Visa utbildning.se som: Mobil
Så förbättrar du kommunikationen på arbetsplatsen

Så förbättrar du kommunikationen på din arbetsplats

Vad krävs egentligen för att skapa ett bra samarbete på arbetsplatsen? Jo, en väl fungerande kommunikation. Enligt Arbetsmiljöupplysningen uppstår de flesta jobbkonflikter på grund av missförstånd till följd av just bristfällig kommunikation. Vi behöver helt enkelt lära oss att kommunicera bättre.

Men, vad är bra kommunikation? Och varför är kommunikation viktigt? Vi har sammanställt fem handfasta tips på hur du kan förbättra kommunikationen på din arbetsplats.

Kurstips: Utbildning i Metakommunikation

5 tips på hur du stärker kommunikationen på jobbet

1. Ge ärlig och konstruktiv feedback

Uppmärksamma när medarbetare har gjort ett bra jobb, stort som smått! Uppskattning ger den enskilde medarbetaren bättre självförtroende och dessutom får andra medarbetare incitament att själva prestera bättre. Win-win! Se dock alltid till att feedbacken är ärlig och äkta, påklistrat beröm genomskådas snabbt.

Kom också ihåg att ge feedback på det du inte är nöjd med, utifrån ert gemensamma mål. Att få återkoppling när du är på väg mot ett uppsatt mål handlar om tydlighet och respekt, vilket är uppskattat.

2. Visa uppriktigt intresse

Att vara genuint intresserad av dina kollegors liv, såväl professionellt som privat, ökar chanserna för en mer öppen och avslappnad kommunikation överlag. 

3. Håll dialoger, inte monologer

Det är viktigt att aldrig använda en retorik som stänger dörren för frågor eller diskussion. Studier visar nämligen att en flervägskommunikation främjar både effektivitet och moral hos anställda. Genom att öppna för dialog ökar chanserna att alla känner sig inkluderade och hörda. 

4. Belöna idéer

Idén behöver inte vara bra, den kan till och med vara riktigt dålig, men en positiv attityd kring idéer är rentav avgörande för en bra kommunikation på arbetsplatsen! Även en dålig idé kan nämligen leda till något fantastiskt. Genom att ge utrymme för nya idéer kommer medarbetare med stor sannolikhet komma med fler.  

5. Var transparent vid förändring

Oavsett om en förändring är bra eller inte är det viktigt att den kommuniceras tydligt. Här är det extra viktigt att ta fasta på punkt tre, öppna för en dialog snarare än en monolog. Om medarbetare upplever att de hålls uppdaterade och involverade medför det en ökad känsla av trygghet vid förändring.

Vill du lära dig mer om hur du kommunicerar på bästa sätt och hur det kan hjälpa dig i förändringsprocesser? Läs mer om utbildningen Kommunikation och förändringsarbete.

Senast uppdaterad: 14 feb 2020

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2019-10-22

Vad är systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM)?

Systematiskt arbetsmiljöarbete, förkortat SAM, definieras av Arbetsmiljöverket som arbetet med ”att undersöka, genomföra och följa upp verksamheten på ett sådant sätt att ohälsa och olycksfall i arbetet förebyggs och en tillfredsställande arbetsmiljö uppnås.” I den här artikeln berättar vi mer om vad det innebär, vem som är ansvarig för den och vad du får lära dig under en utbildning.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-05-28

5 tecken på en trist företagskultur

Söker du nytt jobb? Vill du veta om du kommer att trivas på den nya arbetsplatsen? Här är 5 varningstecken på en trist företagskultur att se upp med redan vid första intervjun.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-12-17

Skyddsombud – något varje arbetsplats bör ha

På varje arbetsplats behövs minst ett skyddsombud. Läs mer om vad det innebär att vara skyddsombud här:

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!