Visa utbildning.se som: Mobil

COVID-19 - hur påverkas din utbildning? Vi samlar artiklar kring coronaviruset och utbildning samt tips för dig som ska söka utbildning. Läs mer här.

GDPR checklista – så får du koll på din data

Den 25:e maj 2018 trädde GDPR, den nya dataskyddsförordningen inom EU, i kraft. För myndigheter, organisationer och företag innebar detta en hel del förändringar. utbildning.se har tagit fram checklistan ni behöver kunna bocka av för att vara helt säkra. 

Först och främst - vad är egentligen GDPR? GDPR står för General Data Protection Regulation. Lagen gäller alla EU-länder och innebär kortfattat att kraven på företag och organisationer skärps när det gäller dataskyddsfrågor och hantering av personuppgifter.

I Sverige ersätter GDPR den gamla personuppgiftslagen (PUL), fortfarande med samma syfte; att skydda den enskildes integritet. Lagen gäller alla företag som har något slags personregister, såsom kundregister, information om leverantörer eller personal. Med andra ord omfattas de allra flesta företag av GDPR och kan i värsta fall tvingas betala svidande dyra straffavgifter och skadestånd om lagen överträds. För att undvika onödiga snedsteg och sanktioner behöver du ha koll på följande:

 Dokumentera!

Se till att få klarhet i vilka typer av personuppgifter (personnummer, namn, adress, foton med mera) som finns i ditt företag och hur ni lagrar och använder dessa uppgifter. Det kan till exempel vara kundregister, prospektlistor, medlemslistor, kontaktlistor, foton av- eller information om dina medarbetare. Dokumentera vad för uppgifter ni sparar och vad ni använder dem till. Dessa dokument måste finnas klara i det fall att ni blir inspekterade av Datainspektionen.

 Utbilda

Se till att alla i er organisation känner till GDPR och hur lagen påverkar deras dagliga arbete. Ni kan minimera risken att informationen hanteras och används fel genom internutbildning och genom att skapa förståelse för GDPR.

 Skaffa samtycke

Har ni någon funktion på er hemsida där användaren ska fylla i sina uppgifter och som sedan sparas i er databas? Kanske ett beställningsformulär eller ett bokningssystem? Då bör du försäkra dig om att personen samtycker till att uppgifterna sparas efteråt. Information eller en liten checkruta med information om vad hen samtycker till kan vara en lämplig lösning. Samtycket ska sedan vara lika lätt för användaren att ångra och ta bort igen.

 Rensa!

Rensa regelbundet i din databas och se till att inte lagra några uppgifter längre än vad som behövs. Samla inte heller in fler uppgifter än vad ni vet att ni kommer att använda. GDPR innefattar även rätten att bli bortglömd, så se till att ni vid önskemål kan ta bort all data från personerna i er databas.

 Utse ett dataskyddsombud

Företag med komplex behandling av personuppgifter kan komma att behöva ett dataskyddsombud. Ett dataskyddsombud är en person som ansvarar för att GDPR-reglerna efterföljs och som bevakar företagets dataskyddsfrågor. Det är obligatorisk att införa en sådan befattning för de företag som i stor omfattning hanterar personuppgifter, som hanterar känsliga personuppgifter eller som kartlägger beteenden eller intressen.

 Se till att ha avregistreringsmöjlighet

Skickar du ibland ut nyhetsbrev eller annan information till personerna i dina register? Normalt är det okej att skicka nyhetsbrev och annan marknadsföring till sina kunder, men om ni tidigare bett om samtycke behöver ni göra detta igen innan ni fortsätter med era utskick. Se också till att det alltid finns möjlighet att säga nej till fler utskick genom en avregistreringsfunktion, såsom en länk eller en knapp.

 Skydda uppgifter

De personuppgifter som du hanterar i företaget måste skyddas så att inte obehöriga kommer åt dem. Det kan vara uppgifter om era kunder, leverantörer och anställda. Skyddet kan till exempel utgöras av tekniska åtgärder som antivirusprogram, brandvägg, trådlöst nätverk med kryptering och datorer med uppdaterade program. Lika viktigt är organisatoriska åtgärder som att du exempelvis begränsar vilka anställda som får ta del av olika typer av personuppgifter.

 Rapportera intrång och egna misstag

Om det inträffar något som riskerar att personuppgifter hamnar i orätta händer måste detta genast rapporteras till Datainspektionen. Det kan gälla både dataintrång eller att man själv begått ett misstag. Även de vars uppgifter har läckt ut måste bli informerade inom 72 timmar.

Läs mer om hur GDPR kan påverka dig

Hitta kurser inom GDPR här

Senast uppdaterad: 18 dec 2019

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2018-08-09

Mobilsurfandet har ökat explosionsartat

På utbildning.se mäter och analyserar vi ständigt våra användare och hur de navigerar på vår site. Det senaste året har vi sett en lavinartad ökning av antalet användare som surfar på mobilen och det blir allt vanligare att söka information på mobilen. 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-12-19

LinkedIn – öka dina möjligheter att få jobb

Letar du efter ett nytt jobb eller vill du bara vara aktiv på sociala medier? Då är LinkedIn ett värdefullt verktyg. Vi ger dig tips på hur du optimerar din LinkedIn-profil för att lättare bli upptäckt av potentiella arbetsgivare och rekryterare.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2018-10-18

Vidareutbildning för advokat

Som advokat är du ombud för företag eller en privatperson vid olika typer av tvister. Din uppgift är att bevaka din klientens intressen enligt lag och god advokased. Du har tystnadsplikt och det är viktigt att du i alla avseenden innehar en oberoende position.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2018-12-18

Topp 20: Hetaste kompetenserna för ingenjörer

608 platsannonser blev totalen av utbildning.se undersökning av ingenjörsjobb i Sverige.Utfallet är de 20 mest brännheta kompetenserna för ingenjörer 2017!  Energirik, engelskspråkig, och högskoleexamen dominerar toppen av de mest eftertraktade kompetenserna. Att vara driven och ha ett stort intresse för sitt arbete fortsätter att vara en genomgående viktig egenskap i flera jobb.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-01-04

Topp 20: heta kompetenser för kommunikatörer

utbildning.se har följt upp förra årets kartläggning och återigen undersökt 161 svenska jobbannonser till kommunikatörs- och informatörsjobb. Denna kartläggning resulterar i de hetaste kompetenserna för kommunikation 2017. En examen med någon anknytning till medier eller kommunikation tillsammans med kunskaper i sociala medier och ett sinne för kreativt nyskapande toppar 2017 års granskning.

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!