Google AdWords
Google AdWords-certifikat
Google Adwords är en annonseringstänst som tillåter annonsörer att välja de ord som ska visa upp annonser och det högsta belopp som de kommer att betala för ett klick. När en användare söker på Google, är annonserna för relevanta ord de som visas som "sponsrade länkar" på höger sida av skärmen, och ibland ovanför sökresultaten.
Google Adwords har kommit att bli ett väldigt avancerat annonseringsverktyg som vars resultat beräknas genom historiska klickfrekvenser, relevansen av en annonsörs annonstext och sökord, en annonsörs kontohistorik och andra faktorer vars betydelse bestäms av Google.
Att certifiera dig i Google AdWords ger dig ett kvitto på din kunskap om onlineannonsering och Adwords. Kursen behandlar områden såsom optimering, hur kampanjer skapas och hanteras, värdet av onlineannonsering och mätning av de kampanjer du skapat.
I den obligatoriska delkursen Grundläggande Adwords får du lära dig om bland annat fördelarna med onlineannonsering och vilka metoder du bör använda för att optimera och hantera dina kampanjer. För att bli godkänd behöver du klara provet Grunderna i AdWords samt ett av följande avancerade delkurser:
- Mobilannonsering: Lär dig om både grundläggande och avancerade koncept inom mobilannonsering. Du lär dig bland annat om budgivning, mätning och optimering av dina kampanjer och annonsformat.
- Sökannonsering: Lär dig att skapa, hantera, optimera och mäta de kampanjer du skapat i söknätverket.
- Shoppingannonsering: Lär dig mer om kampanjer i displaynätverk.
- Displayannonsering: Lär dig att skapa, mäta, hantera och optimera displayannonser.
- Videoannonsering: Lär dig hela processen för videoannonskampanjer på webben och YouTube, från skapande till mätning och optimering.
Du måste ha godkänt resultat på minst 80 % av respektive delprov.
Vem ska bli Google AdWords-certifierad?
En certifiering i Google AdWords är lämplig för dig som vill öka din förståelse för de funktioner verktyget har.
Begrepp som används i Google Adwords:
Nedan är de begrepp som ofta används inom Google Adwords och som är generella inom onlineannonsering. Du bör ha koll på dessa begräpp inför ditt certifieringsprov:
PPC - Pay Per Click genom en utbildning i Google Adwords
PPC (Pay Per Click) eller betala per klick (PPC) är en annonseringsmodell som används för att styra trafik till webbplatser, där annonsörerna betalar när någon klickar på annonsen.
CTR - Click Through Rate
Klickfrekvenser (CTR) Click Through Rate är en procentuell siffra som man ofta använder för att se på annonsernas effektivitet. Det är antal visningar delat på antal visningar som lett till ett klick.
CPC – Cost Per Click
CPC – Cost Per Click (kostnad per klick) är summan som betalas av en annonsör för ett enda klick på en annons, som leder en besökare till annonsörens sida.
CPA – Cost Per Acquisition
CPA – Cost Per Acquisition innebär kostnaden för att en besökare klickat på en annons och sedan gjort en omvandling på en hemsida. En omvandling kan vara allt ifrån att de fyllt i ett formulär till att de genomfört en affär.