Kliv ur dramat – 4 sätt att minska konflikter på arbetsplatsen

Offer, förövare eller räddare – här är förklaringen till varför vi agerar som vi gör, och hur vi bryter oss ur destruktiva roller för att kunna minska onödiga konflikter.

Har du någon gång upplevt konflikter på arbetsplatsen? Då vet du hur tärande det kan vara för teamkänslan, produktiviteten och den allmänna trivseln. Olösta konflikter kan på sikt få skadliga effekter på företaget och alla som arbetar där. Men varför uppstår egentligen drama på arbetsplatsen och hur tar man sig förbi det? Nyckeln stavas självinsikt.

Visa mig respekt!

Vi bär alla på olika psykologiska behov. Behov som formar våra tankar och vårt beteende. Vi vill bli accepterade, få andras respekt eller kärlek, bli beundrade eller känna trygghet. Det är när dessa kärnbehov inte tillgodoses i relationer med andra, som drama kan uppstå.

På en arbetsplats ställs vi inför många socialt utmanande situationer och enligt den amerikanske psykologen Stephen Karpman hamnar vi då ofta i något han kallar Dramatriangeln. Modellen utvecklade han för att systematisera, analysera och tydliggöra de psykologiska spel som äger rum i mötet människor emellan. Karpman menar att vi i konflikter omedvetet antar en eller flera av följande karaktärer i dramatriangeln; Offret, Förövaren eller Räddaren. Vilken roll känns mest bekant för dig?

konflikthantering på jobbet

De tre dramakaraktärerna

Offret

Känner sig ofta hjälplös och utsatt. Lägger hellre skuld på andra än att ta eget ansvar för sina känslor och handlingar. Tror inte på sin egen förmåga att klara av saker eller att påverka sin situation och känner ofta bitterhet. Upplever livet som orättvist och har därför lätt att tycka synd om sig själv och söka förståelse eller tröst hos den till synes mer kompetenta Räddaren, som får lösa problemen istället. 

Så låter Offret:

“Varför händer det här alltid mig?”

“Jag får väl helt enkelt leva med det”

“Du gör mig så olycklig när…”

Förövaren

En auktoritär person som ofta får sin vilja igenom. Inte sällan genom kritik, anklagelser, övertalning, utskällningar, skambeläggning eller olika former av tvång. Förövaren drivs av makt och tenderar att kontrollera och hålla andra individer nere, för att själv känna sig stark.  Viktigt att förstå är att Förövaren sällan själv känner sig som just en Förövare. Hen är ju bara rak och säger som det är!

Så låter Förövaren:

“Det är ditt eget fel!”

“Om du bara hade gjort som jag sa”

“Jag borde aldrig ha litat på dig”

Räddaren

Finner stor tillfredsställelse i att vara behövd av andra. När Offret kommer springandes efter tröst, skvaller och hjälp är hen inte sen med att nicka empatiskt och komma med förslag på hur situationen ska räddas. Räddaren tar på sig andras ansvar och hoppas samtidigt ofta att omgivningen ska se och uppskatta allt det fina hen gör för sina medmänniskor. De egna behoven ignoreras till förmån för de känslor av värde som kommer av att ta hand om andra och lösa deras problem. 

Så låter Räddaren: 

“Jag håller med”

“Men stackars dig, gör såhär…”

“Det är bara jag som kan göra det här”

Därför spelar vi en karaktär

De flesta av oss har en favoritkaraktär som vi faller in i, men det är väldigt vanligt att vi i olika situationer rör oss mellan de olika rollerna. Förövaren kan exempelvis gå in i Offerrollen när hen märker att andra människor tar avstånd från det auktoritära sättet. Offret kan verka medgörlig och försiktig på mötet, bara för att en kvart senare häva ur sig stark kritik och fördömanden bakom ryggen på chefen. På samma sätt kan en Räddare anta en Förövarroll och vara hård och nedlåtande mot det tjatiga, hjälplösa Offret.  

Oavsett vilken roll vi kliver in i, gör vi det alltid för att vi på något psykologiskt plan tror att det kommer att ge oss den uppmärksamhet och bekräftelse, makt, inflytande eller kärlek som vi i stunden eftersträvar. Men om vi nu märker att det hindrar vår egen och andras utveckling, hur gör vi för att bryta oss fria från dramat? 

Så gör du för att ta dig ur dramat och lösa konflikten

1. Sanningens minut - är du en del av dramat?

Tänk tillbaka på de konflikter eller draman som uppstått på arbetsplatsen det senaste året. Stora som små. Hur involverad har du varit i dem? Upplever du att ditt eget beteende i konflikterna har varit ett hälsosamt och uppbyggande beteende för dig och övriga inblandade? Om inte, är du beredd att ta fullt ansvar för din egen del i dramat och göra de förändringar som krävs?

2. Identifiera din favoritkaraktär

Reflektera kring vilken roll du oftast kliver in i när konflikter uppstår på arbetsplatsen. Ser du ett mönster i hur du agerar i draman? Fråga dig själv ärligt vilket ditt främsta drivmedel verkar vara i dessa lägen - Att få andras bekräftelse? Att få bestämma? Att få känna dig behövd eller värdefull? Vilket kärnbehov är det egentligen som ligger där under ytan och spökar? Försök att vara öppen för de tankar och insikter som kommer, även om de ibland kan kännas smärtsamma eller besvärliga att lyfta fram i ljuset.

3. Lär dig konsten att vara vuxen

När du identifierat din favoritkaraktär - bestäm dig här och nu för att agera vuxet och aktivt kliva ur den dramaroll du vanligtvis halkar in i. Det kräver självinsikt och inte minst en genuin önskan om att ta ansvar för ditt eget beteende. Påminn dig själv ofta och var beredd på att det kan ta lite tid att vänja sig ur en vana som suttit i länge.

4. Var ärlig och kommunicera dina behov

Tillåt dig att från och med nu vara mer ärlig och transparent med vad du känner och behöver på ett psykologiskt plan. Tog du illa vid dig av något som kollegan sa eller gjorde? Kliv ur dramat och kommunicera det respektfullt direkt till personen istället för att springa till din Räddare och samla medhåll och tröst. Tänk på att skilja på sak och person samt att prata utifrån din egen upplevelse. Har du en tendens att ta på dig andras problem eller arbetsuppgifter för att vara en schysst kollega eller för att få bekräftelse? Kliv ur Räddarrollen och coacha gärna andra vid behov, men låt var och en ta ansvar för sina egna arbetsuppgifter och problemlösningar. 

Gå en kurs i effektiv konflikthantering


Annonser

Du kanske också är intresserad av: