Skillnad UGL - The human Element - Forum

2009-05-11 14:14   Frågande
Är det någon som kan förklara skillnaden mellan the human element och UGL för mig? Jag funderar mellan dessa tpå kurser men har lite svårt att välja. =)

RE: Skillnad UGL - The human Element
2009-05-11 14:55   Svar
Kika på dessa två sidor där den första förklarar UGL och där Lindblom Consulting beskriver the Human element - UGL - The human Element

RE: Skillnad UGL - The human Element
2009-09-18 11:19   Mimmi Dahlström
Hej Frågande! Jag är utbildad/licensierad handledare i bägge kurserna och det kortaste svaret är: UGL är gruppdynamisk och togs ursprungligen fram som ledarskapskurs THE är inte gruppdynamisk på samma sätt och har ett fokus på personlig utveckling. Bägge är famntastiska kurser och bygger på Will Schutz FIRO-modell. Fast i UGL 2008 - den som körs nu - är modellen utbytt mot en annan som säger samma sak. Om du vill gå bägge två så spelar det ingen roll vilken av dem du väljer att börja med. Mimmi Dahlström Utbildningsansvarig Äventyrens Ö / Dahlström & Partners

RE: Skillnad UGL - The human Element
2009-09-21 17:22   Sokra
Hej! Jag tror att det är bra att välja UGL2008 där lär du få mycket av det som ingår i The Human Element. The Human Element är enligt Will Schutz, som är fader till denna modell, dig verktygen för att öka medvetenheten om dig själv, detta för att veta vem du är samt vad du vill. Idéen i grunden är att desto mer du använder av dig själv fullt ut och gör det du själv vill, desto produktivare och effektivare blir du. Jag vill påpeka att det är en stor skillnad mellan UGL2000 vs UGL2008. den avgörande skillnaden är emperin, alltså forskning om grupputveckling. I UGL2000 utgår man ifrån Will Schutz FIRO-teori (Fundamental Interpersonal Relations Orientation). Denna teori uppfyller inte de vetenskapliga krav som utbildning inom högskola och universitet kräver. UGL 2008 är kvalitetssäkrat och uppfyller alla vetenskapliga och etiska krav som kan ställas på en utbildning av detta slag. Försvarshögskolan uppmanar alla intressenter av utbildningskoncept av UGL-karaktär att kontrollera vetenskaplighet samt hur och av vilka denna vetenskapliga granskning skett samt hur kvalitetssäkringen av konceptet sker. Läs mer om UGL kvalitetssäkring på FHS och Umeå Universitet, Läkarprogrammet och deras uppfattning om UGL. Hälsningar Leg. kbt-psykolog Sven-Olof Krantz ugl-akademin.se

Utbildningskategorier som matchar tråden
  UGL
Så fungerar utbildning.se

Sök och hitta en utbildning du är intresserad av


Beställ information eller boka direkt


Du blir kontaktad av utbildningsarrangören

Håll dig uppdaterad
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få utbildningsförslag, inspiration och aktuell information – direkt till din inkorg. 📨