Rapporten “Utbildningsbranschen 2015” ute nu - fokus marknadsföring

Pressmeddelande: Rapport utbildningsbranschen 2015

Pressmeddelande: 2015-02-20

Den årliga europeiska undersökning som görs bland utbildningsföretag av utbildning.se och FindCourses Global AB släpps nu för första gången som en egen rapport. 419 utbildningsföretag, varav 40 svenska, har besvarat frågor inom marknadsföring, framtida satsningar, kvalitet, recensioner och framgångsfaktorer.

Vi ser en förändring av typ av utbildningar som utbildningsföretagen satsar på jämfört mot tidigare år. De svenska företagen satsar mindre på öppna utbildningar och mer på anpassade kurser.

På frågan “På vad lägger ni idag störst andel marknadsföringsbudget?” är onlinemarknadföring fortfarande hett, det kan exempelvis vara marknadsföring via Adwords, e-mailkampanjer och att synas i sökportaler. Mer anmärkningsvärt är att hela 11,5 procent av de europeiska företagen fortfarande satsar på traditionell post.

Marknadsföring 2015

De svenska företagen anser att den viktigaste framgångsfaktorn är varumärket/ryktet, därefter kommer kvalitet på utbildningen och kvalitet på läraren. Därför är det viktigt att låta kursdeltagarna utvärdera utbildningar efter avslutad kurs. Alla svenska företag anger att de utvärderar sina utbildningar/samlar in recensioner, men fortfarande görs utvärderingen ibland via pappersenkät efter avslutad kurs. Här ligger de svenska företagen digitalt efter de finska, där de är mer benägna att använda e-post/onlineverktyg.

Ladda ned hela undersökningen här >>

Om den europeiska undersökningen

Resultatet är baserat på svar från totalt 419 utbildningsföretag i Sverige, Finland, Danmark, Tyskland, England (UK) samt Frankrike. Undersökningen pågick under december 2014 via ett frågeformulär och gjordes av FindCoursesGlobal AB, till vilken utbildning.se tillhör.

Om utbildning.se

utbildning.se är Sveriges största söktjänst för kompetensutveckling för yrkesverksamma. Tusentals internetanvändare som letar efter utbildningar och kurser besöker utbildning.se varje dag, där de kan söka bland närmare 8.000 utbildningar från 300 utbildningsarrangörer.

Genom intresseanmälningar, analysverktyg och andra funktioner på utbildning.se samlas information om användarna och vad de efterfrågar. Vi på utbildning.se producerar inte utbildningar själva, men har tillgång till information om branschens utbud. Det ger oss en unik möjlighet att överblicka och få fram värdefull kunskap om statistik och trender. Vi gör även regelbundet olika undersökningar via frågeformulär rörande kompetensutveckling.

Läs mer på: www.utbildning.se/om-oss

Frågor?

Vid frågor om undersökningen kontakta informationschef Mia Wahlberg: mia.wahlberg@utbildning.se


Annonser