Så håller du bra möten på distans – 6 tips

Antalet möten som sker online ökar då allt fler väljer att jobba hemma, frilansa eller samarbeta med folk som sitter på annat håll. Så hur kan du göra för att styra upp bra och inkluderande videomöten? utbildning.se ger dig sex enkla tips!

Antalet möten som sker online ökar då allt fler väljer att jobba hemma, frilansa eller samarbeta med folk som sitter på annat håll. Men långt ifrån alla känner sig bekväma med att hålla eller delta i möten som sker framför en skärm. Så hur kan du göra för att styra upp bra och inkluderande videomöten? utbildning.se ger dig sex enkla tips!

Att få till bra distansmöten är viktiga för såväl gemenskapen som för arbetsmiljön. När mötet sker på distans kan avsaknaden av personers kroppsspråk, ansiktsuttryck och faktorer som teknikstrul skapa onödiga missförstånd. Men låt inte det skrämma dig! Allt som behövs för att hålla lyckade möten på distans är bara lite struktur. 

Varje möte tjänar på att ha en mötesledare som ser till att alla får komma till tals och att information delas ordentligt. En viktig sak att ha i åtanke är dessutom att vara lite extra trevlig. Det kan vara svårt att tolka saker som till exempel sarkasm när du sitter bakom din skärm. 

Gå en utbildning i digitala möten

6 tips på hur du håller bra möten på distans

1 Inkludera alla!

I videomöten med flera personer flyter dialogen inte på samma sätt. Inkludera alla och ta hänsyn till den som pratar! Fördela ordet till den som vill och tacka när det är dags för nästa person att ta vid.

2 Inled med småpratet

Inled varje möte med en kort avstämning med alla som deltar, för att få alla att känna sig delaktiga från start. Det kan göra det enklare att prata senare, för de som är ovana vid möten på distans. 

3 Ha en tydlig mötesstruktur

Ha en tydlig agenda och dela ut den innan mötet så att alla kan förbereda sig. Ge ordet till en person i taget så undviker ni att prata i munnen på varandra och att missa väsentlig information.

4 Efterfråga tydliga svar

När man inte kan läsa av människors kroppsspråk är det viktigt med tydliga svar på frågor. Var hellre övertydlig med all kommunikation för att undvika missförstånd!

5 Dela dokument och chatta

Har ni planerat en workshop där deltagarna förväntas jobba? Dela och jobba i samma dokument, eller ha mötet igång i bakgrunden och stäm av längs vägen.

6 Använd mute-knappen

Tryck på mute så fort du inte pratar. Mikrofoner är känsliga och plockar upp mycket ljud, vilket kan störa när andra pratar.


Källa: unionen.se

Se alla utbildningar i digitala möten

Läs mer

Jobbar du mycket hemma? Läs artikeln om hur du kan jobba produktivt hemifrån.


Annonser