Visa utbildning.se som: Mobil
Kollegor som sitter i möte

3 egenskaper som är viktiga för att lyckas inom SEO

Sökmotoroptimering, även kallat SEO, är en av de hetaste kompetenserna för marknadsförare. Men vad krävs egentligen för att man ska lyckas inom yrket? Vi har bjudit in Albin Sandberg, SEO-specialist på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, som här listar några av de viktigaste egenskaperna som krävs för att bli framgångsrik inom SEO.

En introduktion till sökmotoroptimering

Google och andra sökmotorer använder sig av hundratals olika rankningsfaktorer för att avgöra vilken position du och dina branschkollegor får i deras organiska träfflista. Bland faktorerna återfinns allt ifrån laddningstid och mobilanpassning till användarupplevelse och innehåll.  

SEO handlar således, i korta drag, om att optimera sin webbplats och dess innehåll för att tilltala både användare och sökmotorer. Målsättningen är att klättra högre upp bland sökmotorernas organiska träfflista och därigenom öka antalet webbplatsbesökare samt skapa nya affärer.

För att lyckas inom SEO är det viktigt att…

 

1. Vara nyfiken

En av de viktigaste egenskaperna för att bli framgångsrik inom sökmotoroptimering är nyfikenhet.

Man måste vara nyfiken och intresserad av att sätta sig in i hur sökmotorer fungerar, hur sökbeteendet ser ut inom den bransch man är verksam inom samt vilka utmaningar och möjligheter man har framför sig.

Alla företag har nämligen olika förutsättningar, utmaningar och möjligheter när det kommer till sökmotoroptimering. Det är ditt jobb att komma underfund med vilka dessa är, och då underlättar det om du har en stor dos av nyfikenhet!

 

2. Vara analytisk

Att ha en god analytisk förmåga är också en stor fördel om man vill lyckas inom yrket. Detta eftersom man oftast arbetar i olika verktyg där man undersöker diverse data och KPI:er. Här gäller det att man förstår vad datan innebär och hur man kan använda den för att optimera sin webbplats och dess innehåll på bästa sätt.

 

3. Kunna samarbeta med andra

När man jobbar med sökmotoroptimering är det oftast många människor inblandade.

Det kan handla om en marknadschef som måste förstå värdet av att lägga resurser på området, en webbutvecklare som måste förstå vilka tekniska ändringar och optimeringar som måste göras samt en copywriter som måste förstå vilken typ av innehåll som måste skrivas.

För att genomförandet ska bli lyckat gäller det därför att man kan samarbeta och kommunicera med andra människor. Det är ditt jobb att kunna förklara vad som ska göras och varför det är viktigt!

 

Kurser i SEO – Sökmotoroptimering

 

Den här artikeln är ett gästinlägg skrivet av Albin Sandberg, SEO-specialist på Adsight.

Senast uppdaterad: 30 apr 2021

Du kanske också är intresserad av:

Senast uppdaterad: 2018-08-09

Mobilsurfandet har ökat explosionsartat

På utbildning.se mäter och analyserar vi ständigt våra användare och hur de navigerar på vår site. Det senaste året har vi sett en lavinartad ökning av antalet användare som surfar på mobilen och det blir allt vanligare att söka information på mobilen. 

Läs mer
Senast uppdaterad: 2018-11-13

Sophies praktik som kommunikatör har haft stort digitalt fokus

Sophie Gisterå praktiserade under 20 veckor som kommunikatör på informationsavdelningen på utbildning.se via sin universitetsutbildning vid Uppsala universitet. Sex studenter från Uppsala universitet praktiserade på utbildning.se eller på systerbolag inom EMG. Sophie har arbetat med webbplatsen och med digitala nyhetsbrev, samt har även arbetat med ett särskilt projekt rörande att kartlägga hur HR-chefer arbetar med kompetensutveckling. Läs om Sophies praktik som kommunikatör.

Läs mer
Senast uppdaterad: 2019-01-04

Topp 20: heta kompetenser för kommunikatörer

utbildning.se har följt upp förra årets kartläggning och återigen undersökt 161 svenska jobbannonser till kommunikatörs- och informatörsjobb. Denna kartläggning resulterar i de hetaste kompetenserna för kommunikation 2017. En examen med någon anknytning till medier eller kommunikation tillsammans med kunskaper i sociala medier och ett sinne för kreativt nyskapande toppar 2017 års granskning.

Läs mer
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Nyhetsbrev
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och ta del av det senaste inom kompetensutveckling!