Hur blir man kbt terapeut? - Forum

2014-04-08 08:50   Gunilla

Hej, Jag funderar på att vidareutbilda mig, och är intresserad av att bli KBT terapeut men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga. Hur gör jag för att bli kbt terapeut och vart ska jag börja, vilka utbildningar kan jag gå m.m? mvh, Gunilla


RE: Hur blir man kbt terapeut?
2014-04-08 09:17   Lina Johnsson

Vad kul att du funderar på att vidareutbilda dig!

Det finns lite olika möjligheter för dig, beroende på vad du har för bakgrund och vad som är ditt mål. Är det legitimerad KBT-terapeut du vill bli så behöver du gå en utbildning som tydligt deklarerar att den är just legitimerad. För att kunna söka till en utbildning i legitimerad KBT-terapeut måste du ha en akademisk examen, tex socionom, psykolog eller läkare. Det krävs också att du har en psykoterapiutbildning, och om det inte har ingått i din examen kommer du behöva läsa till det. Du måste också kunna bevisa att du har bedrivit klientarbete regelbundet under ett par år. Det är först när du checkat av dessa olika delar som du kan söka in till den 3-åriga utbildningen i KBT. 

Du behöver inte vara legitimerad terapeut för att ha möjligheten att arbeta med KBT, det finns flera olika utbildningar som gör att du kan arbeta som behandlingsassistent, samtalsterapeut med mera. Du kan t.ex välja att kompetensutveckla genom att läsa påbyggnadkurser inom just KBT för att kunna bredda din roll och din kunskap. Ett bra första steg kan vara att kika runt de olika kurserna som finns, börja med en kurs för att se om det verkar intressant och sedan kanske gå vidare till en grundläggande psykoterapiutbildningutbildning, motsvarande steg 1.

Se alla utbildningar inom psykoterapi och KBT

Där kan du enkelt sortera kurserna efter ort, pris och längd för att sedan fylla i en intresseanmälan. Det är självklart helt obindande och kostnadsfritt och du blir därefter snabbt kontaktad med mer information av företaget som håller kursen.

Hoppas detta kan vara till hjälp!

Vänligen,
Lina, utbildning.se


Utbildningskategorier som matchar tråden
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨