Krishantering

När något oväntat och plötsligt sker är det viktigt att ni är så förberedda som ni kan vara. Det kan handla om en svårhanterlig situation internt eller externt och då måste alla veta vad som förväntas av en. Detta förberedande arbete faller ofta inom HR-avdelningens ansvar och sammanfattas förslagsvis i en krisplan. 

När något oväntat och plötsligt sker är det viktigt att ni är så förberedda som ni kan vara. Det kan handla om en svårhanterlig situation internt eller externt och då måste alla veta vad som förväntas av en. Detta förberedande arbete faller ofta inom HR-avdelningens ansvar och sammanfattas förslagsvis i en krisplan. Här kan du läsa en intervju med en HR-chef som berättar hur man bäst hanterar en kris.

Utbildningar inom risk- och krishantering

Krisplan

När krisen kommer gäller det att snabbt prioritera vilka delar av verksamheten som kan/måste fortsätta som vanligt och vilka som måste anpassas. Det kan handla om en nationell eller internationell kris eller något internt. En intern kris kan beröra en enskild anställd som blivit hårt drabbad av något i privatlivet eller någon större ekonomisk kris som gör att företagets framtid är oviss.

En krisplan bör vara informativ och flexibel och kunna appliceras på olika typer av kriser. Det är svårt att förbereda sig på det värsta men det är bra om ni går igenom era rutiner för krisstöd så ni är så förberedda som möjligt. Stress påverkar ofta vår förmåga att tänka klart och ta rätt beslut.

Hur hanterar ni krisen? 


Annonser