblem på grund av stillasittande arbete kan du förutom vardagsmotion utföra enklare övningar direkt vid ditt skrivbord.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2017-05-19

Psykosocial arbetsmiljö – vad betyder nya reglerna (AFS 2015:4)?

Från 31 mars 2016 gäller Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter om organisatorisk och social arbetsmiljö, som ställer skärpta krav på chefer och arbetsgivare. Har du koll på de nya reglerna och hur de påverkar din arbetsplats?

Läs mer
Senast uppdaterad: 2017-09-27

Så blir du mer framgångsrik - Del 4

I utbildning.se:s artikelserie Så blir du mer framgångsrik avslöjar näringslivseliten sina bästa vardagsknep för framgång. Del 4: Pia Anderberg på Axel Johson AB, en av Nordens ledande handelskoncerner.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-11-04

Jobba hemifrån – så behåller du effektiviteten

Sitter du i regel på ett kontor men är sugen på att testa det här med att jobba hemma? Att jobba hemifrån kan vara oerhört lockande, men det kan också vara en riktig effektivitetstjuv! Med rätt knep kan du dock effektivisera din arbetsdag och till och med få ut mer av en arbetsdag hemma än du hade fått på kontoret.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2018-06-05

5 saker du kan lära dig av Donald Trump

Trump är en av de mest kontroversiella personerna i vår tid. Men finns det något i hans agerande som du kan applicera i ditt eget liv? Vi har samlat det bästa och sämsta med USA:s ryktbara president. Säga vad man vill (som han själv oftast gör) om de Förenta Staternas notoriske ledare Donald Trump. Men trots sitt polariserande ledarskap så finns det kanske något att lära av denna oberäkneliga man?

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!